پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
همایش «چشم‌انداز وحدت اسلامی و چالش‌های آن» در تونس

حوزه/ صبح امروز همايش «چشم‌انداز وحدت اسلامی و چالش‌های آن» با حضور شخصتی‌های دینی و مذهبی، جمعي از دانشگاهيان تونس و مسئولان سفارت کشورمان در تونس برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، صبح امروز همايش «چشم‌انداز وحدت اسلامی و چالش‌های آن» با حضور شخصتی‌های دینی و مذهبی، جمعي از دانشگاهيان تونس و مسئولین سفارت کشورمان در تونس برگزار شد.

محمد اسدی‌موحد، رایزن فرهنگی ایران در تونس در سخنان خود در این همایش گفت: وحدت و انسجام بین امت اسلام، یکی از شعارها و اهداف انقلاب اسلامی بوده و هست که امام خميني (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بر آن تأکید کرد و سپس جانشین فرزانه ايشان حضرت آیت‌الله العظمي خامنه‌ای (مدظله العالي) با تأسیس مجمع جهاني تقریب بین مذاهب اسلامی، بر تحقق این امر الهی اصرار و دستور به برنامه‌ریزی بهتر كردند.

رایزن فرهنگی کشورمان در ادامه ضمن برشمردن آثار و برکات وحدت امت اسلامی، گفت: نقش علما و متفکرین در تحقق این دستور قرآنی در این زمان بیش از گذشته احساس می‌شود.

سخنران بعدی این همايش شیخ منیر قبطنی، از علمای دانشگاه زیتونه تونس بود كه به تمجيد از فعاليت‌هاي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي پرداخت.

آیت الله اراکی: امت اسلامی یک رهبر دارد و آن پیامبر(ص) است

آيت‌الله محسن اراکی، ريیس مجمع جهاني تقریب مذاهب اسلامی و عضو شوراي عالي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي نيز در سخنراني خود در اين همايش اظهار كرد: وقتی می‌گویم «وحدت اسلامی» يا «امت واحده» یعنی مجموعه‌ای که دارای یک رهبر هستند و همگی از آن پیروی می‌كنند و از اوامرش اطاعت مطلق دارند.

وي افزود: این امر یک شعار نبوده و نیست و در حقیقت با اراده و منطق همراه است. مقصود ما پیامبر گرامی اسلام (ص) است که دارای شخصیتی قوی متمسکی است که همه از او پیروی می‌کنند.

ريیس مجمع جهاني تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: جامعه فعلی ما پر از غفلت و جهل شده است. این بمب‌هایی که منفجر می‌شود از کجا خریداری می‌شود؟ چه کسی هزینه آنها را می‌پردازد؟ بیگانگان از ثروت‌های ما استفاده می‌کنند که ما را بکُشند. اُمت ما اکنون میلیاردها دلار هزینه می‌کند برای خرید سلاح؛ برای چه منظوری؟ برای کشتن امت خود؟

وي تأكيد كرد: سلاح ما اسلام است. فرهنگ، علم، شوکت و عظمت ما، گام‌های علاج ما هستند. ما نیازمند وحدت هستیم تا بتوانیم با هم متحد شویم. شما نگاه کنید ببینید کشورهای اروپایی یک جغرافیایی واحد، پول واحد، قوانینی مشترک و دارای یک نظام سیاسی واحدی هستند که آنها را در برابر دیگر حفظ کرده است. چه کسی ما را از هم جدا کرده است؟ بزرگ‌ترین ثروت‌های دنیا در دست مسلمانان است. ما مرکز عالم هستیم. راه‌های آبی ما شرق را به غرب و جنوب را به شمال متصل کرده است. اما متأسفانه اکنون ضعیف‌ترین مردم جهان هستیم و آن به دلیل عدم وحدت میان ما است.

آیت‌الله اراکی در ادامه سخنانش در خصوص اینکه برخي مخالفان می‌گویند؛ جمهوری اسلامی ایران از بحث و موضوع وحدت میان امت اسلامی تنها مصالح و منافع سیاسی خود را دنبال می‌کند، مطالبی را بیان کرد و آن را حربه دشمنان برای دور نگه داشتن امت اسلامی از رسیدن به یک وحدت جامع دانست.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پايان بیان كرد: ما با مشکلات سیاسی فراوانی مواجه هستیم و از تمامی نخبگان و دانشگاهیان جامعه اسلامی می‌خواهیم که به رفع این مشکل کمک کنند.

بخش پایانی این مراسم به پرسش و پاسخ اختصاص داشت و نخبگان، استادان دانشگاه‌ها و دانشجویان تونسی هر یک سؤال‌های خود را مطرح کردند که آیت‌الله اراکی به تمامی پرسش‌ها پاسخ داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha