پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام میرباقری

حوزه/ رئیس فرهنگستان علوم انسانی با اشاره به مَثَل های قرآنی در ارایه جبهه نور و ظلمت بیان کرد: محیط آخرت محیط ولایت پیامبر و ائمه و محیط دنیا محیط ولایت شیطان و عمال او است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‎الاسلام والمسلمین میرباقری در مراسم عزاداری در  مدرسه فیضیه با ذکر این مطلب که انسان با حرکت به سمت نور به مقام ذکر می رسد و این مسیر تا رسیدن به سرچشمه نور ادامه می‎‌یابد گفت: نقطه مقابل جبهه و جریان طاغوت که بحر لجی است، جریان نور است.

وی امثال را بخش مهمی از آیات قرآن ذکر کرد و افزود: خداوند این مثل‎ها به توضیح جریان حق و باطل می‎پردازد و پیامبر را به عنوان رهبر جبهه نور معرفی می کند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: روایات متعددی در خصوص مثل های قرآنی وجود دارد که در این خصوص مباحث مهمی مطرح شده است؛ این مثل‎ها دارای باطن و ظاهری است که در روایات مصادیق باطن این امثال اشاره شده است.

حجت‎الاسلام والمسلمین  میرباقری بیان کرد: یکی از مَثَل‎های معروف قرآن، مثل ظلمت و نور است که برای این دو جریان بیان کرده است؛ این مثل که خداوند بیان می کند، جریان ظلمت به دریای ظلمانی تشبیه شده است روی آن موج هایی قراردارد و بالای این موج‎های تاریکی ابرهای تیره قراردارد؛ یعین تاریکی پشت تاریکی از پس هم می آیند.

وی گفت: خداوند جریان نور را نورعلی نور معرفی می‎کند و جریان باطل نیز به دریای لجی که تاریکی مطلق است تشبیه شده است؛ پیامبر اکرم و اهل بیت(ع) مبدا نور علی نور هستند؛ هر کسی که به اولیای الهی تمسک بورزد در مسیر و سیر نور قرار می گیرد؛ در حقیقت مومنان به نور به درجات نور می رسند و دشمنان نیز به درکات ظلمت سقوط می کنند.

حجت‎الاسلام والمسلمین میرباقری اظهارکرد: تصویر قرآن از عالم دنیا و آخرت با تصویر معمولی متفاوت است؛ در حقیقت یکی از مظاهر قرآنی دنیا، منحصر به عالم حیوانی و دون و ظلمانی است؛ محیط دنیا متعلق به شیطان و سلاطین و جمعیت در ظلمت و محیط آخرت نیز که عالم آخرت است محیط ولایت پیامبر و ائمه و امیران جبهه نور است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی بیان کرد: از دیگر مثل‎های قرآنی مساله لهو و لعب است؛ در تعبیر قرآنی هرچه که انسان را از یاد خدا غافل کند، ظلمت است و هرچه که انسان را به سمت خدا هدایت کند، نور و روشنایی است.

وی گفت: تصویر دیگری که قرآن ارایه می کند، تصویر جبهه ایمان و کفر و شجره طیبه و شجره خبیثه است؛ در سوره ابراهیم این تصویر به روشنی بیان شده است؛ کلمه طیبه و کلمه خبیثه نیز به همین محور باز می گردد.

استاد حوزه بیان کرد: کلمه طیبه توحید و کلمه خبیثه نیز همان شرک است؛ درخت طیبه درختی است که اصل آن ثابت و فرع آن در سماوات است و هر روز به نورافشانی و ثمردهی استمرار دارد که در روایات بیان شده است که این درخت، سلسله نظام توحیدی انبیا و امام و شیعیان و معارف اهل بیت(ع) را نشان می دهد.

وی گفت: در مقابل شجره خبیه بی ریشه است و روی زمین روییده می شود و به همین دلیل عنصر اصلی آن را بی قراری تشکیل می دهد؛ گونه به گونه شدن فرهنگ شیطانی نیز متاثر از همین عنصر است، ولی در فرهنگ ایمانی مهمترین عامل، مساله سکون و آرامش و قرار است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha