چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام رضا نوری

حوزه/ امام‌جمعه موقت بجنورد گفت: ۵۰ درصد مجالس عزاداری امام حسین (ع) در این استان فاقد روحانی است که باید تدابیر ویژه اندیشیده شود.

حجت‌الاسلام رضا نوری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، اظهار داشت: برای اینکه عاشورای حسینی با معرفت به مردم معرفی شود نیازمند الزاماتی است که یکی از آن‌ها حضور روحانیون و علما در مجالس عزاداری است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مجالس عزاداری امام حسین(ع) در مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و منازل برپا می‌شود، افزود: در حقیقت معارف امام حسین (ع)، اهداف قیام ایشان و عبرت‌ها از طریق روحانیون به مردم منتقل می‌شود؛ اما نیمی از مجالس عزاداری این ایام از این نعمت محروم هستند.

امام‌جمعه موقت بجنورد تصریح کرد: 50 درصد مجالس عزاداری این استان فاقد روحانی است که بتواند اهداف قیام امام حسین(ع) را به مردم معرفی و در آن‌ها روشن گری و بصیرت افزایی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه باید در مجالس عزاداری امام حسین (ع) به ایمان مردم افزوده، ارزش‌های دینی احیاء و فرهنگ و سبک اسلامی تبیین شود، گفت: متأسفانه برخی از مجالس عزاداری فقط محدود به مراسم مداحی شده است.

استاد حوزه و دانشگاه در خراسان شمالی اظهار داشت: مسئولان هیئت‌ها باید از روحانیون و مبلغان برای منبر استفاده کنند؛ چراکه مجالس امام حسین(ع) زمینه ای برای رشد و تربیت است.

حجت الاسلام نوری یادآور شد: آسیب دیگری که مجالس عزاداری امام حسین (ع) وجود دارد، آن است که برخی از موارد به این مجالس همچون استفاده از طبل‌های خیلی بزرگ و ... افزوده شده است که این امر منجر به آن شده تا دلیل وقوع واقعه قیام عاشورا و عبرت‌های آن در حاشیه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: استفاده از این نوع ابزارآلات فقط در مجالس هیاهو ایجاد می‌کنند و علم و معرفتی به افراد افزوده نمی‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه در خراسان شمالی با اشاره به اینکه حادثه کربلا برای هدایت انسان تابلوهای راهنمای بسیاری دارد اظهار داشت: هر نقطه از عاشورا و واقعه کربلا را نگاه می‌کنیم، برای انسان درس بسیار بزرگی به حساب می‌آید.

وی افزود: این‌که ائمه اطهار(ع) این‌همه سفارش کرده‌اند که روضه امام حسین (ع) برگزار شود و نسبت به این موضوع توجه داشته باشیم، فلسفه بسیار بزرگی دارد و بیهوده نبوده است.

حجت‌الاسلام نوری با اشاره به اینکه مظلومیت امام حسین (ع) و واقعه عظیم کربلا در هیچ زمان و مکانی همانند نداشته است، گفت: این عزاداری‌ها صرفاً برای این نیست که ما برای مظلومیت امام حسین(ع) غصه بخوریم بلکه فلسفه آن بسیار بزرگ‌تر است و ما باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی اظهار داشت: ذاکران و مداحان و سخنرانان مذهبی ما باید در هیئت‌های مذهبی و زمان‌های عزاداری این فلسفه و هدف امام حسین(ع) از قیام کربلا را برای مردم به‌ویژه جوانان بازگو کنند.

امام‌جمعه موقت بجنورد خاطرنشان کرد: کربلا باید در طول تاریخ زنده نگاه داشته شود تا آرمان‌ها هم زنده بماند و به ظهور امام زمان(عج) و پیاده شدن حکومت عدل الهی در جهان پیوند بخورد.

انتهای پیام/

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha