جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام ابطحی

حوزه/ حجت الاسلام ابطحی گفت: حق و باطل به قیافه و ظاهر و سابقه اشخاص شناخته نمی شود، ما باید شناخت پیدا کنیم که مانند مردم مسلمان در زمان امام حسین(ع)، به اشتباه در جبهه باطل قرار نگیریم .

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام سید محمد صادق ابطحی، پیش از ظهر امروز در هیئت عاشقان ثارالله در ادامه بحث هشدارهای حسینی، اظهار کرد: هشدار دیگری که امام حسین علیه السلام به جامعه داد، شناخت جبهه حق از باطل بود که امام با صدای رسا فریاد می زد که در این جامعه به حق عمل نمی شود و باطل جولان می دهد.

تعریف حق و باطل

وی در معنای حق و باطل افزود: آنچه که مطابق با حقیقت و واقعیت باشد، حق است و آنچه خلاف حقیقت باشد، باطل است. خداوند که خالق هستی است خودش را حق معرفی کرده و آنچه وابسته به خداست هم حق می شود مانند، خلقت آسمان و زمین، انبیاء ،کتب آسمانی و اولیاءالهی که از مسیر الهی دفاع می کنند، همگی حقند و آنچه از مسیر الهی فاصله دارد باطل است.

تفسیر قران از حق و باطل

استاد حوزه علمیه اصفهان در معرفی حق و باطل به مثالی از قران در سوره رعد اشاره کرد و عنوان کرد: از آسمان بارانی تمیز باریده می شود که در اثر برخورد با زمین و خاک و آلودگی های زمین و غبار هوا آلوده می شود و زمانیکه سیل جاری می شود این آب هر خس و خاشاکی را حرکت می دهد و آب را آلوده تر می کند و زمانیکه آب باران در جایی جمع شود ظاهر زشت و کریهی دارد.

وی ادامه داد: در مثالی دیگر داریم وقتی فلزات را در کوره می بریم، به درجه قلیان که می رسد روی آن کف می گیرد ولی برای قالب گیری کف ها را کنار می زنند و مواد ذوب شده اصلی را در قالب می ریزند و خداوند حق و باطل را اینگونه مثال می زند.حق حکم باران و فلز مذاب است  و باطل حکم کف ها و خس و خاشاک روی آب است . پس حق همیشه می ماند ولی باطل به مرور زمان از بین می رود .

تفسیر  استاد مطهری

کارشناس دینی تصریح کرد: استاد مطهری در تفسیر این آیه به 4 نکته اشاره می کند: نخست حق اصالت دارد، ولی باطل اصالت ندارد. مثلاً اگر موسی(ع) باشد فرعون مشخص می شود و چنانچه حسین(ع) باشد، یزید خودش را نشان می دهد، دوم آن که حق برای مردم نافع است، سوم این که  باطل اگر صدرنشین هم شود، در آخر سقوط می کند ولی حق پیروز می شود و در اخر  باطل دوران و جولانی دارد ولی حق ماندگاری دارد.

تکلیف ما در برابر حق چیست؟

حجت الاسلام  ابطحی افزود: باید دنبال شناخت حق و باطل باشیم، مردم سه حالت دارند یا حق پذیرند و یا حق ستیزند و یا در جامعه بی تفاوتند. یک مسلمان باید در جبهه حق و باطل موضع داشته باشد و در جامعه بی تفاوت نباشد و از حق دفاع کند.

وی خاطرنشان کرد: ما باید شناخت پیدا کنیم که مانند مردم مسلمان در زمان امام حسین(ع)، به اشتباه در جبهه باطل قرار نگیریم و تصور کنیم که همان جبهه بر حق است! مردم در آن زمان به طمع بهشت رفتن و به هوای کار ثواب، پسر پیغمبر را شهید کردند!

کارشناس دینی با بیان اینکه امروزه نیز دو جبهه اسلام ناب و جبهه کفر وجود دارد، با شعار لااله الاالله مسلمان می کشند و عربستان سعودی نیز با همین شعار به داعش کمک می کند، گفت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند، محبوب ترین بنیان نزد من بنیان خانواده است ولی مردم به راحتی طلاق می گیرند و این کار باطل رواج پیدا کرده است.

وی در آخر اشاره کرد:حق و باطل به قیافه و ظاهر و سابقه اشخاص شناخته نمی شود، مرجع تقلیدی داشتیم که دستور داد بیت امام(ره) را بمب بگذارند و  نخست وزیری داشته ایم که از سران فتنه شد و مثال های دیگر از این قبیل و این ها ریزش هایی هستند که همیشه در جامعه وجود دارند، اگر شاخص را داشته باشیم و حق را بشناسیم و مسیر درست و مستقیم را برویم و ظاهر را نگاه نکنیم، دچار مشکل نمی شویم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha