جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام کشوری

حوزه/ اقتصاد پشتیبان نهاد خانواده است، پس باید عادلانه باشد و روش ایجاد عدالت در حوزه اقتصاد تغییر الگوی تولید است. اگر رنگ عدالت در کشور پررنگ نشود نهاد خانواده تقویت نمی شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام علی کشوری، امروز در جمع عزادارن حسینی، در اصفهان درباره حل و فصل جدی مشکلات جامعه، اظهار داشت: اگر می خواهیم پیشرفت کنیم، باید نهاد خانواده را به عنوان نهاد اصلی متکفل تربیت، تقویت کنیم.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم نظامی طراحی کنیم که فکر انسان ها را رشد دهیم و میزان محبت دریافتی انسان ها را ارتقاء بخشیم، توانسته ایم بخش اصلی معادله پیشرفت را در جامعه محقق کنیم، انسانی که قدرت تفکر ندارد، زندگی او به چالش کشیده می شود.

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تاکید کرد: آدمی که محبت دریافت نمی کند، دچار عدم تعادل روحی می شود، پس برای فربه شدن این دو عامل مهم در انسان ها باید نهادی را مامور این کار کرد که این دو عامل را محقق کند و الان جامعه در شرایطی قرار دارد که  نهاد خانواده در حال تضعیف شدن می باشد.

حجت الاسلام کشوری در پاسخ به این پرسش که چگونه خانواده را تقویت کنیم تا شخصیت شکل بگیرد، گفت: دو دسته عامل بر بهبود نهاد خانواده موثر است، دسته اول که در اختیار خانواده است و اختیار آنها به دست اعضای خانواده است و شامل راهکارها و تکنیک هایی می باشد .(عوامل درونی موثر بر نهاد خانواده)

وی افزود: در حدیث آمده است زن و شوهری که زمان جدا شدن از یکدیگر و یا لحظه ملاقات یکدیگر را مدیریت می کنند و با  لبخند ملاقات می کنند دارای اجر قابل توجهی هستند، زیرا بیش از 50 درصد برخوردهایی که بین انسان ها اتفاق می افتد متاثر از لحظه اول است و تمام لحظات در کنار یکدیگر بودن را تحت تاثیر قرار می دهد.

حجت الاسلام کشوری خاطرنشان کرد: عامل دیگر از عوامل درونی است، عمل کردن به سنت پیامبر(ص) است که گفته اند اگر زن خانه برای کار کردن در منزل و برای شیر دادن و رسیدگی به فرزندش از مرد تقاضای مزد کرد، مرد باید پرداخت کند و این حکمی است در حمایت از بانوان، اگر این حکم در خانواده احیاء شود این یک نوع احترام عملی و جدی به حقوق زنان است و قدردانی از زحمات آنهاست چون یکی از عواملی که باعث امیدواری خانم ها به زندگی است،میزان محبت و توجه همسر آنهاست.

وی عنوان کرد: پیامبر(ص)  می فرمایند، اگر مردی به همسرش بگوید دوستت دارم،تا آخر عمر تاثیر این جمله را در همسرش خواهد دید.(زبان خوش آقایان) در کتاب حلیة المتقین علامه مجلسی هم راهکارهایی وجود دارد که باید تصمیم گرفت و یکی یکی را درایه کنید و سپس عمل کنید.

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بیان کرد: دسته دوم عواملی هستند که اگر مدیریت نشوند تاثیر سوء بر خانواده دارد و اگر عمل شوند تاثیر مثبتی بر خانواده دارد و ویژگی این دسته آن است  که اختیارش بر عهده خانواده نیست و به دست حکومت است که به آنها عوامل بیرونی موثر بر نهاد خانواده گویند.

وی در توضیح  وظایف حکومت ها در تقویت محیط خانواده، ابراز کرد: در کشور ما مکتب نهاد گرایی مکتب فاسدی است که مبنای تنظیم سیاست های اقتصادی اسلامی هستند، متاسفانه در کشور اسلامی اقتصاد غربی را پیاده می کنند .راهبردهای این دو نهاد نمی تواند در جامعه ما فاصله فقیر و غنی را کم کند.

حجت الاسلام کشوری گفت: اقتصاد پشتیبان نهاد خانواده است، پس باید عادلانه باشد و روش ایجاد عدالت در حوزه اقتصاد تغییر الگوی تولید است. اگر رنگ عدالت در کشور پررنگ نشود نهاد خانواده تقویت نمی شود

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در پایان خاطرنشان کرد:  در حال حاضر در قم در حال تدوین و تنظیم برنامه هفتم توسعه هستیم و با صدای رسا اعلام می کنیم آماده مناظره و گفت و گو وتبادل نظر با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور هستیم، گرچه در برنامه ششم توسعه هم گفتیم ولی مسئولین به فضلای قم مراجعه نکردند و تصویب نشدن این برنامه را از سوی دولت توسط مجلس شورای اسلامی دیدند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha