جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله مدرسی

حوزه/ آیت الله مدرسی گفت: سیاستمداران باید از خودرأیی دوری کرده و با علما و دانشگاهیان در راستای شناخت و تعامل مناسب با مشکلات اجتماعی و سیاسی همفکری کنند و بدون بصیرت و حکمت تصمیمات مهم و سرنوشت‌ساز نگیرند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، آیت الله سید محمد تقی مدرسی به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری سالار شهیدان در جمعی از روحانیون و اهل منبر حسینی در کربلای مقدس سخنانی به عنوان سفارش و توصیه بیان کرد.

آیت الله مدرسی با اشاره به حدیث نبوی (ان الحسین مصباح هدی و سفینة نجاة) گفت: این تعبیر پیامبر صلوات الله علیه تعبیری بس بزرگ و بی مانند است و نشان می‌دهد که این چراغ هدایت و کشتی نجات، راه نجات بشریت است؛ نجات بشریت از تمام مصائبش، از سیل و طوفان و زلزله گرفته تا جنگ و درگیری و بیماری‌های سخت. به معنی واقعی کلمه نجات از هر آنچه بشر از آن رنج می‌برد.

ایشان افزود: افرادی که به نام امام حسین علیه السلام سخن می‌گویند، از علما، خطبا و مداحان یا نویسندگان و اصحاب رسانه یا هر شخص دیگر، باید از سیره امام حسین علیه السلام و سخنان گهربار ایشان و راه و روش قرآنی این امام بزرگ بهره جویند. راه و منش امام حسین علیه السلام را برای ترسیم یک نقشه راهبردی در جهت نجات بشریت به کار گیرند.

این عالم شیعه در بخش دیگر سخنان خود گفت: ما باید سرمنشأ مشکلات را که همان روی‌گردانی از احکام الهی است، برای مردم تبیین کنیم.

از جامعه‌ای که احکام الهی در آن اجرا نمی‌شود چه توقعی می‌توان داشت؟

آیا در جامعه‌ای که قضاوت طبق احکام الهی نباشد و افراد نیز در زندگی فردی احکام الهی را اجرا نکنند، می‌توان ادعا کرد که از نور هدایت و کشتی نجات بهره برده‌ایم؟

آیت الله مدرسی در ادامه با اشاره به مشکلات مردم عراق، یمن، سوریه، افغانستان، پاکستان و مسلمانان میانمار و فتنه ایی که گریبانگیر مسلمانان شده، گفت: تروریسم، جنگ‌های داخلی، نسل کشی و توطئه‌ی دشمنان برای اختلاف افکنی، امت اسلامی را محاصره کرده است.

جنگ داخلی همچون شعله‌ی آتشی است که خاموشی ندارد.

ایشان افزود: امید داریم افراد حکیم و هوشیار، این امت را نجات دهند؛ افرادی که به فکر جوانانی باشند که هر روز قربانی جنگ‌ها و درگیری‌ها می‌شوند. در مواجهه با فتنه‌ها باید به قرآن کریم و فرمایشات پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم و اهل بیت علیهم السلام رجوع کنیم و راه حل را از آنها بجوییم.

خداوند در قرآن می‌فرماید: (وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنْ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا فَإِنْ بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الأُخْرَى فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِيءَ إِلَى أَمْرِ اللهِ فَإِنْ فَاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا إِنَّ اللهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ) و اگر دو گروه از مؤمنان با يكديگر به جنگ برخاستند، ميانشان آشتى افكنيد. و اگر يك گروه بر ديگرى تعدى كرد، با آن كه تعدى كرده است بجنگيد تا به فرمان خدا باز گردد. پس اگر بازگشت، ميانشان صلحى عادلانه برقرار كنيد و عدالت ورزيد كه خدا عادلان را دوست دارد. (سوره حجرات، آیه۹)

این آیه وظیفه همگان در مواجهه با درگیری و کشمکش را نشان می‌دهد.

اگر این آیه در یمن اجرا می‌شد، شاهد هزاران قربانی، ویرانی، آوارگی و ابتلای بیش از نیم میلیون انسان به وبا نبودیم.

جایگاه قرآن در زندگی ما چیست؟

این عالم شیعه ادامه داد: من ابتدا به خودم و سپس به برادران علما و خطبا عرض می‌کنم: باید به مناسبت عاشورا و ایام عزاداری، مردم را به قرآن و احکام دین مبین باز گردانیم.

طبق این آیه (ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ) فساد، در خشکی و دریا بخاطر کارهایی که مردم انجام داده‌اند آشکار شده است؛ خدا می‌خواهد نتیجه بعضی از اعمالشان را به آنان بچشاند، شاید [بسوی حق] بازگردند! (سوره روم، آیه۴۱)، در ازای هر حکمی از احکام الهی که اجرا نشود، بلا و نقمتی بر سر ما فرود خواهد آمد، پس همگی باید به دنبال پیاده شدن احکام الهی باشیم، چرا که تمامی احکام الهی در جهت رحمت خداوند به انسان وضع شده است.

مشکلات اجتماعی و سیاسی به خاطر دوری از دین است

ایشان افزود: آمار بالای طلاق در جامعه و سست شدن بنیان‌های خانواده نیز به خاطر دوری از احکام شریعت است. برای استحکام بنیان خانواده باید احکام الهی را اجرا کنیم.

باید مشکلات و ریشه‌های‌ آن را بشناسیم و سپس با الهام گرفتن از قرآن و سنت راه حلی اساسی بیابیم. کسی که می‌خواهد حسینی باشد باید از راه و روش و منش امام حسین علیه السلام الگو بگیرد، زنده نگه‌داشتن یاد امام حسین علیه السلام تنها احیای شعائر نیست، بلکه زنده نگه‌داشتن راه ربانی امام در تمامی مراحل زندگی است.

آیت الله مدرسی تاکید کرد: وقتی فساد اداری، رشوه و اسراف در بیت المال همه‌گیر می‌شود، تنها با بازگشت به دین و احکام آن می‌توان با این زشتی‌ها مبارزه کرد و از بین برد.

سیاستمداران نیز باید از خودرأیی دوری کرده و با علما و دانشگاهیان در راستای شناخت و تعامل مناسب با مشکلات اجتماعی و سیاسی همفکری کنند و بدون بصیرت و حکمت تصمیمات مهم و سرنوشت‌ساز نگیرند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha