شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت‌الاسلام سید میثم مؤمنی

حوزه/ یک خطیب حوزوی با بیان اینکه مدافعان حرم با نرم‌افزار تربیتی هیئت رشد کردند، گفت: برای شناخت سیدالشهدا(ع) باید سراغ واکاوی آرمان‌هایش رفت و راه مقابله با «اسلام تشریفاتی» ترویج سیرهٔ کاربردی اهل‌بیت(ع) است.

حجت‌الاسلام سید میثم مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در سمنان، با اشاره به ویژگی‌های عاشقان سیدالشهدا (ع) اظهار داشت: هیئت داری و اقامه عزای اباعبدالله الحسین (ع) لبیک عملی نسبت به دعوت رسول‌الله (ص) در ابراز مودت به ذوالقربی است.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: باید دقت کنیم ابراز محبت با ابراز مودت متفاوت است و به تعبیر مرحوم علامه طباطبایی (ره) مودت ابراز محبت در عمل است و محبت اعم از آن است.

وی افزود: شرافت عمل روضه داری و اقامه عزا که این‌همه در روایات پاداش‌های نجومی برایش در نظر گرفته‌شده به این است که محبت تجلی‌یافته در عمل است و صرفاً ادعای لسانی نیست و جامعه دینی ما، امروز یکی از مشکلاتش حرف گرایی و عمل گریزی است.

حجت‌الاسلام مؤمنی خاطرنشان کرد: خیلی‌ها در لزوم دفاع از حرم آل الله در برابر گروه‌های تکفیری نطق کردند، فریاد زدند و بیانیه دادند اما تنها مدافعان عملیاتی، جوانان بی‌ادعا و کم سروصدایی بودند که در سال‌های گذشته در گوشه و کنار جلسات روضه و تحت نرم‌افزار تربیتی هیئت رشد کردند.

برای تعمیق مودّت با اهل‌بیت (ع) باید پایه‌های معرفتی را تقویت کرد

وی گفت: برای تعمیق مودت با اهل‌بیت (ع) باید پایه‌های معرفتی را تقویت کرد، نباید در مرحله دلدادگی به سیدالشهدا (ع) متوقف شد، شناخت، محب را از منزل محبت به مرحله اطاعت می‌رساند.

این خطیب حوزوی تصریح کرد: برای شناخت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) باید سراغ واکاوی آرمان‌هایش رفت، گفته‌اند که مرد را از دردهایش بشناس.

وی افزود: امام حسین (ع) از پیدایش اسلام دروغین معاویه‌ای رنج می‌برد، این انحراف که نام اسلام را یدک می‌کشید در سقیفه متولد شد و تا سال چهلم هجری به بلوغ کاذب خود رسید، در دوره معاویه دمل چرکین سربه‌مهری بود که در حکومت یزید سر باز کرد.

حجت‌الاسلام مؤمنی بیان کرد: هدف سیدالشهدا (ع) از قیام عاشورا احیای اسلام بود، لذا با تمام وجود برای احیای تمام اسلام اقدام کرد و مودت با امام حسین (ع) یعنی حضرت را در مقابله با انحرافات مختلف به نام اسلام یاری کنیم.

وی گفت: هیئت باید بتواند با بهره‌گیری از عناصر عقل و احساس برای این آرمان سیدالشهدا (ع) سرباز تربیت کند، با سنجش این خروجی به جلسات هیئت نمره بدهید و تولید مخاطب منفعل و میدان گریز حاصل عدم اجرای صحیح نرم‌افزار هیئت است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه اتاق‌های فکر دشمن به این نتیجه رسیده‌اند که به دو دلیل فطری بودن تمایل به اسلام و تطابق کلیه اوامر اسلام با عقل نمی‌توانند به‌صورت مستقیم به مواجه و جرح اسلام بپردازند، تصریح کرد: دشمن سعی در تأیید ظاهر و تخریب باطن اسلام، از طریق غیرکاربردی جلوه دادن آن دارد و اسلام تشریفاتی یکی از زیرشاخه‌های اسلام دروغین است.

«قرآن طاقچه‌ای» یکی از تکه‌های پازل توطئه اسلام تشریفاتی است

وی با اشاره به اینکه تولید «قرآن طاقچه‌ای» یکی از تکه‌های پازل توطئه اسلام تشریفاتی است، افزود: قرآن کتاب کار و زندگی است، دشمن می‌خواهد قرآن را یک موجود «قابل‌احترام غیرکاربردی» جلوه بدهد.

حجت‌الاسلام مؤمنی با بیان اینکه اگر مردم طعم شیرین دین‌داری را بر سر سفره‌های زندگی خود احساس نکنند در یک سیر نامحسوس از اسلام دور می‌شوند و امروز دشمن متوجه این موضوع است، گفت: دین راهنما و کارگشاست، سخت‌ترین گره‌های کور در زندگی مؤمنانه و قرآنی به‌راحتی گشوده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما صاحب فقه پویایی هستیم که برای به‌روزترین مشکلات امروز مردم دنیا نسخه شفابخش کاربردی دارد و این باید معرفی بشود.

این خطیب حوزوی با بیان اینکه اسلام یک برنامه سعادت صفر تا صدی است، افزود: یعنی برای نازل‌ترین نیازهای جسمانی انسان مانند نحوه درست قضای حاجت تا والاترین نیازهای روحانی او مانند نحوه صحیح عبادت دستورالعمل دارد، در هیچ مکتب دیگری جامعیت به این شکل وجود ندارد.

راه مقابله با «اسلام تشریفاتی» ترویج سیرهٔ کاربردی اهل‌بیت (ع) است

حجت‌الاسلام مؤمنی با اشاره به اینکه راه مقابله با «اسلام تشریفاتی» ترویج سیرهٔ کاربردی اهل‌بیت (ع) است، گفت: منابر و محتوای جلسات دینی باید به سمت پرداختن به سیرهٔ عملی اهل‌بیت (ع) برود و این‌گونه نبوده که پیامبر اکرم (ص) تنها به بیان مفاهیم کلی برای مردم بپردازند، بلکه در کلام و رفتار، به آموزش مسائل جزئی مورد ابتلا در زندگی مسلمین می‌پرداختند.

وی با بیان اینکه شریف‌ترین بستر برای انتقال مفاهیم کاربردی هیئت است، افزود: نرم‌افزار هیئت با بهره‌گیری هنرمندانه از ابزار عقل و احساس و عمق مقبولیتی که در دل مردم به‌واسطه محبت به آل الله دارد، کاراترین بستر تربیت است.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: همان‌گونه که عبادت بدون محبت اهل‌بیت (ع) ابتر است، مسجد بدون هیئت تأثیرگذاری‌اش در حوزه جذب و تربیت حداقلی می‌شود و نگاهمان باید به هیئت نرم‌افزاری باشد، باید از ثواب محوری به سمت اثر محوری حرکت کنیم.

حجت‌الاسلام مؤمنی با اشاره به اینکه مجموع عملکرد ما در مواجهه با جلسات روضه خروجی‌اش باید تقویت این مکتب شود، افزود: باید متوجه باشیم که سلایق شخصی ما ملاک مواجه با جلسات عزاداری نیست، نگاهمان باید در این موارد به دهان فقیه جامع‌الشرایط باشد.

در مدل‌سازی از الگوهای دینی برای مخاطب کم گذاشته‌ایم

وی با بیان اینکه ما در مدل‌سازی از الگوهای دینی برای مخاطب کم گذاشته‌ایم، خاطرنشان کرد: جوانان ما امروز به شخصیت‌های دینی احترام می‌کنند اما الگوهای رفتاری‌شان کسان دیگری هستند و مقدس سازی افراطی و بزرگنمایی غیرمعقول الگوهای دینی، آن‌ها را از دسترس مخاطب جوان خارج می‌کند.

این خطیب حوزوی با اشاره به اینکه مخاطب با شرکت در جلسات روضه و براثر نرم‌افزار انس محور حاکم بر این دستگاه، فاصله خودش را تا رسیدن به مدل رفتاری الگوهای دینی کمتر و ممکن‌تر می‌بیند، گفت: دین باید سر سفره مردم بیاید، طعم زندگی مؤمنانه شیرین و جذاب است و پرداختن به نکات ریز و کاربردی ذکرشده در کلام معصومین و پیامبر اکرم (ص) نظیر آداب نظافت، ازدواج، طب، تغذیه و امثالهم و پرهیز از کلی‌گویی‌های مفهومی امروز جزو بایدها و نبایدهای تبلیغی است.

وی با بیان اینکه هیئت باید مخاطب را از نقطه الف به نقطه ب برساند و تحرک پیشرو ایجاد کند، بیان کرد: تأکید بر رعایت اصول سنتی حاکم بر جلسات هیئت نباید به معنی غفلت از نیازها و علایق امروز مخاطبان جوان باشد و هیئت باید پویا باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • صىاقت IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    0 0
    خوب و كاربردی بودممنون