شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ مراسم عزاداری امام حسین(ع) در هیئت ثارالله فیضیه

حوزه/ رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: عاشورا سنگین ترین بلایی است که در جهان رقم خورده و در عین حال درس های زیادی را برای جهانیان از جمله تسلیم محض بودن در برابر خداوند را داشته که باید از آن عبرت گرفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی میرباقری در  شب عاشورای حسینی در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر با اشاره به اینکه انسان باید شکر گزار نعمت های خداوند باشد، اظهار داشت: یکی از اوصافی که انسان باید به دست بیاورد صفت رضا است.

وی به معنای “رضا” اشاره کرد و افزود: رضا به معنای این است که آنچه خداوند برای انسان تعبیر می کند آن را بپذیرد و از آن تعبیر نهایت لذت را ببرد، به وعی یعنی آنچه که خداوند برای انسان می خواهد آن را بپسندد و آن چه را که خداوند نمی خواهد انسان نیز آن را نپسندد.

عضو مجلس خبرگان رهبری زاهد را فردی از مال دنیا گذشته خواند و تصریح کرد:  زاهد فردی است که دلش از دنیا بزرگتر است، درواقع داشتن و نداشتن مال دنیا زهد نیست، بلکه دل کندن از مال دنیا و از دنیا گذشتن زهد است.

وی با تاکید بر اینکه انسان باید به مقامی برسد که خداوند از نعمت هایی که به او می دهد راضی باشد، خاطرنشان کرد: زهد به معنای این بوده که اگر همه دنیا را به شما بدهند خوشحال نشده و اگر باز همه دنیا را از شما گرفتند غصه نخورید.

حجت الاسلام و المسلمین میرباقری به درجات زهد اشاره و عنوان کرد: اگر انسان آخرین درجات زهد را پشت سر گذاشت سپس به یقین خواهد رسید، ممکن است فردی به یقین برسد اما به تدبیر خداوند راضی نشود، از این رو فردی به مقام رضا می رسد که به آخرین درجه یقین رسیده باشد.

وی با بیان اینکه فردی که در مقام رضا است هرچه بیشتر سختی بکشد درواقع لذت بیشتری می برد، تاکید کرد: مقام رضا مقامی است که مقام زهد و یقین را پشت سر گذاشته باشد بنابراین مقام رضا اوج درجه انسان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری آنچه در کربلا گذشته را رضای الهی دانست و تصریح کرد: یکی از خصوصیات کربلا اوج در قضاء الله بودن آن است که محور اصلی آن نیز خود سید الشهدا علیه السلام است.

وی با اشاره به اینکه صفت رضا در هیچ کجا مانند عاشورا تجلی نکرده است، بیان کرد: یکی دیگر از صفاتی که در کربلا ظهور کرده مقام تسلیم بودن در محضر خداوند است.

حجت الاسلام و المسلمین میرباقری خاطرنشان کرد: عاشورا سنگین ترین بلایی است که در جهان رقم خورده و در عین حال درس های زیادی را برای جهانیان از جمله تسلیم محض بودن در برابر خداوند را داشته که باید از آن عبرت گرفت.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha