پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام و المسلمین احمد عابدی

حوزه/ حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین عابدی گفت: ما چند نوع پدر و مادر داریم، پدر و مادری که از آن متولد شدیم، همچنین هر فردی که کفالت و سرپرستی و یا حضانت و تربیت انسان را به عهده داشته باشد، پدر و مادر فرد محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین احمد عابدی امروز در دومین محفل عزاداری دهه اول محرم که در حسینیه امام خمینی(ره) جامعه الزهرا(س) برگزار شد، به انواع و اقسام مادر در نگاه اسلام اشاره و عنوان کرد: بنا به آیه ۶ سوره احزاب، زنان پیامبر گرامی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) ام المؤمنین هستند؛ از جمله حضرت خدیجه(سلام الله علیها) مادر تمام مؤمنان محسوب می‌شوند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به حدیث «أَنَا وَ عَلِيٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة»، اظهار داشت: پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) پدر مؤمنان و حضرت خدیجه(سلام الله علیها) مادر همه مؤمنان هستند.

مدیر مدرسه علمیه  حضرت ابوالفضل(ع) قم (جانبازان)، در ادامه به مادران رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) اشاره کرد و افزود: پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) مادری دارد که ما نداریم، از جمله حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) «ام ابیها» هستند، یعنی هم دختر و هم مادر آن حضرت بودند.

حجت الاسلام و المسلمین عابدی با اشاره به این که حضرت حوا مادر همه انسان‌ها است، یادآور شد: حضرت آمنه(سلام الله علیها) ملقب به طاهره که بانویی موحد و با ایمان بودند، مادر رسول گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) هستند، همچنین پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) حلیمه سعیدیه، دایه خویش را مادر خطاب می‌کردند.

وی بیان داشت: حضرت آمنه(سلام الله علیها) کنیزی به نام ام ایمن داشتند که پس از رحلت آن حضرت در خدمت پیامبرگرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) بود و رسول خدا نیز احترام ویژه‌ای برای این کنیز قائل بودند و وی را مادر خطاب می‌فرموند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه فاطمه بنت اسد(سلام الله علیها) مادر حضرت علی (علیه‌السلام) هم مادر رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) هستند، گفت: آن حضرت بیش از ۴۰ سال همراه پیامبرگرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) بود و پیامبر اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) همواره فاطمه بنت اسد(سلام الله علیها) را با عنوان مادر خطاب می‌فرمودند.

وی تصریح کرد: با توجه به موارد ذکر شد، ما چند نوع پدر و مادر داریم، پدر و مادری که از آن متولد شدیم، همچنین هر فردی که کفالت و سرپرستی و یا حضانت و تربیت انسان را به عهده داشته باشد، پدر و مادر فرد محسوب می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین عابدی به آیه «فَأُمُّهُ هَاوِیَةٌ» اشاره کرد و یادآور شد: در روایات اسلامی از قبر انسان به عنوان مادر یاد می‌شود و یا شهر مکه به عنوان «ام القرا» و شهر قم نیز به معنوان «ام القرای جهان اسلام» معروف هستند.

وی اضافه کرد: بهترین کتاب یک نویسنده، به عنوان ام الکتاب آن فرد محسوب می‌شود، مانند کتاب‌های تفسیر قرآن علامه طباطبایی که ام الکتاب آن عالم بزرگوار است.

نویسنده و پژوهشگر دینی، ام فضل را یکی از مادران امام حسین(علیه‌السلام) محسوب می‌شوند، اظهار داشت: امام حسن و امام حسین(سلام‌الله‌علیها) فاصله سنی کمی با یکدیگر داشتند و نگهدای دو فرزند برای حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها) مشکل بود، به همین خاطر ام فضل به عنوان دایه امام حسین(علیه‌السلام) انتخاب شد.

وی یادآور شد: قبل از ولادت امام حسین(علیه‌السلام)، ام فضل خدمت پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) می‌رسد و می‌گوید «در عالم رویا و خواب دیدم قطعه‌ای از بدن شما جدا شده و در دامن من افتاد»؛ حضرت این خواب را به نکویی تعبیر می‌کنند و می‌فرمایند: «تعبیر این خواب این است که خدا به من فرزندی می‌دهد که به دامن شما می‌آید».

حجت الاسلام و المسلمین عابدی با بیان اینکه امام حسین(علیه‌السلام) ام سلمه را نیز مادر خطاب می‌کردند، به روایتی اشاره کرد که رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) خاکی به ام سلمه دادند و فرمود: «اي ام سلمه! هرگاه اين خاك به خون تبديل شد، بدان كه پسرم كشته شده است».

۳۱۳/۶

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha