پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حیدر همتی  مدیر مؤسسه آموزش عالی امام رضا(ع) تهران

حوزه/ مدیر مؤسسه آموزش عالی امام رضا(ع) تهران با تشریح برنامه های و فعالیت های علمی پژوهشی این موسسه، از راه اندازی رشته های فقه مضاف و جذب دانش پژوه در این مؤسسه خبر داد.

خبرگزاری «حوزه» - تهران/ با توجه به پیشینه و حضور ممتد و تاثیرگذار استاد رشاد در عرصه مباحث علمی و فکری معاصر و نیاز فزاینده جامعه حوزوی کشور به این مباحث، در سال 1378، مركزی با عنوان «مجمع معارف اسلامي» را با هدف ارائه مباحث فكری و الهیاتی جديد و توسعه فعاليت هاي حوزه علميه امام رضا(ع) تهران، در محل مدرسه ثامنيه فعلي تأسيس كرد. در آن زمان و به تدريج، سلسله دروسی در زمينه های علوم عقلي به ويژه تاريخ فلسفه، فلسفه غرب، فلسفه اسلامي، معرفت شناسی، فلسفه دين و كلام جديد، منطق، زبان تخصصي و ديگر مهارت های مورد نياز فضلا و طلاب، با حضور اساتيدی از حوزويان روشن بين و دانشگاهيان فاضل، در این مجمع برگزار شد.

در ادامه فعاليت ها، دروس رايج حوزوی نيز در آن دائر گرديد و رفته رفته مجمع معارف، به عنوان یکی از مدارس وابسته به حوزه علميه امام رضا(ع) به کار خود ادامه داد. در سال 1385 با اخذ مجوز از مركز مديريت حوزه علميه قم، مجمع معارف به مركز رشته تخصصي كلام تبديل شد، سپس در سال 1387 با صدور مجوز برگزاري سطح دو رشته تخصصي فلسفه از سوی شورای گسترش حوزه های علمیه کشور، به عنوان نخستين مركز حوزوی چند رشته اي كشور شناخته شد. در سال 1388 با اعطاي مجوز رسمي از سوی مديريت حوزه های علميه كشور(قم) به عنوان اولين تجربه در تاسيس اين نوع واحدهاي علمی حوزوی، مركز رشته های تخصصی امام رضا(ع)، به مؤسسه آموزش عالی حوزوی ارتقاء يافت.

مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران كه موسسه ای است با اساسنامه و هويت سازمانی مستقل، يكي از واحدهای علمی آموزشی مرتبط به حوزه علميه امام رضا(ع) است

این مؤسسه هر چند مركز علمي جوانی است، اما مرکزی بالنده و رو به ارتقاء است، و برنامه هاي جديدی را در زمینه پژوهش و تربیت کارشناسان خبره حوزوی در دستور كار دارد.

حجت الاسلام والمسلمین حیدر همتی  مدیر مؤسسه آموزش عالی امام رضا(ع) تهران

حجت الاسلام والمسلمین حیدر همتی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به تشریح فعالیت های مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) پرداخت و گفت: این مؤسسه یکی از زیرمجموعه های حوزه علمیه امام رضا(ع) با اشراف استاد رشاد است که مطابق با نظر این شخصیت علمی و حوزوی به فعالیت می پردازد.

*نظریه «نظام علمی آموزشی پرورش مآل»

وی ادامه داد: با توجه به رویکرد استاد رشاد که تحول در حوزه را مد نظر قرار داده اند، به نظریه «نظام علمی آموزشی پرورش مآل» رسیدند که راهبرد اصلی حوزه علمیه امام رضا(ع) قرار گرفت و برنامه ها بر اساس آن تدوین شده است.

مدیر مؤسسه آموزش عالی امام رضا(ع) تهران با اشاره به ویژگی های «نظام علمی آموزشی پرورش مآل» ابراز داشت: این نظام در سه ساحت تعریف شده که یکی از آن ساحت ها، «مکمل های نظام آموزشی سنتی» است؛ چراکه ما قائل هستیم دروس متداول حوزه به لحاظ محتوایی پاسخگو نیست؛ البته به دنبال اضافه نمودن مباحث جدید نیستیم؛ بلکه احیاء مباحث علمی گذشته را مهم دانسته و با این تفکر، دروس مکملی را برای طلاب در نظر گرفته ایم.

حجت الاسلام والمسلمین همتی خاطرنشان ساخت: ساحت دیگر نظام علمی آموزشی پرورش مآل، «تعریف رویکردهای گوناگون برای مدارس علمیه مختلف تهران» است تا هر مدرسه ای در رشته خاصی همچون علوم قرآنی، ادبیات، تبلیغ و ... ورود کرده و طلابی متخصص پرورش دهد.

تربیت متخصصین علوم انسانی

وی تصریح کرد: رویکرد حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران، ورود در مباحث علوم انسانی است تا خروجی و محصول این حوزه در قالب مجتهدینی در فقه و متخصصین علوم انسانی ظهور و بروز پیدا نمایند و بر همین اساس، مکمل های علوم انسانی برای پایه اول تا دهم تعریف شده است.

مدیر مؤسسه آموزش عالی امام رضا(ع) تهران، ساحت سوم نظام علمی آموزشی پرورش مآل را «آموزش های مهارتی ویژه برای طلاب» عنوان کرد و گفت: آنچه که در اهداف حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران پیگیری می شود، آموزش مهارت های پژوهشی است؛ چراکه کاربرد خوبی در پژوهش های بنیادین علوم انسانی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین همتی بیان داشت: اهداف کلان ما در این حوزه علمیه، تولید نظریه بر پایه فقه و علوم انسانی است و لذا یکی از ابزارهای جدی رسیدن به این هدف، آشنایی با روش های پژوهشی در علوم انسانی می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حیدر همتی  مدیر مؤسسه آموزش عالی امام رضا(ع) تهران

پذیرش طلاب در مقطع سطح ۳ و ۴

وی خاطرنشان کرد: نکاتی که تا اینجا بیان شد، مرتبط با فضای کلی حوزه علمیه امام رضا(ع) بود و برای رسیدن به خروجی نظام علمی آموزشی پرورش مآل نیازمند به ده سال زمان بودیم؛ به همین دلیل مجموعه تخصصی با عنوان مؤسسه آموزش عالی امام رضا(ع) برای طلاب سه و چهار راه اندازی شد تا برنامه های کوتاه مدتی در رشته های مضاف همانند فقه الاقتصاد، فقه السیاسه، فقه القضا، فقه صنایع غذایی و ... برای طلاب داشته باشیم و در حال حاضر در فرآیند ثبت نام و مصاحبه قرار داشته و به زودی کلاس های آن آغاز خواهد شد.

مدیر مؤسسه آموزش عالی امام رضا(ع) تهران در ادامه به ویژگی های محتوا و روش فقه های تخصصی ارائه شده در این مؤسسه اشاره کرد و ابراز داشت: یکی از کارهایی که در راستای انتخاب موضوعات فقه انجام داده ایم، آسیب شناسی از مراکز علوم انسانی بعد از انقلاب بوده و بر اساس آن فقه های مذکور انتخاب شده است.

حجت الاسلام همتی خاطرنشان ساخت: نظریه مبنایی برای مؤسسه آموزش عالی امام رضا(ع)، موضوع تحول در علوم انسانی است که از رهگذر فقه و اجتهاد بوده و بر روی محتوای درسی ما تأثیر گذاشته است.

فرآیند تحصیلی مؤسسه آموزش عالی امام رضا(ع)

وی به فرآیند تحصیلی مؤسسه مؤسسه آموزش عالی امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: «آموزش فلسفه های مضاف به عنوان مبانی بنیادین دین شناختی»، «پرداختن به محتوای فقه های مرتبط با تخصص منتخب طلاب» و «آشنایی با چارچوب های فکری و موضوع علوم انسانی مرتبط با آن رشته» سه مرحله از فرآیند تحصیلی مؤسسه آموزش عالی امام رضا(ع) می باشد که خروجی آن طلاب آشنا با روش اجتهاد و موضوع شناس می باشند.

مدیر مؤسسه آموزش عالی امام رضا(ع) تهران تصریح کرد: این مؤسسه در هر رشته پنج نفر از طلاب را جذب نموده و حمایت های مادی و معنوی از آنان صورت می دهد؛ همچنین داشتن استاد محور، استاد معین و راه اندازی حلقه های پژوهشی و مطالعاتی و ... از برنامه های ما در این مؤسسه می باشد.

لزوم واگذاری اختیارات به مؤسسات تخصصی

حجت الاسلام والمسلمین همتی در پایان بیان داشت: حمایت و سرعت بخشی در صدور مجوز رشته های تخصصی و همچنین واگذاری اختیارات به مؤسسات تخصصی از سوی شورای عالی حوزه های علمیه، درخواست ما از مسئولان می باشد.

انتهای پیام

۳۱۳/۳۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha