جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
یعقوبی

رئیس شورای حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به اینکه زی و زینت طلبگی چارچوبی دارد، گفت: رعایت چارچوب زی طلبگی مهم‌ترین وظیفه طلاب است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امروز در جلسه درس اخلاق مدرسه علمیه امام خمینی (ره) بجنورد اظهار داشت: زی و زینت طلبگی و اینکه باید یک طلبه چه چیزهایی را رعایت کند تا بتواند زی طلبگی را رعایت کرده باشد، از مهم‌ترین وظایف طلاب است.

وی افزود: امام صادق (ع) در حدیثی می‌فرماید: «من زینِ الایمان الفقه و من زین الفقه الحلمُ و من زین الحلم الرفقُ و من زین الرفق اللینُ و من زین اللین السهولهُ» زینت ایمان فهم دین، زینت فقه حلم و بردباری، زینت بردباری مدارا کردن، زینت مدارا کردن نرم‌خویی و زینت نرم‌خویی آسان‌گیری است.

امام‌جمعه بجنورد با بیان اینکه یکی از زیبایی‌های مؤمن، بصیرت و آشنایی با مبانی دینی است، گفت: امام صادق می‌فرمایند: با فقه ایمان خود را زینت دهید و البته فقه فقط به معنای احکام نیست، بلکه معنای گسترده‌ای دارد.

فلسفه طلبگی شناختن دین با تمام جامعیتش است

وی با بیان اینکه فقه یعنی فهم عمیق و همه‌جانبه و کارشناس وارسته در محیط دین، اظهار داشت: قبراساس آیات و روایات، فلسفه طلبگی همین است که دین را باید با تمام جامعیتش شناخت. امام صادق (ع) می‌فرماید: کسی که ایمان دارد ولی فقه ندارد، ایمان دارد، ولی زینت ایمانی ندارد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی خطاب به طلاب گفت: شما به حوزه علمیه آمده‌اید تا ایمانتان را به‌ واسطه فقه، علم، درس و فهم معارف دین زینت دهید، چرا که این‌ها زینت شماست، هر کس که فهمش و عمق مطالعاتی‌اش بیشتر باشد، زینتش نیز بیشتر است.

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی با قرائت آیه «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ» افزود: خداوند متعال نیز در این آیه هم برای ایمان درجه قائل شده است و هم برای علم، در اینجا بعد يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا ‏ کلمه درجه در تقدیر است و بعد فرموده است: «اگر در کنار ایمان علم هم بیاموزند دارای درجات خواهند بود»، «وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ، ایمان دارای درجه است ولی علم دارای درجات»، پس نکته اول این است که باید در کنار ایمان علم و فقهمان را نیز بالا ببریم. 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: نکته دوم این است که خداوند متعال می فرمایند: «و من زین الفقه الحلمُ» ‏ زینت فقه، حلم و بردباری است، یعنی اگر کسی دارای فقه باشد ولی حلم نداشته باشد کسی به دنبالش نمی‌رود، لذا حضرت موسی از خدا می‌خواهد که «خدایا به من سعه‌صدر عنایت کن تا کارم آسان شود قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي ». به همین دلیل باید تمرین حلم کنیم، بدین صورت که  خودمان را به بردباری بزنیم و این‌گونه نشان دهیم.

رئیس شورای حوزه علمیه خراسان شمالی  با بیان اینکه حلم مکمل فقه و علم است، افزود: با دو بال حلم و فقه؛ طلبگی شکل می‌گیرد. حلم هم زینتی دارد، با مردم بودن و با مردم خوب رفتار کردن زینت حلم است، پیامبر (ص) می فرمایند: خدا مرا برای مدارا با مردم فرستاده است. 

امام‌ جمعه بجنورد با بیان اینکه آخرین نکته هم این است که باید سهولت داشته باشیم، تصریح کرد: یعنی وقتی دین را به مردم معرفی می‌کنیم نباید بسیار سخت بگیریم چرا که باعث فراری شدن می‌شود. 

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی خاطرنشان کرد: باید در کنار کتب درسی، کتب دیگری را هم مخصوصاً کتب داستانی را خواند، زیرا باعث می‌شود واژگانی که در ارتباط با مخاطبین بکار می‌بریم بهتر و زیباتر باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha