سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت‌‌الاسلام والمسلمین یعقوبی- امام جمعه بجنورد

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی با اشاره به آثار و برکات استفاده از ادعیه در مراسمات مذهبی و عزاداری‌ها گفت: دعای عرفه امام حسین (ع) باید چاشنی عزاداری‌های این امام بزرگوار شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، اظهار داشت: استفاده از ادعیه و به‌خصوص دعای عرفه می‌تواند چاشنی عزاداری‌ باشد‌؛ چرا که سیاست و معنویت در عاشورا با هم عجین شده و باید این موضوع با چاشنی‌های محکم در عزاداری‌ها تبیین و تشریح شود

وی با بیان اینکه دعای عرفه امام حسین (ع) باید چاشنی عزاداری‌های این امام بزرگوار شود، افزود: با توجه به محتوای دعای عرفه امام حسین (ع) نکته‌ای که قابل‌توجه است حال امام (ع) در هنگام آغاز دعاست؛ حضرت با گروهی از اهل‌بیت و فرزندان و شیعیان این دعا را خواندند و معلوم است که خواندن این دعا به صورت جمعی و شرکت در مجالس عمومی خودش فضیلت است.

رئیس شورای حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به ویژگی‌های عزاداری‌های خالص ایام محرم اظهار داشت: مداحان و منبری‌ها حواسشان باشد که در عزاداری‌ها تحریف نباشد.

وی با بیان اینکه در وسایل عزاداری هم باید رعایت شود که عزاداری‌ها با تحریف آمیخته نشود، گفت: متأسفانه برخی در استفاده بیشتر از وسایل اضافی عزاداری مسابقه گذاشته‌اند، استفاده زیاد از طبل‌های بزرگ و صداهای زیاد اصلاً قابل‌قبول نیست.

امام‌جمعه بجنورد با اشاره به اینکه عزاداری‌ها باید سه ویژگی داشته باشد، افزود: عمق‌بخشی علاقه مردم به اهل‌بیت (ع)، معرفی با معرفت عاشورا به مردم و عمق‌بخشی به ایمان و اعتقادات مردم سه ویژگی مهم مراسمات عزاداری‌هاست که رهبری انقلاب هم بر آن تأکید دارند.

وی بر اهمیت تبیین اهداف قیام امام حسین(ع) و درس‌هایی که برای ما دارد به جامعه به ویژه نسل جوان تأکید کرد و گفت: از مهم‌ترین وظایفی که شاعران، مداحان و سخنرانان مراسم عزاداری امام حسین(عبر عهده دارند توجه به اهمیت انتقال این ارزش‌ها به جامعه است.

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به اینکه امام حسین (ع) با تمام وجود در برابر اراده خداوند تسلیم بود و هیچ‌گاه مقابل ظلم سکوت نکرد، خاطرنشان کرد: استکبار‌ستیزی و ظلم‌ستیزی در محتوای مداحی‌ها نهادینه شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha