جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ابطحی

در زمان امام حسین(ع) مردم شکمهایشان از حرام پر شده بود و نصیحت بر قلب آنها اثر نمی کرد، در روز عاشورا امام حسین(ع) دو خطبه ایراد کردند، در خطبه اول به معرفی خود پرداختند و در خطبه دوم به عوامل بدبختی مردمی پرداختند که خود آنها نامه نوشته بودند و از امام دعوت کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد صادق ابطحی، شامگاه  گذشته در هیئت فاطمیون رزمندگان، در اصفهان پیرامون هشدارهای حسینی، بیان کرد: امام حسین علیه السلام در دوران قیام و نهضت خود، هشدارهایی را برای جامعه بیان کرده اند که متعلق به امروز هم هست.

وی با بیان اینکه از جمله درسهایی که از مکتب امام حسین(ع) می توان گرفت، لقمه حلال است، گفت:  اباعبدلله الحسین(ع) جامعه را بر حرام خواری و لقمه های شبهه ناک هشدار می دهد که اثرات مخربی در زندگی انسان ها دارد،  یک لقمه حرام می تواند زندگی را زیر و رو کند، انسانی را از هستی ساقط  کند و ازبسیاری از توفیقات محروم  کند.

این کارشناس دینی افزود:

وی با تاکید براینکه امام حسین(ع) علت خیانت کوفیان به امام را  دو عامل ذکر می کنند، گفت: اول اینکه شیطان برشما مسلط شد و یاد خدا را فراموش کردید و دومین عامل بدبختی شما این است که شکم های شما از حرام پر شده است(از جمله هدایای حرامی که دریافت کردید) وکلام امام در شما اثر نمی گذارد.

استاد حوزه علمیه اصفهان در تشبیه لقمه حرام گفت: برای لقمه حرام باید بسیار مراقب بود، پس مردم به سختی متوجه حرام بودن آن می شوند، یکی از ماموریت های پیامبراکرم(ص) هم این بود که طیبات را برای مردم، حلال اعلام کند و خبائث را برای مردم حرام اعلام کند، چون خبائث اثر وضعی بدی برای خود انسان دارد.

حجت الاسلام والمسلمین ابطحی با استناد به روایات گفت: در حدیثی داریم که اگر کسی لقمه حرام بخورد تا 40 روز عبادات او قبول نمی شود و در حدیثی دیگر نیزداریم که عبادت 10 جزء است و نه جزء آن در طلب روزی حلال است و فقط یک جزء آن نماز و روزه و... است.، پس چیزی که به سایر عبادات ارزش می دهد ،روزی حلال است.

کارشناس دینی تصریح کرد: خداوند دوست دارد بنده اش را در سختی کسب روزی حلال ببیند و از همین جهت پیامبر می فرمایند:کسی که دنبال روزی حلال باشد، مانند یک مجاهد است و به سرعت از پل صراط می گذرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha