سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی

حوز/مهمترین پیام عاشورا عزت است که مردم سراسر جهان سالهای بعد در انقلاب های خود از امام حسین علیه السلام الگو گرفتند مانند گاندی، مجموعه قیامهای علویان و دیگر انقلابها که برگرفته از قیام عاشوراست موید این سخن است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی شامگاه دوشنبه درمهدیه خمینی شهر درباره بحث عزت حسینی در جمع عزاداران حسینی اظهار کرد: بعضی از مستمعین در باره سوال می کنند بعد از امام حسین علیه السلام نیز خلفای ظالم حکومت کردند و چرا  واقعه کربلا  در زمان امام حسین(ع) رخ داد،گفت: بحث معاویه صلح بود، گر چه اصل خلافت متعلق به ائمه(ع) است، ولی یزید یک سلطنت و بدعت نامشروع بود و نباید پایه گذاری می شد و حرکت امام حسین(ع) از این بدعت جلوگیری کرد. 

وی بیان کرد: در روایتی که امام موسی ابن جعفر علیه السلام که  به صفوان فرمودند: فعل تو حرام است که شترهایت را به هارون بدهی چون کمک به ظلم است، نمایان می شود که با ظلم باید مبارزه کرد به طریق خودش،اگر امام حسین با یزید مبارزه نمی کرد آغاز یک حکومت نامشروع رقم میخورد .       

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تصریح کرد: مهمترین پیام عاشورا عزت است  که مردم سراسر جهان سالهای بعد در انقلاب های خود از امام حسین علیه السلام الگو گرفتند مانند گاندی، مجموعه قیامهای علویان و دیگر انقلابها که برگرفته از قیام عاشوراست موید این سخن است.

وی در ادامه بیان داشت: قیام عاشورا عزت های گوناگونی به همراه داشت  از جمله عزت سیاسی، عزت فرهنگی،عزت اقتصادی و لذا حضرت ابراهیم در سوره شعرا به خداوند فرموده، که مرا محبوب مردم بگردان وعزت مرا زیاد کن، این یک میل ذاتی است، محبوبیت یک درخواست طبیعی است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه بیان کرد: یکی از عوامل عزت انصاف است ،انصاف راحتی است و اصلی است که خانواده ها را نگه می دارد؛ تا آنجا که زن وشوهر احترام یکدیگر را نگه می دارند فرزند به پدر و دانش آموز به معلم احترام می گذارد.

وی در ادامه به حقوق معلمین اشاره کرد و اختلاس هایی که از سربی انصافی صورت می گیرد وحق معلمین که با زحمت بدست آمده مورد چپاول قرار می گیرد را نهی نمود و گفت: انصاف دارای  چهار بخش از جمله انصاف با خدا ،انصاف با خود، انصاف با مردم وانصاف با دشمن است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی اذعان کرد: در بخش اول، انسان باید با خود انصاف داشته باشد، خداوند بعد از خلقت انسان به خودش تبارک الله گفت وطبق وسع انسان از او تکلیف خواست، همانگونه که  خداوند برای انسان یسر میخواد یریدالله بکم الیسر ولا یرید بکم العسر، خود نیزباید تلاش کنیم رفاه حال خود را مدنظر داشته باشیم.

وی  با بیان روایتی این نکته راعنوان کرد: اسلام دین اعتدال است، در زمان پیامبر عده ای رفتار رهبانیت پیش گرفتند وپیغمبر با شنیدن این خبر بسیار ناراحت شدند ومردم را در مسجد جمع کردند و فرمودند من که پیامبر خدا هستم هم زن را دوست دارم هم غذا میخورم،  شما نباید چیزی را برخود حرام کنید .

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی االعالمیه افزود:  بنابراین  بی انصافی با خود است که حلال الهی را بر خود حرام کنیم، امام صادق علیه السلام 16روز بعد از فوت همسرش ازدواج کرد، اسماء بنت عمیس بعد از فوت همسرش ازدواج کرد، انها حلال خدا را اجرا کردند.

 وی در ادامه بیان کرد: متاسفانه در جامعه ما انجام فعل حرام کلاس وارزش است، مثل ربا، چت کردن با نامحرم درحالیکه حرام الهی است، موضوع دیگراینکه انسان قیمت دارد و بهایش بهشت است، خداوند خریدارمال و جان انسانهاست و اینکه مومن آرامش دارد وانسان نباید خود را به جهنم بفروشد، مانند دوبرادری که در واقعه عاشورا یکی به بهشت رفت ودیگری به جهنم ، مواظب باشیم.  عمرابن قرضه گفت تمام وجودم فدای حسین وعلی ابن قرضه در سپاه عمر ابن سعد بود وکشته شد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی خاطرنشان کرد: نگذاریم کالای وجودمان ارزان به فروش برسد امام حسین فرمود، هر کس خواست از گناه به جایی برسد بن بست است.

وی در ادامه به انصاف با مردم اشاره کرد و عنوان کرد:  کربلا مظهر بی انصافی است، چون آب را به روی امام واهل بیت بستند، ممکن است گاهی یک کافر انصاف داشته باشد، مانند عمربن عبدود، ولی شمر نماز میخواند و نهایت بی انصافی را کرد، نتیجه اینکه انصاف یکی از راه های عزت است .       

۳۱۳/۳۸ 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha