پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کبود

حوزه/ حضور چند زن و توریست خارجی با کفش بر روی فرش های مسجد کبود و جلوس بر منبر و گرفتن عکس یادگاری، اعتراض امام جمعه تبریز را برانگیخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تبریز، چندی پیش انتشار فیلمی در فضای مجازی در خصوص اهانت گردشگران خارجی به مسجد کبود تبریز منتشر شد که مورد اعتراض مردم و امام جمعه تبریز قرار گرفت.

حجت ‌الاسلام‌ والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی ‌فقیه در آذربایجان شرقی در جمع اعضای شوراهای امر به معروف و نهی از منکر تبریز گفت: اینکه برخی گردشگران با کفش بر روی فرش ‌های سجاده ‌ای قدم بگذارند و بر روی منبر بروند و نهایت بی ‌احترامی را به مسجد داشته باشند، جایز نیست.

وی با اشاره به حرف و حدیث ‌های اخیر پیش آمده درخصوص بی حرمتی نسبت به مسجد کبود تبریز اظهار داشت: در فضای مجازی مشاهده کردیم یکسری از گردشگران خارجی با حضور بدون حجاب به مسجد و منبر توهین کرده‌اند، هیچ ‌وقت این اجازه را به مسئولان ذی ‌ربط نخواهیم داد تا به منبر و مسجد توهین کنند، ما نهایت همکاری را برای رعایت مقررات میراث فرهنگی می ‌کنیم ولی معنایش این نیست که اجازه بدهیم به نام میراث فرهنگی هر کاری دوست دارند انجام بدهند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم تصریح کرد: این اولین هشدار به مسئولان سازمان میراث فرهنگی بود که در صورت عدم رعایت مسائل از سوی مسئولان ذی ‌ربط به وظیفه خودمان عمل خواهیم کرد.

به طور یقین، توریستی که با کفش و حجاب نامناسب وارد اماکن مقدس شده و بر منبر مسجد می ‌‌نشیند اطلاعی از آداب حضور در مسجد ندارد و وظیفه این آگاه سازی بر عهده مسئولان است.

اما با نظر به اینکه برخی از مدارس علمیه شهر تبریز جزو آثار تاریخی و فرهنگی شهر به حساب می آینده، مورد توجه گردشگران خارجی قرار گرفته و جهت بازدید به این اماکن مراجعه می کنند.

مشاهده شده که در بازدید گردشگران خارجی بi ویژه زنان توریست از مدارس علمیه نیز، حجاب لازم رعایت نمی شود که  این امر بی حرمتی به این ساحت مقدس به شمار می رود و انتظار می رود مسئولان امر، نسبت به این مساله توجه کافی داشته و تذکرات لازم را به گردشگران بدهند.

شهر تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ معرفی شده است و برحسب این اتفاق، شاهد سرازیر شدن توریست ها به تبریز و بازدید از مساجد تاریخی، امامزاده ها و مدارس علمیه خواهیم بود که متولیان ذیربط باید پیش بینی های لازم را اتخاذ کنند تا بار دیگر شاهد بی احترامی به امکان مقدس از سوی گردشگران نباشیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha