چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام قطبی

حوزه/حجت‌الاسلام و المسلمین قطبی گفت: در محافل عزاداری علاوه بر ایجاد شور و هیجان، باید عقل و اندیشه افراد را نیز به امام حسین(ع) و واقعه عاشورا گره بزنیم که یکی از راه‌های آن، بهره‌گیری از قرآن است؛ ولی متأسفانه تلاوت قرآن در محافل عزاداری جایگاهی ندارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان  حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قطبی امروز در جمع مداحان و ذاکرین اهل‌بیت(ع) با بیان اینکه در طول تاریخ بشریت هیچ پدیده‌ای به اندازه واقعه عاشورا در منظومه حیات بشری تأثیرگذار نبوده است، گفت: در عرصه تاریخ‌نگاری، علی‌رغم اینکه اتفاقات زیادی اعم از سیاسی، نظامی و... در دنیا رخ داده، اما هیچ کدام به اندازه واقعه عاشورا به نگارش درنیامده است و مورخین شیعه، سنی، یهودی و مسیحی و حتی نویسندگانی که به دین اعتقاد ندارند و کسانی که معاند و دشمن شیعه هستند، در مورد واقعه عاشورا مطلب نوشته‌اند.

وی افزود: تأثیر عاشورا بر هنر و ادبیات نیز همین‌گونه است، تا جایی که نه فقط در مناسبت‌های شیعی و اسلامی، بلکه در تمام عالم هستی هیچ رویدادی به اندازه واقعه عاشورا بر هنر تأثیر نگذاشته؛ کما اینکه شعرسرایی و داستان‌نگاری در رابطه با عاشورا بی‌نظیر است و برای نمونه چند هزار شاعر فارسی زبان برای واقعه کربلا شعر سروده‌اند، این مسئله در رابطه با تأثیر عاشورا بر هنرهای دیگر مثل نمایش(تعزیه و شبیه‌خوانی) نیز صدق می‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین قطبی ادامه داد: در دنیا میلیاردها دلار هزینه می‌شود تا رویدادی به یک جریان هنری تبدیل شود که اگرچه ممکن است هیاهو و موجی را ایجاد کرده و مثلا برای صد سال جریان‌سازی کند، اما آرام آرام رو به افول می‌گذارد.

وی اضافه کرد: دشمنان چندین بار صحن و سرا و بناهای پیرامون مزار امام حسین(ع) را تخریب کرده، آتش زدند و به آب بستند؛ اما بشریت هر بار به سمت آن حرکت کرد. سالار شهیدان همچون خورشیدی در تاریخ بشریت می‌درخشد و امروز در تمام دنیا بدون استثنا نماد و نشانه‌ای از امام حسین(ع) وجود دارد که قابل شمارش نیست.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه واقعه عاشورا در عمق قلوب افراد نفوذ کرده است، تصریح کرد: برای هیچ رویدادی در دنیا این‌گونه مجلس برپا نمی‌شود که افرادی بدون داشتن حکم و مأموریت و بدون دریافت حقوق، دور هم گرد آمده و در ساعت‌ها و روزهای پیاپی، صادقانه هستی خود را تقدیم کنند.

وی با اشاره به آیه «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا» گفت: حبل الله یعنی ریسمان‌هایی که خداوند در طول تاریخ کشیده تا مردم به آنها چنگ زده و نجات پیدا کنند و یکی از قوی‌ترین و برترین آنها، عزاداری امام حسین(ع) است. هرچه بیشتر به این جریان چنگ بزنیم، به خدا نزدیک‌تر خواهیم شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین قطبی با بیان اینکه ما نسبت به این ریسمان و حبل الهی سه وظیفه بر عهده داریم، اظهار کرد: وظیفه اول این است که به شناخت صحیح و عمیقی از این جریان دست پیدا کنیم. واقعه عاشورا فقط یک جنگ نیمروزه و شهادت برترین انسان‌ها نیست، بلکه یک جریان سیاسی، اعتقادی، فقهی، دینی و الهی است.

وی افزود: وظیفه دوم، حفظ این ریسمان و حبل الهی است. قرن‌ها تلاش شده تا این منظومه عزاداری به دست ما برسد، باید از آن حراست کرده و آن را به نسل بعدی منتقل کنیم؛ لذا در اشعاری که به این مناسبت خوانده می‌شود، نباید ذائقه نسل جوان را به سمت موسیقی‌های غربی و دانش‌های سطحی نسبت به امام حسین(ع) سوق دهیم، بلکه باید عمق معرفت و شناخت نسبت به ایشان را در مضامین اشعار بگنجانیم.

رئیس میز تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی بیان کرد: وظیفه سوم این است که سعی کنیم در فضای عزاداری، تفکر و اندیشه افراد را به امام حسین(ع) گره بزنیم. احساس و عاطفه افراد را می‌توان به راحتی به امام حسین(ع) گره زد، اما گره زدن عقل و اندیشه کمی سخت است و به دقت نیاز دارد. در طول تاریخ مداحان زیادی وجود داشته‌اند، ولی نام و نشان کسانی از میان آنها در تاریخ باقی مانده است که توانسته‌اند عقل و اندیشه مخاطب را به امام حسین(ع) گره بزنند. اگرچه محفل عزاداری به شور و هیجان نیاز دارد، ولی زمانی که این اتفاق رخ داد، باید در قله آن عقل و اندیشه قرار گیرد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha