پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
بدعت

حوزه/ بدعت های ضد ارزشی که در جامعه شیعه در حال افزایش است و مردم به این بدعت ها بیشتر از دستور دین اهمیت می دهند، مثلاً بدعت جدید، ازدواج سفید است که حامیان آن می گویند، نیازی به جاری شدن صیغه نمی بینند و نظر آنها بر این است که علاقه طرفین به یکدیگر حکم جاری شدن صیغه را دارد و تا زمانی که این علاقه برقرار است به یکدیگر محرم هستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد صادق ابطحی، از اساتید حوزه علمیه اصفهان، در سخنرانی شب چهارم  محرم با موضوع "هشدارهای حسینی" در جمع عزاداران حسینی اظهار کرد: در آیات و روایات، یک سلسله هشدارهایی به مردم داده اند که به عنوان نقاط حادثه خیز و زمینه سقوط و انحطاط انسان مطرح شده است و قرآن مکررا جامعه انسانی را به آنها هشدار داده است.

سرپرست نمایندگی بعثه مثام معظم رهبری در ستاد بازسازی عتبات اصفهان  تصریح کرد: نمونه این نقاط در جامعه و امورات زندگانی نیز مطرح است، مثلا تابلوهای هشدار دهنده در جاده ها و یا چراغ های هشدار در خودروها که جهت اخطار به ما است .

وی افزود: در سوره الرحمن بیش از 30 بار هشدار دارد "فبای الاء ربکما تکذبان" که این نعمت های شمرده شده را نمی توانی تکذیب کنی و یا "ویل للمکذبین " در قرآن می گوید: وای بر تکذیب کنندگان و همچنین داریم " انه لکم عدو مبین" شیطان دشمن آشکار شماست و مثال های دیگری که در قران وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین ابطحی بیان کرد: در روایات هم هشدار زیاد است، به عنوان مثال در نهج البلاغه دنیا پرستی و هواپرستی توسط امیرالمومنین(ع) زیاد هشدار داده شده است، در قیام حضرت سیدالشهدا(ع) هم هشدار های حسینی داریم که مختص سال61 هجری نیست و مربوط به تمام سال هاست.

وی  از جمله هشدارها را خطر بدعت ها در جامعه دانست و در تعریف بدعت بیان کرد: چیزهایی که در جامعه مرسوم شود و مردم آنها را بسازند و به دین نسبت دهند را بدعت گویند(نوآوری هایی که مربوط به دین نیست ولی به آن نسبت می دهند.)

این کارشناس دینی گفت: بدعت در مقابل سنت وجود دارد و سنت برنامه هایی است که پیامبر اکرم(ص) در طول عمر خود انجام داده اند، ولی متاسفانه بعد از پیامبر(ص) بدعت های زیادی گذاشته شد و جامعه رو به سقوط رفت. 

وی عنوان کرد: در جامعه اسلامی فعلی هم بدعت های زیادی صورت گرفته است و چنانچه امام زمان ما ظهور بفرمایند و با این بدعت ها مخالفت کنند مردم تصور می کنند که امام با دین جدیدی آمده اند پس با ایشان مخالف و بلکه ایشان را رد و تکفیر می کنند.

سرپرست نمایندگی بعثه مثام معظم رهبری در ستاد بازسازی عتبات اصفهان تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمود: بدترین امور، اموری است که در جامعه احداث می شود! و بدانید که هر بدعتی ضلالت است و هر بدعت گذاری اهل جهنم است و نیز تعبیر تندی که پیامبر از بدعت گذاران فرمودند:اهل بدعت سگ های جهنم هستند.

حجت الاسلام والمسلمین ابطحی افزود: حضرت علی(ع) فرمود:هیچ چیزی مانند بدعت دین را منهدم نمی کند و نیز فرمودند: بدعت گذاران مخالف خدا،قرآن و پیغمبرند .

استاد حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: بدعت های ضد ارزشی که در جامعه شیعه در حال افزایش است و مردم به این بدعت ها بیشتر از دستور دین اهمیت می دهند، مثلاً بدعت جدید، ازدواج سفید است که حامیان آن می گویند، نیازی به جاری شدن صیغه نمی بینند و نظر آنها بر این است که علاقه طرفین به یکدیگر حکم جاری شدن صیغه را دارد و تا زمانی که این علاقه برقرار است به یکدیگر محرم هستند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha