پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی

حوزه/ عقل و علم لازمه و مقدمه فهم توحید است و تا زمانی که عقل و علم فهمیده نشود، جایی برای توحید نیست.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی طباطبایی امروز در ششمین محفل عزاداری دهه اول محرم که در حسینیه امام خمینی(ره) جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) برگزار شد، عنوان کرد: پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: «لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ أَسَاسٌ‏ وَ أَسَاسُ‏ اَلْإِسْلاَمِ‏ حُبُّنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ‏؛ برای هر چیز پایه و اساسی است و اساس اسلام حب و دوستی نسبت به ما اهل بیت(علیهم‌السلام) است».

 محبت خاص اهل بیت(علیهم‌السلام) شرایط مخصوص دارد

سخنران مراسم با بیان اینکه محبت اهل بیت(علیهم‌السلام) نسبت به شیعیان، عمومی و یا خاص است، تصریح کرد: روایات متعددی درباره محبت عمومی اهل بیت(علیهم‌السلام) نسبت به شیعیان بیان شده است.

وی با تصریح بر اینکه محبت خاص اهل بیت(علیهم‌السلام) اثر خاص و شرایط مخصوص دارد، گفت: امام صادق(علیه‌السلام) می فرمایند: «انا نحب من شیعتنا من کان عاقلا، فهما، فقیها، حلیما، مداریا، صبورا، صدوقا، وفیا؛ ما، شیعه ای را که عاقل، فهیم، دانا، بردبار، مداراکننده، شکیبا، راستگو و وفادار باشد، به یقین دوست داریم».

حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی ادامه داد: با توجه به این حدیث، اگر شیعه ای دارای این هشت ویژگی باشد،  محب اهل بیت علهیم السلام می شود.

وی اظهار داشت: اگر این هشت ویژگی در یک مؤمن جمع شود، آن  مؤمن جزء اصحاب و محبان خاص اهل بیت(علیهم‌السلام) خواهد بود.

 اهمیت «عقل» در جوامع روایی

استاد جامعه الزهرا عنوان کرد: اهل بیت(علیهم‌السلام) شیعه عاقل، اهل فهم، اهل تفقه، بردبار، اهل مدار را که نه تنها صابر، بلکه صبور و نه تنها صادق، بلکه صدوق و اهل وفا باشد، دوست می دارند و نسبت به آن مؤمن محبت خاص دارند.

حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی به اهمیت وجود عقل در انسان مؤمن اشاره کرده و گفت: در اینجا، عاقل در مقابل مجنون و دیوانه نیست بلکه عاقل در مقابل جاهل است.

وی با اشاره به اینکه عقل در مقابل جهل است، افزود: در جوامع روایی ما از جمله کتاب اصول کافی، اولین کتاب درباره «عقل و جهل» و سپس موضوع «علم» و «توحید» مورد تبیین قرار گرفته که همه این ها حساب شده است.

 انسان عاقل گناه نمی‌کند

استاد جامعه الزهرا با اشاره به اینکه انسان ها به دو دسته عاقل و جاهل تقسیم می شوند، ادامه داد: عقل از ماده عقال به معنای ابزار کنترل است، یعنی طغیان قوای درونی و بیرونی انسان توسط عقل کنترل می شود.

حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی با بیان اینکه تمام گناهان ما از طغیان چهار قوه غضب، شهوت، وهم و خیال ناشی می شود، یادآور شد: گاهی غضب و شهوت از بیرون و وهم و خیال از درون طغیان می کند که در تهذیب نفس، این قوا باید توسط عقل کنترل شوند.

وی با بیان اینکه قوای درونی و بیرونی انسان نعمت هایی از سوی پروردگار هستند، تصریح کرد: اگر کسی شهوت و غضب را از بیرون و وهم و خیال را از درون کنترل کند، عاقل است.

استاد جامعه الزهرا با بیان اینکه انسان عاقل گناه نمی کند، تصریح کرد: مردان الهی چون در مسیر تکامل انسانی قرار دارند، قوای درونی و بیرونی آنها به جای این که بسوزاند، نور می دهد.

علم در اختیار عاقل، نور علی نور است

حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی با بیان اینکه عاقل ها به دو دسته درس خوانده و درس نخوانده تقسیم می شوند، گفت: عالم عاقل، عاقل درس خوانده است؛ اما گاهی هم ممکن است انسان عاقل درجات علمی را طی نکرده باشد.

وی افزود: جاهلان هم به دو دسته درس خوانده و درس نخوانده تقسیم می شوند، یادآور شد: برخی افراد عالم اما جاهل هستند، همان هایی که امام علی(علیه‌السلام) فرمودند: «چه بسیار افرادی که عالم اما کشته جهل خود هستند و به علم عمل نمی کنند».

استاد جامعه الزهرا با تصریح بر اینکه علم، کوثر است، تأکید کرد: اگر علم در اختیار عاقل باشد، نور علی نور است و اگر در اختیار جاهل باشد، تکاثر می شود؛ زیرا علم را می فروشد تا دنیا را به دست آورد.

عقل و علم لازمه و مقدمه فهم توحید است

حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی بیان داشت: عقل و علم لازمه و مقدمه فهم توحید است و تا زمانی که عقل و علم فهمیده نشود، جایی برای توحید نیست.

وی با بیان اینکه انسان تکامل یافته و شیعه مورد محبت اهل بیت(علیه‌السلام) عاقل، فهیم، دانا، بردبار، مداراکننده، شکیبا، راستگو و وفادار است، اظهار داشت: امروز امام عصر(عجل الله تعالی فرجه) شیعیانی را مورد محبت قرار می دهند که دارای این خصلت های انسانی باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha