جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
عاشورا به بزرگترین روز اهدای خون در لبنان تبدیل شده است

حوزه/ به امر سیدحسن نصر الله، دبیرکل حزب الله لبنان، هم اکنون در لبنان به جای قمه زنی، مردم به باجه‌های اهدای خون مراجعه کرده، به طوری که روز عاشورا در این کشور به بزرگترین روز اهدای خون تبدیل شده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از middleeasteye، درحالی که مسلمانان سرتاسر لبنان روز عاشورای حسینی سرتاپا سیاه پوش در دستجات عزاداری حسینی حضور پیدا می‌کردند، در سال‌های اخیر مردم این کشور به امر سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان، به جای قمه‌زنی اقدام به اهدای خون کردند.

 سیدحسن نصرالله در موارد متعددی علیه قمه زنی صحبت کرده و مخالفت‌شان را با این عمل نشان داده‌اند و در دستجات عزاداری حزب الله لبنان در خیابان‌های بیروت شاهد قمه زنی و خونریزی نبوده و عزاداران تنها به سینه زنی می‌پردازند.
پیش از این نیز آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی طی فتوایی، قمه زنی را حرام اعلام کرده بودند.

حسین یک افسر گمرک جوان که دسته عزاداری را از محل کارش نظاره‌گر می‌باشد می‌گوید: ما اینجا هرگز قمه‌زنی نمی‌کنیم و آن را علیه مذهب می‌دانیم. خدا از ما چنین چیزی نخواسته و حزب الله نیز آن را حرام اعلام کرده‌اند.
وی افزود: هر سال در عوض قمه زنی در اهدای خون شرکت می‌کنم و به نهادها یا بیمارستان‌هایی که نیاز دارند خون اهداء می‌کنم. در واقع بسیاری از مردم چنین کاری می‌کنند.

اکنون در روز عاشورا اهدای خون بیش از هر زمان دیگری انجام می‌شود و روز عاشورا تبدیل به روز اهدای خون شده است، به طوری که در این روز بیشترین اهدای خون در سرتاسر لبنان اتفاق می‌افتد.

سازمان‌های خیریه شناخته شده‌ای چون «حسین کیست؟» و «اهداءکننده سنگ کومپتر» اعلام کرده‌اند که امسال تنها در بیروت اهدای خون به بالاترین رکورد روزانه دست پیدا کرده و تنها در عرض چند ساعت 300 واحد خون اهداء شده است.

نور بزی رئیس این نهاد اهدای خون می‌گوید: هر سال بیشتر از سال گذشته شاهد اهدای خون توسط مردم هستیم. و مردم بسیار فعال شده‌اند. واحدهای خون اهداء شده به دانشگاه بیروت فرستاده می‌شوند که یک بخش بزرگ درمان سرطان دارد و بیماران و کودکان خاص در آنجا نیاز دائمی به خون دارند.

هلا سمین، یکی از تکنسین های مسئول استقبال از اهدا کنندگان نیز می‌گوید: ما در این روز شاهد حضور زیاد اهداء کنندگان هستیم؛ چراکه در عاشورا مردم احساسات بسیار شدیدی دارند و واقعا هم به این خون نیاز است. 

غدیر حمادی دانشجوی روزنامه‌نگاری که در صف اهدای خون ایستاده می‌گوید: دو طرز فکر درباره روز عاشورا وجود دارد. طرز فکر کسانی که در خیابان‌ها خون خود را می‌ریزند و طرز فکر کسان دیگری که خون‌شان را برای یک هدف خوب اهداء می‌کنند. من امیدوارم بتوانم اهداء کنم، زیرا معتقدم باید کار ارزشمندی در این روز انجام دهم.

محمود زین الدین 29 ساله نیز که در پنجمین سال متوالی برای اهدای خون در روز عاشورا شرکت کرده می‌گوید: امام حسین (ع) خون خود را برای ما داد و ما باید به این عمل او احترام بگذاریم. ما باید اهدای خون را مسئولانه انجام دهیم نه اینکه در خیابان با قمه زنی آن را تلف کنیم.

اهدای خون در لبنان در عاشورا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha