جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام جواد رقوی - جامعه المصطفی - مشهد

حوزه/ حجت الاسلام رقوی گفت: در روایات مکرر آمده است که گریه بر سیدالشهداء(علیه السلام) گناهان بزرگ را می بخشد و موجب تقرب و حسن عاقبت می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام جواد رقوی معاون پژوهشی مجتمع آموزش عالی مشهد در جمع عزاداران حسینی نمایندگی جامعه المصطفی در مشهد با اشاره به مقوله مهم عاقبت اندیشی، حسن عاقبت و ختم به خیر شدن عاقبت، گفت: اگر حقیقت عاشورا بارها مورد بررسی قرار بگیرد هربار می توان درس جدیدی از این کلاس آموخت. آن هم درسی که عمق آن به بلندای تاریخ است.

وی افزود: در قرآن کریم بسیار آمده است فنظر کیف کان عاقبه (المنذرین، المفسدین، المکذبین و ...) یا  «ثُمَّ كَانَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَاءُوا السُّوأَىٰ أَن كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ». در تابلوی زیبایی که امام حسین(علیه السلام) در روز عاشورا ترسیم کردند، می بینیم که در صحنه کربلا عده ای به حسن عاقبت و عده ای به شقاوت رسیدند. لذا ما باید همواره به فکر عاقبت خود باشیم

حجت الاسلام رقوی ادامه داد: در روایتی از حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) آمده است: «الأمور بتمامها والأعمال بخواتيمها»؛ امور با اتمام و اعمال با ختم آن مهم است. لذا باید توجه به مسئلت عاقبت و ختم به خیر شدن امور داشته باشیم و انسان مومن باید دائما نگران مسئله سوء عاقبت باشد.

معاون پژوهش جامعةالمصطفی واحد مشهد تأکید کرد: مومن هیچگاه نمی تواند یقین به رسیدن به رضوان الهی داشته باشد مگر وقت احتضار که در این باره در قرآن کریم آمده است: «فَكَشَفْنَا عَنْكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ» و آن موقع وقت یقین از عاقبت است. بلعم باعورا پس عمری عبادت تبدیل به مثلی برای انسان های شقی شد. و می بینیم که انسان ممکن است با وجود یک آغاز خوب، پایان بدی داشته باشد. لذا حقیقت سعادت ختم به خیر شدن عاقبت و عمل است.

حجت الاسلام رقوی عنوان کرد: راه های رسیدن به حسن عاقبت در عین پرداختن به اعمال صالح توکل به خداوند است و این در کنار قرار گرفتن در مسیر خیر و پرداختن به خویش است.

وی گفت: انسان وقتی موفق شد معصیتی را ترک کند باید از این جهت با نگاه به توفیق از جانب خدا خوشحال باشد و دچار کبر و غرور نشود. لذا امام علی(علیه السلام) می فرمایند آن خطایی که انسان را شرمگین کند بهتر از عمل صالحی است که انسان را مغرور کند. چرا که هر خیری از جانب خداوند است.

معاون پژوهش جامعةالمصطفی واحد مشهد ادامه داد: انسان باید به این درجه برسد که همه علم، عفو، خیر و توفیق را از جانب خدا بداند. تمام قابلیت های ما از جانب اوست و خودستایی در فضل خدا جایی ندارد و در قرآن کریم آمده است لو کنا نسمع او نعقل ما کنا فی اصحاب السعیر.

وی تصریح کرد: انسان در آخرت حسرت میخورد که چرا در دنیا از عقل باطنی یا عقل ظاهری پیروی نکرد. عاقبت پیروی از عقل ختم به بهشت است. لذا باید قدر مهلت زندگی را دانست.

معاون پژوهش جامعةالمصطفی واحد مشهد اضافه کرد: امام صادق علیه السلام فرموده اند: هر کسی را دیدید که نام ما را بر زبان می آورد او را اکرام کنید و اگر کسی دیدید که خودش را به دوستی با ما نسبت می دهد او را اکرام کنید که اینها مایه عاقبت به خیری است.

حجت الاسلام رقوی خاطر نشان کرد: در روایات مکرر آمده است که گریه بر حضرت سیدالشهداء علیه السلام گناهان بزرگ را می بخشد و موجب تقرب و حسن عاقبت می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha