شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
عبدالعلی گواهی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین گواهی با ارائه پیشنهاد نامگذاری یک روز به نام «روحانیت و دفاع مقدس»، گفت: در دوران دفاع مقدس بیش از ۴۵۰۰ روحانی به شهادت رسیدند، و حوزه‌های علمیه نسبت به جمعیت سایر اقشار، بیشترین شهید را تقدیم انقلاب و نظام اسلامی کرده‌ است.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالعلی گواهی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان این که سازمان بسیج طلاب و اساتید با هدف کار فرهنگی در حوزه های علمیه شکل گرفته است، اظهار داشت: این سازمان در موضوعات بسیار مهمی فعالیت دارد که به صورت اختصار به برخی از آن ها اشاره می کنیم؛ سازماندهی بسیج اساتید، روحانیون، نخبگان حوزه های علمیه و و توسعه مراکز علمی و معتبر حوزوی از اولین وظایف مهم این سازمان است و متناسب با نیازهای انقلاب و نظام اسلامی این سازماندهی باید توسعه یابد.

شناسایی فرصت ها و تهدیدها در حوزه های علمیه

وی ادامه داد: شناسایی فرصت ها و تهدیدها در حوزه های علمیه از دیگر رسالت های مهم سازمان بسیج طلاب و اساتید است. و این هدف به منظور ایفای نقش دفاع همه جانبه از انقلاب اسلامی صورت می پذیرد. امروز حوزه های علمیه در اقصی نقاط دنیا شعبه دارد به عنوان مثال حوزه جامعه المصطفی(ص) در بیش از 190 کشور نمایندگی دارد و ده ها هزار طلبه از کشورهای اسلامی در ایران مشغول به تخصیل هستند و این یکی از فرصت های پیش روی ما است.

حجت الاسلام والمسلمین گواهی افزود: هم اکنون ده ها هزار طلبه اهل سنت در کشور مشغول تحصیل هستند و همگی این ها فرصت‌های بسیار خوبی را پیش رو این سازمان قرار داده است و باید از ظرفیت های این عزیزان بهرمند شویم. در کنار این ها، حوزه علمیه به اقصی نقاط عالم مبلغ دینی ماعزام می کند و اگر همین مبلغ دغدغه دینی داشته باشد و مبانی انقلاب اسلامی را به خوبی درک نموده باشد و درد انقلاب و نظام را داشته باشد، می تواند پیام نظام اسلامی و مقام معظم رهبری را به جوانان غربی و دیگر کشورها برساند.

تلاش دشمن برای نفوذ دشمن در حوزه ها

وی عنوان داشت: در کنار این فرصت ها، تهدیدهای زیادی متوجه حوزه علمیه است و زمینه های نفوذ دشمن در حوزه ها وجود دارد و باید نسبت به آن حساس بود. زیرا دشمن از تاثیر بالای کلام علما، مراجع تقلید و مقام معظم رهبری در دنیا هراسان است. و نمونه آن را در قضیه فتوی تنباکو شاهد هستیم. زمانی که عده‌ای برای پیروزی نهضت تنباکو به میرزا تبریک می‌گویند، میرزا به گریه می‌افتد و می گوید؛ از حالا به بعد استکبار و استعمار نقطه قوت اصلی را که روحانیت است، شناخته‌اند و به جان آن می‌افتند و من نگران دسیسه‌های آن ها علیه روحانیت هستم.

رئیس سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون کشور تصریح کرد: امروز عظمت جمهوری اسلامی و حوزه های علمیه برای دشمن آشکار شده است و لذا در صدد نفوذ به حوزه علمیه و شکست آن هستند.

۱۵ هزار رزمنده روحانی دوران دفاع مقدس/ ۳۵۰ روحانی آزاده

وی اظهار داشت: برنامه ریزی هدفمند برای ارتقاء روحیه انقلابی و جهادی در حوزه های علمیه، از دیگر اولویت های مهم سازمان بسیج اساتید و طلاب کشور می باشد. در دوران دفاع مقدس بیش از 15 هزار روحانی رزمنده و بیش از 350 روحانی آزاده در دفاع مقدس داشتیم یعنی به اسارت دشمن بعثی درآمده بودند و سید آزادگان مرحوم ابوترابی از جمله این عزیزان بودند.

145 شهید روحانی در یک روز

حجت الاسلام والمسلمین گواهی با تاکید بر تداوم روحیه ایثار و شهادت در حوزه های علمیه گفت: در دوران دفاع مقدس فقط در یک روز 145 شهید روحانی داریم. این واقعه در چهارم دی ماه 65 در عملیات کربلای چهار اتفاق افتاده است. و بنده در همین جا از شورای فرهنگ عمومی درخواست می‌کنم این روز، «روز روحانیت و دفاع مقدس» در تقویم رسمی کشور نامگذاری شود.

۳۰ شهید روحانی مدافع حرم

وی با اشاره به حضور طلاب و روحانیون در جمع مدافعان حرم، گفت: هم اکنون بیش از 30 نفر از شهدای مدافعان حرم از روحانیان هستند و این حاکی از تداوم روحیه انقلابی و جهادی در حوزه های علمیه است.

۴۵۰۰ شهید روحانی

رئیس سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون کشور با گرامی داشت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس، بیان داشت: در دوران دفاع مقدس بیش از 4500 روحانی به شهادت رسیدند، و حوزه‌های علمیه نسبت به جمعیت سایر اقشار، بیشترین شهید را تقدیم انقلاب و نظام اسلامی کرده‌ است.

وی با بیان این که بینش و بصیرت در حوزه علمیه را باید جدی گرفت، گفت: بسیج طلاب و اساتید در کنار حوزه علمیه وظیفه ایفای نقش بصیرت بخشی به دیگر اقشار جامعه را بر عهده دارند.

حجت الاسلام والمسلمین گواهی با اشاره به دیدار اخیر طلاب حوزه علمیه تهران با مقام معظم رهبری، افزود: یکی از موضوعات مهمی که در این نشست مطرح شد بحث تحول در حوزه علمیه بود. تحول به معنای دمیدن روح تازه بر کالبد آن جامعه است. و نتیجه تحول، به وجود آمدن پویایی و نشاط در جامعه است، و احساس تکلیف را برای افراد به وجود می آورد. بنابراین اگر کسی وظیفه فردی و اجتماعی خود را به درستی انجام بدهد تحول مطلوب در جامعه رخ خواهد داد.

رئیس سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون کشور تصریح کرد: مقام معظم رهبری در این نشست به طلاب فرمودند در چارچوب قواعد، تحول مطلوب را در حوزه به وجود بیآورید و آنچه پیشنهاد می دهید قابلیت اجرایی و عملیاتی شدن را داشته باشند. در این میان مدیران حوزه ضمن حمایت از طلاب، راهنمایی هایی لازم را به آنان رائه دهند.

توصیه ای به طلاب جدید

حجت الاسلام والمسلمین گواهی در پایان در توصیه‌ای خطاب به طلاب جدیدالورود، گفت: سعی کنید در کنار تحصیل علوم دینی، قوت انقلابی خود را تداوم بخشید. امروز مقتدر ترین نهاد دینی در دنیا حوزه های علمیه است و این نشان می دهد اعتماد مردم به روحانیت و حوزه‌های علمیه بسیار بالا است و باید از اعتماد مردم و اعتبار حوزه در جهت تحقق آرمان های انقلاب اسلامی استفاده کنیم. 313/42

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha