جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام اسفندیاری

حوزه/معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان گفت: طلاب و روحانیون باید از مرز تقلید عبور کرده و به مرز تحقیق برسند و حقیقت برایشان آشکار شود چراکه زمانی که حقیقت برایشان آشکار شود، به حقایق اشیاء پی می‌برند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام محمد اسفندیاری، امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه امام موسی کاظم (ع) جاجرم، ضمن تسلیت  ایام سوگواری امام حسین (ع) اظهار داشت: طلاب و روحانیون باید از مرز تقلید عبور کرده و به مرز تحقیق برسند و حقیقت برایشان آشکار شود چراکه وقتی‌که حقیقت برایشان آشکار شود، به حقایق اشیاء پی می‌برند.

وی افزود: با آشکار شدن حقیقت به‌راحتی طلاب و روحانیون می‌توانند گناه را ترک کنند و آن‌ طوری که شایسته است، خدا را عبادت کنند و این همان هدفی است که امام حسین (ع) برای آن قیام کرده و شهید شدند.

حجت‌الاسلام اسفندیاری با بیان اینکه امام حسین (ع) برای مبارزه با جهل و خرافات قیام کرده و شهید شدند، گفت: شهید مطهری در مورد جریان کربلا می‌فرمایند: جریان کربلا دو صفحه دارد، یکی صفحه‌ای سفید، روشن و نورانی و دیگری صفحه‌ای تاریک و ظلمانی است.

وی اظهار داشت: طلاب، روحانیون و مبلغان نباید فقط به ذکر مصیبت امام حسین (ع) اکتفا کنند، بلکه باید به مردم بفهمانند امام حسین (ع) برای چه قیام کرد و مردم را با اهداف  قیام آن حضرت آشنا کنند.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان افزود: پس باید ببینیم که در صف امام حسین (ع) هستیم یا در مقابل آن، لذا اگر حقیقت برایمان روشن شود هیچ‌گاه گناه نمی‌کنیم، امام چون علم دارد گناه نمی‌کند، طلبه هم اگر به حقیقت علم برسد گناه نمی‌کند.

وی در تبیین جایگاه طلبگی، گفت: اکنون در مسیری طلاب قرار دارند که عملاً و در مقام تحقق خارجی سعادت دنیوی و اخروی را کسب کرده‌اند و این اعتقاد ماست که دنیا مزرعه آخرت است و در کتب عقاید می‌گویند آخرت تجسم اعمال دنیوی است، عین اعمال ما نتیجه آخرت حساب می‌شود. لذا طلاب به جایگاهی ورود کرده‌اند که انبیاء الهی از اول برای همان آمده‌اند و الآن این جریان در دست امام زمان (ع) است.

حجت‌الاسلام محمد اسفندیاری با تأکید بر اینکه طلاب و روحانیون باید قدر این جایگاه را بدانند، اظهار داشت: با انجام بررسی میدانی از افرادی که از تحصیل در حوزه علمیه انصراف داده و یا اخراج شده‌اند، روشن شد که همه آن‌ها از این توفیق محروم شده‌اند و آن‌ها پشیمان بوده و خیری ندیده‌اند، بنابراین یا نباید برای ادامه تحصیل به این عرصه ورود کرد یا باید با تحمل مشکلات در این مسیر ثابت‌قدم باشیم.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان اظهار داشت: شما طلاب برای کسب علم به حوزه علمیه آمده‌اید و باید بدانید که فراگیری علم هم شرایطی دارد، یکی از شرایطش هم این است که کسب علم باید همراه با تزکیه و پژوهش باشد.

وی تأکید کرد: باید ما طلاب و روحانیون از مرز تقلید عبور کرده و به مرز تحقیق برسیم و حقیقت برایمان آشکار شود، زمانی که حقیقت برایمان آشکار شود به حقایق اشیاء پی می‌بریم، بنابراین به‌راحتی می‌توانیم گناه را ترک کنیم و آن‌طور که شایسته است، خدا را عبادت کنیم و این همان هدفی است که امام حسین (ع) برای آن قیام کرده و شهید شدند یعنی برای مبارزه با جهل و خرافات.

اگر مردم نگاه موهنانه به دین داشته باشند ما طلاب همه مقصریم

حجت‌الاسلام اسفندیاری با بیان اینکه اگر در عصر حاضر مردم نگاه موهنانه به دین داشته باشند ما طلاب همه مقصریم، گفت: لذا تمام وظیفه ما کسب علم و دانش است تا به مرز حقیقت برسیم.

وی به اشاره به آنچه در کتب عقاید آمده که ما یک جهان‌بینی داریم و یک ایدئولوژی، افزود: جهان‌بینی یعنی نوع نگرش کلی انسان به هستی و جهان و ایدئولوژی یعنی رفتار انسان زاییده افکار اوست، لذا تا خود درست نشویم نخواهیم توانست دیگران را اصلاح کنیم.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان با اشاره به روایت ( انما هو نور یقذفه الله فی قلب من یشاء) اظهار داشت: بهترین ترجمه این روایت این است که هر کس که بخواهد خداوند این نور را در قلب او  وارد می‌کند، حال باید ببینیم دنبال نور هستیم یا نه، پس باید هم خدا را به خاطر گام نهادن در این راه شاکر باشیم و هم از خدا بخواهیم نور علم را به ما عنایت کند.

انتهای پیام/

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha