جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
عطا سلمانیان

حوزه/ پرداختن به اتفاقاتی مانند دفاع مقدس در سینما که در آن غرور یک ملت موج می زند، علاوه بر جذابیت بصری، به نوعی این دست تولیدات تاریخ یک سرزمین را ثبت می کند.

عطا سلمانیان بازیگر و کارگردان سینما در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه»، پرداختن به موضوعات دفاع مقدسی را جزو الزامات سینمای کشورمان توصیف کرد و گفت: درباره کم کاری های که در سینمای دفاع مقدس صورت گرفته نمی خواهم حرفی بزنم، زیرا بارها در این زمینه حرف زده شده و عموم آنها نیز به روی نکاتی مشترک تاکید دارند، برای همین از تکرار پرهیز و به مباحثی که تا به حال کمتر به آن پرداخته شده توجه می کنم.

ثبت تاریخ هشت ساله جنگ در سینمای دفاع مقدس

وی افزود: بخشی از رسالت سینما در همه دنیا، پرداختن به اتفاقاتی است که در آن غرور یک ملت موج می زند، زیرا علاوه بر جذابیت بصری به نوعی این دست تولیدات تاریخ یک سرزمین را ثبت می کند. با این توضیح ساخت فیلم یا سریال درباره هشت سال دفاع مقدس از این دست موارد است. در این هشت سال ملت ایران به رهبری امام راحل نه تنها در مقابل یک کشور، بلکه در مقابل تمام ابر قدرتها ایستاد و در این مقاومت به پیروزی رسید.

این بازیگر فیلم های دفاع مقدسی ادامه داد: من فیلمسازی در این ژانر را تصویرسازی حماسه های ملی و دینی کشورمان نیز توصیف می کنم، چون باور دارم جنگ تحمیلی ما همانند جنگ های رایج در دنیا نبود، بلکه در این پیکار نابرابر، ملت و رزمندگان کشورمان با اتکا به ایمانشان به پیروزی رسیدند، والا به لحاظ امکانات دشمن بسیار قوی تر بود.

سینمای دفاع مقدس به ما چگونه زیستن را هم می آموزد

وی با بیان این که سینمای دفاع مقدس به ما چگونه زیستن را هم می آموزد، گفت: در سال های اخیر درباره سبک زندگی ایرانی -اسلامی بسیار می شنویم، اما کمتر برای این معنا، شاخصه ای مشخص بیان می کنیم در صورتی که باور من این است با پرداختن به دفاع مقدس، می توانیم به بهترین نحو در راستای هدف مورد نظر قدم بداریم، البته ممکن است این سوال پیش آید که چگونه چنین خواستی ممکن می شود؟ جواب به این پرسش را من در شخصیت های جنگ توصیف می کنم.

سلمانیان ادامه داد: منظورم از گفته فوق این است که وقتی ما در فیلم ها، تصویرگر خانواده شهدا و جانبازان هستیم در حقیقت چگونه زیستن را به تماشاگر می آموزیم. برای مثال فیلم «دلبری» را مثال می زنم. در این فیلم همسر یک جانباز رفتاری را نشان می دهد که از آن می توان به عنوان الگوی زن مسلمان نام برد به ویژه که چگونه رفتار کردن با همسر و فرزندان در این فیلم نشان داده می شود.

فیلم های دفاع مقدس نمایش قدرت است

بازیگر فیلم های دفاع مقدسی متذکر شد: موضوع دیگری که از آن می توان به عنوان تبعات مثبت سینمای دفاع مقدس نام برد به بحث تبلیغاتی این دست آثار بر می گردد، منظور اینکه ما می توانیم به واسطه این دست تولیدات، قدرت سیاسی و نظامی خود را به جهانیان نشان دهیم، همانند کاری که هالیوود انجام می دهد. این اتفاق علاوه بر نمایش قدرت است، احساس غرور را هم در ملت ما زنده می کند.

این بازیگر در پاسخ به این سوال که آیا موضوعات دفاع مقدسی تاریخ مصرف دارند؟ گفت:  چون این موضوع از سوی برخی منتقدان آثار دفاع مقدسی مطرح می شود، اما نظر من در این زمینه کاملا روشن است، آنهم اینکه این قبیل موضوعات هیچگاه غیر قابل مصرف نمی شود و همیشه بیانش جذاب است، همانگونه که پس از گذشت ۱۴۰۰ سال هنوز هم درباره عاشورا سخن گفتن شنیدنی است و تا ابد نیز همین گونه خواهد بود.

پرداختن به سینمای دفاع مقدس قدم گذاشتن در راه عاشورا است

سلمانیان افزود : بگذارید مثالی بزنم. از جنگ جهانی دوم ۷۰ سال می گذرد، اما هنوز هم سینمای غرب درباره آن اثر تولید می کند. این  موضوع در شرایطی است که در آن جنگ ارزش های دینی و اخلاقی حاکم نبود، اما در هشت سال دفاع مقدس ما حق در مقابل باطل ایستاد و به پیروزی رسید، پس تا سالها می توان درباره آن حرف زد.

وی در انتها تصریح کرد: این روزها در ایام عزاداری سالار شهیدان هستیم، در همین راستا تاکید می کنم که پرداختن به سینمای دفاع مقدس در حقیقت قدم گذاشتن در راه مفاهیم عاشورایی است، زیرا رزمندگان به عشق ابا عبدالله جان خود را به طبق اخلاص گذاشتند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha