پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله العظمی صافی

حوزه/ مسئولان انقلاب اسلامی بدانند، مسئولیت آنان کمتر از مسئولیت مسلمانان و مجاهدان آغاز رسالت اسلام نیست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در نوشتاری به مناسبت  ایام  حزن واندوه ماه محرم، ضمن تأکید به بحث و بررسی درباره درس های قیام عاشورا و به روزرسانی این نهضت برای تغییر مناسبات سیاسی اجتماعی حاکم در جهان امروز و تبعیت مسئولان نظام و پیروان مکتب اهلبیت علیهم‌السلام در قول و عمل و ایستادگی در برابر نظام های سلطه گر آورده اند:

باید پای حرفی که زده ایم، و به دنیا ابلاغ کردهایم بایستیم، و راهی را که رفتهایم برویم، و برای فداکاری صمیمانه تر از پیش، آماده باشیم، و همکاری کنیم تا امت نمونه ای را که خدا خواسته است بسازیم. همه باید، با نقش سازنده و جلوهدهنده، روح توحید و عدل اسلام را نشان بدهند، و با کار و عمل، دِین خود را به اسلام، و به جامعه، و به آنان که در راه انقلاب اسلامی خون خود را نثار کردند ادا کنند.

  سدی استوارتر از آهن و پولاد

وقتی که اسلام در چنگال عفریت کفر و شرک و استبداد بنیامیه دست و پا میزد، و قیافه کثیف و وحشتناک ارتجاع در همهجا، مسلمانان را نگران و ناراحت میکرد و احکام خدا، مسخره و سنن دین، پایمال و کاریترین ضربت بر قلب اسلام و نظام اسلام به نام حکومت یزید وارد شده بود، بزرگترین رهبر و استاد الهی و معلم ربوبی با هفتاد نفر از اهل بیت و خواص و شاگردان ممتاز و فارغ التحصیل و تربیت دیده دانشگاه خود - که گوش و چشم جهان مانند آنان ندیده و نشنیده- قیام کرد، جان و مال و فرزندان خود را در طبق اخلاص گذارده، به یاری دین خدا شتافتند، و در جلوی مقاصد تخریبی بنیامیه، سدی استوارتر از آهن و پولاد ساختند.

درسهای نهضت حسینی علیه‌السلام

درسهایی که به انسانهای خداپرست و آزادیخواه دادند، خردمندان را مات و مبهوت، و ارباب بینش و بصیرت را واله و حیران ساخت. درسهایی که فقط یک مشت الفاظ، و عبارات، و سخنرانی، و فریاد، و ادعا نبود.

درسهای آنها، فداکاریهای قهرمانانه و از خودگذشتگیهای خالصانه و تصمیم محکم و عزم راسخ بود. مانند شعلههای آتش بلکه اشعه نور در عمق دریاهای ژرف و بیکران مصایب جانکاه و امواج خروشان آزمایش و بلا، مردانه فرو میرفتند و بر آفاق ابدیت پستی این زندگی دنیا، و لذایذ جسمانی را با قلمهای نوری و زرین ثبت میکردند، و نشان دادند که جهاد و جانبازی در راه مبدأ و حفظ شرف و کرامت عقیده عزیزتر و گرامیتر از زندگی مادی است، و بشر، والاتر و برتر از آن است که اسیر و بنده لذتهای فانیه باشد.

این جهان و آنچه در آن بود از نعمتها و کامرانیها و زر و زیوری که بیشتر خود را به آن میفروشند، و برای آن دین و ایمان و شرف را از دست میدهند، علاوه بر عزت و کرامت و شرافت خانوادگی و حسب و نسب و سوابق درخشان بیمانند و اموال و فرزندان کوچک و بزرگ، و بانوان و دختران، و برادران و خواهران، و آنچه بشر به آن دلبستگی پیدا میکند، و متاع حیات دنیا است، همه در اختیار حسین علیه‌السلام، بود و بدون هیچگونه چون و چرا، احدی با حسین علیه‌السلام، هموزن، و همتراز نبود، و در جهان پهناور، کسی مفاخر او را نداشت. هرچه در اختیار آن حضرت بود، برای بقای دین فدا کرد و با خود به قربانگاه کربلا برد، و در راه مبدأ و مقصد مقدس خود، از همه چشم پوشید.

این قیام و فداکاری از هر ناحیهای برای بشر، متضمن عبرتها و درسهایی است که به فرموده علامه کبیر شیخ محمد حسین کاشف الغطا: خردمندان در برابر آن خاضع، و در محراب عظمت آن، عقول، پیشانی خضوع بر زمین ادب گذاردهاند.

شور و غوغای بیداری

و اکنون هم صدای این قیام بی نظیر، نزدیک چهارده قرن است که همواره و همه ساله بلندتر می شود؛ صدای شرک ستیز و استکبارزدا، صدای حیات، صدای ایمان و اسلام، صدای قرآن، صدای ویران ساز بنیادهای ظلم و استبداد و استضعاف و در یک کلمه؛ صدای امام حسین علیه‌السلام، شور و غوغای بیداری را در جهان برپا می کند. این صدا، همه را به سوی جلو، حرکت و شتاب می دهد؛ و انسانیت و مکارم اخلاق را زنده می کند.

اگر در روز عاشورا، سپاه کفر و ظلم، انگشت در گوش های خود می نمودند که صدای حسین را نشنوند، در دنیای ما و در دنیاهای آینده شرق و غرب، این صدا به گوش همگان میرسد، و همه در برابر عظمت امام حسین علیه‌السلام اظهار خضوع می نمایند و همه بر آن مصیبات جانکاهی که آن حضرت برای حفظ دین و مبارزه با آن اختناق و استکبار اموی متحمل شدند، اشک می ریزند، و روحیه می گیرند.

صدای حسین، صدای حق است؛ صدای عالم وجود است؛ صدای پیروزی حق بر باطل است؛ صدای نفی استکبار است؛ صدای قرآن مجید است.

انقلابی بر مبانی نهضت بیدارگر حسینی علیه‌السلام

انقلاب و تحول کم نظیری که در آستانه قرن پانزدهم با الهام از تعالیم قرآن مجید، و پایمردی و همت و فداکاری و جهاد پیروان مکتب اهلبیت رسالت علیهم‌السلام و تربیت شدگان مدرسه شهادت و قیام حسینی علیه‌السلام در کشور ایران به وجود آمد، ادامه همین صدای پیروزی حق بر باطل، و صدای شرک ستیز و استکبارزدا، و صدای ایمان و اسلام است.

این انقلاب که در تاریخ چهارده قرن اسلام بی سابقه است، مسلمانان را به نیروی عظیم معنوی ایمان، و وحدت کلمه، و فداکاری و استقامت، و نقش آنها در جهاد با ظلم و شرک، و جهل و باطل و استبداد، آگاه ساخت.

مسئولیتی همتراز مسئولیت مجاهدان صدر اسلام

پیروان مکتب سیدالشهداء علیه‌السلام بدانند که با پیروزی انقلاب اسلامی، مسئولیت یکی از بزرگترین آزمایش ها را در تاریخ اسلام به عهده گرفته اند، که اگر دقت شود مسئولیت آنان در شرایط فعلی، کمتر از مسئولیت مسلمانان و مجاهدان آغاز طلوع آفتاب رسالت اسلام نیست.

خداوند متعال، چنین خواست که دعوت الهی اسلام، از ایران به دنیا برسد، و ملت مسلمان ایران، و پیروان مکتب اهلبیت علیهم‌السلام، پرچم توحید اسلام را، به اهتزاز درآورده، و جهان را به دعوت قرآن، و ایدئولوژیهای اسلام، رهنمون گردند.

ما همه باید از نعمت اسلام و ایمان، امتنان داشته باشیم، و سپاسگزاری کنیم که ما را به چنین افتخاری تاریخی، و درهم شکستن دژهای ظلم و استبداد نایل کرد، و کشور ما را، سرافراز ساخت.

ما یک مکتب زنده، و متحرک، و انقلابی داریم که آن، مکتب اسلام، مکتب قرآن، مکتب محمد و علی سلام‌الله‌علیهما، مکتب فاطمه و زینب  سلام‌الله‌علیهما، و مکتب شهادت حسین علیه‌السلام است.

باید پای حرفی که زده ایم، و به دنیا ابلاغ کرده ایم بایستیم، و راهی را که رفته ایم برویم، و برای فداکاری صمیمانه تر از پیش، آماده باشیم، و همکاری کنیم تا امت نمونه ای را که خدا خواسته است بسازیم. همه باید، با نقش سازنده و جلوه دهنده، روح توحید و عدل اسلام را نشان بدهند، و با کار و عمل، دِین خود را به اسلام، و به جامعه، و به آنان که در راه انقلاب اسلامی خون خود را نثار کردند ادا کنند.

ضرورت احیای خط حسینی علیه‌السلام

باید با یاد و تذکر خاطره عاشورا و فداکاریهای سیدالشهداء و اصحاب بزرگوارش علیهم‌السلام در راه اسلام و دفاع از دین و مسئولیت های مهمی که در برابر دین، قرآن و حضرت بقیةالله، امام عصر ارواح العالمین له الفدا داریم آشنا شویم و خود را برای پیروی از اهداف کربلا و مقاصد آن امام شهدا آماده سازیم.

می دانیم که حسین علیه‌السلام با نادانی ها، گمراهی ها، ستم ها و با استضعاف و استعلا مبارزه می کرد. او با مقصد یزید و با هدف ابن زیاد و افکار خبیث اموی و یزیدی مخالف بود. شیعه و دوستدار امام حسین علیه‌السلام باید این خط حسینی را همیشه احیا نموده و سرمشق عمل خود قرار دهد. این محرم و صفرها و این عزاداری هاست که اسلام را نگاه می دارد؛ سلام الله علیک یا اباعبدالله بأبی انت و أمی یا لیتنا کنّا معک فنفوز فوزاً عظیماً.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha