جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله اعرافی-نشست مدیران مدارس و اساتید حوزه گلستان

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان این که حوزه در یک پیچ تاریخی قرار دارد، اظهار کرد: اگر دانش و بصیرت ما هماهنگ و متناسب با شرایط حساس امروز نباشد، حتما شکست خواهیم خورد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از گرگان، آیت الله علیرضا اعرافی، عصر امروز در نشستی با مدیران، اساتید و کادر مدارس علمیه استان گلستان که در مدرسه رضویه گرگان، با تسلیت ایام محرم، گفت: پیامبر(ص) از سه منظر مکلف بودن، مبلغ بودن، و حاکم و ولی بودن در قرآن مورد خطاب قرار گرفته است.

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: «تسبیح»، «علم» و «حکمت» سه ضلع تبلیغ پیامبر اکرم(ص) که تجلی گر توحید است و حوزه های علمیه باید تجلی همین توحید باشند.

وی با بیان این که تسبیح پیوست هر عبادتی است، افزود: تسبیح قله بلند معرفت الهی است و توجه دائمی به آن از ارکان توحید بوده و شرط اصلی در ترویج معارف الهی تسبیح است.

رشد و پویایی حوزه های علمیه

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رشد و پویایی حوزه های علمیه، گفت: به برکت انقلاب اسلامی، مجاهدت های امام خمینی(ره) و خون شهدا افق هایی در مقابل حوزه علمیه گشوده شد که قبل از آن قابل تصور نبود.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اشتیاق روزافزون جوانان در سراسر دینا برای فراگیری علوم اهل بیت(ع)، افزود: در حال حاضر 45 هزار نفر از 130 ملیت در مراکز جامعه المصطفی مشغول به تحصیل هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شرایط امروز حوزه علمیه یک شرایط بی نظیر و متفاوت در طول تاریخ است و حوزه های علمیه هرچه سریعتر باید خلاء های موجود را پر کنند.

حوزه های علمیه در یک پیچ تاریخی قرار دارند

وی با بیان اینکه حوزه های علمیه در یک پیچ تاریخی قرار دارند، اظهار کرد: اگر دانش و بصیرت ما هماهنگ و متناسب با شرایط حساس امروز نباشد، حتما شکست خواهیم خورد.

آیت الله اعرافی با تاکید بر این که عزم مدیریت حوزه بر اجرای برنامه ها و طرح های لازم و ضروری است، گفت: طرح آمایش سرزمینی با رویکرد جدید، نظام جامع پژوهشی، نظام جامع مشاغل ویژه روحانیت، نظام جامع مهارت های کاربردی در حوزه، الگوی اولیه اولین برنامه 5 ساله حوزه ها علمیه، نظام جامع شورایی مدیریت حوزه ها، شورای هماهنگی نهادهای حوزوی، راه اندازی مرکز مطالعات راهبردی، و ... از جمله فعالیت های در حال اجرا است.

اختیارات حوزه های استان ها بیشتر می شود

مدیر حوزه های علمیه کشور درخاطرنشان کرد: به تدریج در ادامه راه، اختیارات و امکانات بیشتری مانند رسمیت درس خارج در استان ها به خود استان ها داده خواهد شد تا روند آموزش از حیث کیفیت تسهیل گردد.

آیت الله اعرافی خطاب به مدیران، اساتید و کادر مدارس حوزه علمیه استان گلستان گفت: همه ما باید به جد به میدان بیاییم تا حوزه به آن مجد علمی خود بازگردد و افراد صالح در حوزه علمی و معنوی تربیت گردد.

گزارشی از حوزه علمیه گلستان

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی ملکی، مدیر حوزه علمیه استان گلستان در این نشست، ضمن خیر مقدم به آیت الله اعرافی و هیئت همراه، با ارائه گزارشی از عملکرد مدیریت حوزه علمیه استان پرداخت و افزود: در استان گلستان 15 مدرسه علمیه وجود داشت که به 21 مدرسه فعال افزایش یافته اند؛ اخذ مجوز و برگزاری آموزش غیر حصوری سطح 2، راه اندازی رشته های تخصصی سطح2 و 3، وجود 98 روحانی طرح هجرت فعال، فعالیت 53 مبلغ در قالب طرح امین، تشکیل گروه های تبلیغ جهادی، و ... بخشی از فعالیت های حوزه استان است.

مدیر حوزه علمیه استان گلستان، راه اندازی 8 نشریه فرهنگی و 2 نشریه تخصصی، برگزاری دو دوره جشنواره استانی علامه حلی، استعداد یابی 50 نفر از طلاب جهت آموزش ویژه پژوهشی را از دیگر فعالیت های حوزه استان برشمرد.

رویکر تحولی مدیریت حوزه

حجت الاسلام و المسلمین ملکی در پایان گفت: دوره مدیریت آیت الله اعرافی، دوره ای امیدوار کننده از حیث توسعه و تحولات در حوزه علمیه است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha