شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
 آیت الله ابوالحسن مهدوی

حوزه/ در شناخت استقلالی، انسان بدون ارتباط با خدای خود بررسی می شود و تنها جسم یا افکار او مورد بررسی قرار خواهد گرفت، اما در شناخت اتصالی ارتباط انسان با خدای خود حفظ شده و در کنار خدا و وابسته به او سنجیده خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، صبح امروز در جمع طلاب حوزه علمیه اصفهان اظهارکرد: بسیاری از مشهورترین پزشکان دنیا به وجود خالق خود کافر هستند، اما به روز ترین اطلاعات را درباره انسان و جسم او دارند که این نوع شناخت همان شناخت استقلالی است .

وی  بیان کرد: این دسته از افراد انسان را مخلوق خالق خویش نمی دانند و بر خلاف شناخت اتصالی که انسان را در ارتباط با خالق خویش می شناسد، نگاهی سطحی و گذرا دارد .

عضو خبرگان رهبری با اشاره به آیات و روایات عنوان کرد: بسیاری از مردم بر این باورند که خودشان خالق هستند و دسته ای دیگر می پندارند که از هیچ و نیستی به وجود آمده اند و این در حالی است که عده ای چنان قدرتی در خود احساس می کنند که به خیال خود می توانند چیز دیگری را بیافرینند.

وی ضمن معرفی کتاب مبانی خداشناسی به عنوان مهم ترین کتاب برای شناخت عمیق و کافی از معبود خود، تصریح کرد: انسان در هنگام کشف یک دستگاه به قدرت ذهن پی خواهد برد، این در حالی است که  انسان به مراتب آنچنان از یک دستگاه پیچیده تر است که بایستی به قدرت خدای لایزال خود پی ببرد.

استاد حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: در این کتاب نظرات دانشمندان مختلف در دنیا پیرامون انسان، کوه، حیوانات، خورشید، ماه و زمین گردآوری شده است که با خواندن آنها خدای خویش را بیش از پیش می شناسیم .

وی با تاکید بر شناخت بسیار کم انسان از معبود خویش تصریح کرد: با شناخت عظمت خداوند بیشتر از قبل به کوچک بودن خود پی خواهیم برد و با مطالعه نظرات دانشمندان مختلف می توانیم ایمان خود را تقویت کنیم .

آیت الله مهدوی عنوان کرد: قوی ترین موجود در این دنیا انسان است و پیچیدگی خلقت انسان ها فقط در جسم او نیست، چرا که تنها زمانی عظمت خداوند را درک خواهیم کرد که با تمام وجود این هستی را درک کنیم .

وی با اشاره به دعای عرفه، افزود: در این دعا سید و سالار شهیدان نعمت های خداوند متعال را بر می شمارند و برای هر کدام شکر گذاری می کنند و در آخر برای وفور نعمت اشک می ریزند .

امام جمعه موقت اصفهان افزود: نافع ترین معرفت زمانی حاصل می شود که خود را بشناسید و  با شناخت کافی از خالق خویش در می یابیم که خلقت عقل تنها برای شناخت دنیای مادی نیست و مهم ترین هدف آن شناخت خدا و خالق دنیا است .

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha