جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی حسینی همدانی-امام جمعه کرج

حوزه/ رئیس شورای حوزه علمیه استان البرز، با اشاره به نگاه مثبت و هدفدار اسلام به هنر، گفت: هنرمند تراز انقلاب، وظیفه‌شناس، موقعیت‌شناس و زمان‌شناس است و به‌موقع، وظیفه‌ خود را احساس کرده و به آن عمل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از کرج، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی حسینی همدانی، امروز در آیین اختتامیه شعر «رقص شمشیر جاهلی» که در سالن میلاد کرج برگزار شد، گفت: هنرمند ارزشی، اگر در زمینه‌های مختلف هنری، اثری خلق می‌کند، عنایت الهی را در کنار خود داشته، والا موفق نمی شود.

وی با بیان اینکه نو شدن و نو بودن، ویژگی هنر است و هنرمند باید دائماً به دنبال ابداع باشد، افزود: هنر، همواره حکایت‌گر خالق خود است و یک اثر هنری، از شخصیت و هویت و ما فی الضمیر هنرمند خبر می‌دهد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان البرز، ادامه داد: هنرمند، معقولات را محسوس می‌کند و تجلّیات و معانی‌ای که از منشأ بالا و اعلاء گرفته‌شده را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد که در انواع هنر از شعر گرفته تا حتی قالی‌بافی، قابل ‌مشاهده است.

وی تأکید کرد: هنرِ هنرمند امانت الهی است و برای او مسئولیتی سنگین به وجود می‌آورد؛ چراکه باید با استفاده از این ابزار، مخاطب خود را به رشد و کمال برساند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی تصریح کرد: هنرمند، همیشه در قبال جامعه خود مسئول است و در طول تاریخ نمونه‌های فراوانی از این مسئولیت را شاهدیم که  افرادی چون حسان بن ثابت با جاودانه نمودن واقعه عظیم غدیر در قالب غدیریه ای که در همان زمان به دستور رسول خدا(ص) سرود، چگونه به این مسئولیت و وظیفه اجتماعی خود پرداخته‌اند.

وی با تأکید بر اهمیت دادن به قالب هنری صحیح، در کنار محتوای ارزشمند، یادآور شد: هنرمند ارزشی و هدف‌دار، برای بیان اندیشه خود از هر قالبی استفاده نمی‌کند و به سنخیت محتوا با قالب ارائه توجه دارد.

امام‌جمعه کرج خاطرنشان ساخت: هنرمند تراز انقلاب، وظیفه‌شناس، موقعیت‌شناس و زمان‌شناس است و به‌موقع، وظیفه‌ خود را احساس کرده و به آن عمل می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان البرز با بیان اینکه نگاه اسلام به هنر، همواره مثبت بوده و برای آن ارزش قائل گردیده است؛ تصریح کرد: امیرالمؤمنین (ع) در روایتی، قیمت هر شخصی را به میزان هنر او دانسته‌اند و تاریخ، از برگزاری مسابقات هنری توسط معصومین (علیه‌السلام)  مانند برگزاری مسابقه خطاطی توسط امام حسن مجتبی (ع) خبر داده است.

وی افزود: خداوند متعال نیز خود از ضرب‌المثل، به‌عنوان یک اثر ادبی هنری در قرآن کریم بهره برده است و آیاتی چند از این کتاب الهی با «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا…» آغاز می‌گردند که مفاهیمی بلند و معرفتی را با زبان ادبی و هنری بیان می‌کنند.

امام جمعه کرج با اشاره به توجه اسلام به جنبه‌های مختلف هنری چون لحن و آواز خوش، بیان داشت: در تاریخ، انبیای الهی به صوت خوش معروف هستند و از رسول خدا (ص) نقل‌شده است که چون مردم تحمل شنیدن صدای خوش مرا ندارند، قرآن را ساده و بدون صوت و لحن می‌خوانم و امام سجاد (ع) به‌قدری زیبا قرآن می‌خواندند که بعضی‌ها، حین استماع تلاوت آن حضرت، از هوش می‌رفتند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی با اشاره به بیان علامه فاضل تونی مبنی بر اینکه «اگر صوت خوش و آواز زیبا، جزو کمالات انبیایی چون حضرت داود (ع) برشمرده شده است پس حرام نیست»، تصریح کرد: ؛ متأسفانه امروز این هنر را به نحوی تغییر می‌دهند که به غنا و حرام آلوده می‌شود و دیگر نمی‌توان آن را هنر نامید.

گفتنی است، در پایان این مراسم، از کتاب آثار برگزیده فراخوان سراسری شعر «رقص شمشیر جاهلی، هجو دنیای وارونه» رونمایی و جوایز برگزیدگان این فراخوان، توسط نماینده ولی‌فقیه در استان البرز، به آنان اهدا گردید.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha