پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ دیدار مدیرعامل و کارکنان خبرگزاری رسا با آیت الله اعرافی

حوزه / عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: یکی از مهمترین خط مشی‎ها انعکاس بازآورده‎های حوزه در فضای رسانه و فضای مجازی است؛ امروزه تمام تلاش‎هایی که در عرصه خبرگزاری ها در خصوص انعکاس فعالیت ها و عظمت و شکوه حوزه انجام می‎شود به اندازه یک درصد واقعیت حوزه هم نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت‏ الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در دیدار با مدیرعامل و فعالان خبرگزاری رسا به اقدامات انجام شده در مدیریت جدید حوزه اشاره کرد و گفت: امروزه منشوری برای حرکت حوزه تدوین شده که سعی داریم با 100 گزاره ای که در این زمینه داریم، خط مشی حوزه ها را بر این اساس پیگیری کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین این خط مشیها، انعکاس بازآوردههای حوزه در فضای رسانه و فضای مجازی است؛ امروزه تمام تلاشهایی که در عرصه خبرگزاری ها در خصوص انعکاس فعالیت ها و عظمت و شکوه حوزه انجام میشود به اندازه یک درصد واقعیت های آن هم نیست.

مدیر حوزه های علمیه گفت: بازآفرینی و ارایه میراث غنی حوزه در فضای رسانه و فضای مجازی با رعایت همه دقایق از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ نگاه ما در مدیریت حوزه آن نیست که به فعالان حوزوی و انقلابی خارج از حیطه مرکز مدیریت نگاه رقیب داشته باشیم، بلکه به دنبال هم افزایی برای حضوری فعالانه در خدمت حوزه، مرجعیت و رهبری و نظام اسلامی هستیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: حوزه در دور جدید فعالیت خود، مطالبات رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام،  اساتید،  فضلا و طلاب موارد بسیاری را احصا و طرح‏های پرشماری را نیز در این زمینه تدوین کرده است که امسال به دنبال لحاظ کردن 500 اولویت در این زمینه هستیم؛ و در برنامه پنج سالهای نیز در نظر گرفته ایم و  امید داریم در این دوره انجام دهیم.

مدیر حوزههای علمیه بیان کرد: منشور حوزه از جمله فعالیت‏ های مهم مدیریت حوزه بوده است؛ تدوین نظامات جامع حوزه، تدوین برنامه پنج ساله، تعریف رشتههای جدید آموزشی و تدوین کارویژههای روحانیت، نظام جامع آموزش های جامع مهارتی و کاربردی که در آینده نقش مهمی در توسعه فعالیتهای روحانیون خواهد داشت از جمله برنامه ‏های اقدام شده و یا در دست اقدام حوزه است.

وی گفت: در نظام جامع علمی حوزه، موارد متعددی لحاظ و برنامه ریزی شده است؛ در سطح یک ابتکارات آموزشی جهت تسهیل شرایط تحصیل و افزایش بازدهی تحصیلی در حال انجام است؛ در بخش متون نیز فعالیتهای خوبی انجام شده که بخشی از آن در یک دوره آزمایشی در حال انجام است؛ ایجاد تغییرات مثبت در زمینه امتحانات شفاهی، مدارس تخصصی، تخصصی شدن دروس سطح عالی از دیگر اقدامات حوزه بوده است.

آیتالله اعرافی بیان کرد: در زمینه فقه معاصر نیز فعالیتهای متعددی انجام شده که دروس خارج متناسب با نیازهای عصر جدید و نظام طراحی شود؛ در این زمینه روی 20 باب جدید تمرکز داریم که قابل ارتقا است؛ امروزه در کنار فقه حکومتی، مباحثی چون فقه اجتماعی و مالی و... مورد نیاز شدید است که باید با استفاده از اساتید و همچنین تربیت نیروهای متخصص به این امر همت بگماریم.

تحصیل 40 هزار طلبه در سطح خارج حوزه علمیه

وی گفت: امروزه حدود 40 هزار تن از فضلای حوزه در سطح خارج تحصیل می‏ کنند،باید با رعایت اصل آزادی تحصیل در این سطح و حفظ اصول و میراث تحصیلی حوزه، به دنبال ایجاد فضای جدیدی جهت پاسخگویی به مطالبات روز افزون کشور و عصر حاضر باشیم.

آیتالله اعرافی اظهارکرد: پرونده های علمی در موضوعات اجتماعی و... در دست اقدام است که نمونه آن تحقیقات و ارائه نگاه حوزه به مساله 2030 بود که این مقولات در واقع نگاه علمی حوزه را به مسایل مهم کشور ارائه خواهد داد.

وی بیان کرد: در آینده شاهد، امضای تفاهم نامه هایی بین حوزه و المصطفی خواهیم بود تا بتوانیم خلاءهای زیادی که در عرصه های علمی و فرهنگی و آموزشی و تبلیغی داریم را مرتفع سازیم.

راز ماندگاری قیام عاشورا

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در ادامه  با اشاره به توجه به مهندسی پیام قیام عاشورا گفت: دلایل ماندگاری قیام عاشورا متعدد است؛ ولی یکی از رازهای مهم این ماندگاری، مهندسی پیام عاشورا است.

وی افزود: آنچه که سالار شهیدان انجام دادند باعث ماندگاری اساس تفکر اسلامی شد؛ اگر این حرکت استثنایی انجام نشده بود جریان اموی تمام هویت اسلام را از بین میبرد و یک اسلام اموی حاکم میشد.

آیتالله اعرافی بیان کرد: اسلام اموی، اسلامی بود که بر اساس یک سری مولفهها استوار شده بود که از جمله شاخصههای آن میتوان به دنیازدگی، اشرافی گرایی و جایگزینی پادشاهی به جای نظام ولایت اشاره کرد.

وی گفت: امام حسین(ع) این تقابل تاریخی را به شکلی مدیریت و حوادث را به شکلی مهندسی کردند که این پیام با این شور علی رغم صدها سال تلاش برای محو آن، امروز دنیا را فرابگیرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد:اگر این تقابل با مهندسی دقیق پیام انجام نمیشد، امروز شاید اثری از اسلام باقی نمانده بود؛ چنانچه پس از عاشورا، دستگاه قدرت سعی کرد که با دستبری در تاریخ مکتوب اسلام و کتب تاریخی به تحریف عاشورا و اقدامات جبهه حق و باطل بپردازد.

وی گفت: خط اموی به تاریخ سازی و تحریف تاریخ مشغول شد؛ علی رغم شکوه و عظمت عاشورا، متاسفانه تحریفات زیادی نیز در این بین ارائه شده که به متن تواریخ مسلمانان نیز رسوخ کرد، ولی هیچکدام باعث کم رنگ شدن این حادثه نشد و امروز شاهد توسعه روز افزون عظمت و پاسداشت عاشورا درسطح جهان هستیم.

آیتالله اعرافی بیان کرد: آنچه  عاشورا را حفظ کرد، جریان حقیقی اسلام بود؛ در حالی که راه های زیادی در مقابل امام حسین(ع)بود راه شهادت فعال را در مقابل شهادت منفعل انتخاب کردند و همین مساله باعث یک خیزش تاریخی و فعالانه در نهاد بشریت شد؛ باید از این مهندسی پیام عاشورا را الگو بگیریم و معارف اسلامی و انقلاب اسلامی را به جهان منعکس کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha