پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
هاشمی امام جمعه عالیشهر

حوزه/ حجت الاسلام هاشمی گفت: خسته کننده بودن سخنرانی یکی از نشانه های سخنرانی نامطلوب است، یک روحانی باید علاوه بر سخنران بودن بتواند تحلیل روانشناسی خوبی از مخاطبان خود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از بوشهر حجت الاسلام سید غلامرضا هاشمی امروز در کارگاه «بایسته های تلبس طلاب تازه معمم شده» حوزه علمیه استان بوشهر به مهارت های تبلیغ اشاره کرد و گفت: مبلغان بایستی در منابر و سخنرانی های خود به ویژگی های مخاطبان توجه کنند.

وی، توجه به کیفیت مخاطبان به لحاظ سطح فرهنگی اجتماعی، انگیزه مخاطبان، عام و خاص بودن، جنسیت و سن را از موارد مهم و مورد توجه سخنران عنوان کرد و اظهار داشت: باید در سخنرانی های خود سن افراد را مد نظر داشت و بر اساس سن و سال آنها مطالب را بیان کرد.

این کارشناس حوزوی، مدت سخنرانی، توالی و تسلسل، بهره برداری بر اساس ابزارهای جدید و موضوع بحث را از دیگر موارد مهم در سخنرانی دانست.

حجت الاسلام هاشمی در ادامه به نشانه های سخنرانی نامطلوب پرداخت و گفت: خسته کننده بودن سخنرانی یکی از نشانه های سخنرانی نامطلوب است، یک روحانی باید علاوه بر سخنران بودن بتواند تحلیل روانشناسی خوبی از مخاطبان خود داشته باشد.

وی بر تکریم مخاطبان و شخصیت دادن به آنان در سخنرانی ها اشاره کرد و با بیان  دیگر نشانه های نامطلوب سخنرانی اظهار داشت: یکنواخت نبودن سخنرانی، هماهنگی صوت و لحن و حرکات دست، توجه به همه مخاطبان حاضر در مجالس، مفید نبودن مطالب، تکراری نبودن مطالب و بازی کردن با احساس عواطف ملی و قومی، تحقیر مخاطب را از دیگر موارد و نشانه های سخنرانی نامطلوب عنوان کرد.

حجت الاسلام هاشمی به برخی تمهیدات و مقدمات سخنرانی پرداخت و گفت: مشخص کردن مخاطب و هدف بحث، داشتن مطالعه، داشتن مباحث مطابق با ظرفیت را از جمله تهمیدات و مقدمات سخنرانی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha