شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
نشست آیت الله اعرافی با طلاب حوزه علمیه استان گلستان

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: مهمترین و اولین ویژگی مهم حوزه های علمیه در طول تاریخ، اتصال سلسله علما به معصومین(ع) است و هیچ گاه این اتصال منقطع نشده و این تاریخ، هویت حوزه را شکل می دهد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از گرگان، آیت الله علیرضا اعرافی، صبح امروز در دیدار طلاب مداس علمیه استان گلستان، در مدرسه علمیه امام خمینی (ره) گرگان، ضمن تشکر از علما، مسئولان، مدیران و اساتید حوزه استان، محور اول سخنان خود را یک موضوع معارفی قرار داد و گفت: جهان در این عالم ماده، محدود و محصور نیست که همان مقوله معاد است و شالوده قرآن بر پایه نگاه به آخرت پایه گذاری شده است.

وی با اشاره به این نکته که لازمه برنامه ریزی، آینده نگری است، گفت: در اسلام آینده ای پیش روی انسان قرار گرفته است که فراتر از هر آینده ای است و در منطق الهی بشر در یک افق بی کران حرکت می کند، لذا نگاه ما باید از دنیا عبور کند و به آخرت و قیامت بنگرد.

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به این که در قرآن حداقل 120 نام و توصیف در مورد قیامت آمده است که توجه دهنده به حیات پیش روی ماست، افزود: از ویژگی هایی که برای قیامت در قرآن بیان شده این است که قواعد و نظم این عالم مادی به هم خواهد ریخت.

ویژگی های حوزه های علمیه

مدیر حوزه علمیه کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه ویژگی های حوزه های علمیه، گفت: مهمترین و اولین ویژگی مهم حوزه های علمیه در طول تاریخ، اتصال سلسله علما به معصومین(علیهم السلام) است و هیچ گاه این اتصال منقطع نشده است و این تاریخ، هویت حوزه را شکل می دهد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور ادامه داد: عمق و ژرفای علمی در حوزه های علمیه از شاخصه های مهم و اصلی حوزه است که باید حفظ و تقویت شود.

وی، علمیت را از دیگری ویژگی های مهم حوزه های علمیه دانست و گفت: حوزه های علمیه قرن ها در پرتو نگاه الهی، علوم بشری را حفظ کرده و توسعه داده اند.

آیت الله اعرافی تاکید کرد: حوزه های علمیه باید پایگاه اخلاقی و فرهنگی جامعه باشند و فرهنگ حوزه، فرهنگ معامله نیست. در حوزه پیش از هر چیز باید پایه های اخلاقی و اعتقادی تقویت گردد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در ادامه با اشاره به دیگر ویژگی های حوزه علمیه، مردمی بودن، در کنار محرومین و مستمندان بودن، سیاسی و انقلابی بودن و فرامرزی و بین المللی بودن را از جمله ویژگی های حوزه های علمیه در طول تاریخ دانست.

مدیر حوزه های علمیه کشور در ادامه سخنان خود خطاب به طلاب گفت: آنچه ما از شما می خواهیم جدیت در تحصیل و تهدیب است.

آیت الله اعرافی بر حفظ و تقویت سنت های حوزه نیز تاکید کرد و یادآور شد: در حوزه علمیه سنت هایی وجود دارد که طلاب باید آنها را حفظ کنند.

وی، انتخاب آزاد استاد، پیش مطالعه، مباحثه، نوشتن و پیاده سازی دروس، ارتباط استاد و شاگردی، و ... را از جمله سنت های مهم حوزه علمیه دانست که طلاب باید به آنها توجه کنند.

احتیارات حوزه های استان ها افزایش می یابد

آیت الله اعرافی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به رویکرد تحولی مدیریت حوزه، گفت: نگاه مدیریت حوزه علمیه این است که اعتماد بیشتری به استان ها شود و مواردی مانند امتحانات شفاهی، مجوز سطح 2 و 3، دروس خارج، ایجاد رشته های تخصصی و ... به استان ها واگذار شود.

مدیر حوزه های علمیه کشور خاطرنشان کرد: تمام تصمیمات و برنامه های موجود، ابتدای راه ما برای پاسخ به نیازهای جامعه و انقلاب است.

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی ملکی، مدیر حوزه علمیه استان گلستان نیز در ابتدای این دیدار، ضمن خیر مقدم به آیت الله اعرافی و هیئت همراه، از تلاش های بی وقفه مجموعه مدیریتی حوزه تقدیر کرد و گفت: تحولات صورت گرفته در زمان مدیریت ایشان بسیار چشمگیر بوده و ادامه دارد.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha