جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مسجد بیرون ابرکوه

حوزه / مسجد «بیرون» ابرکوه به عنوان یکی از مساجد صدر اسلام و از قدیمی ترین مساجد کشور مرمت و بازسازی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از یزد، بنابر اعلام سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ابرکوه «مسجد بیرون» این شهرستان که به عنوان یکی از مساجد صدر اسلام مشهور و معروف است، مرمت و بازسازی شد.

نگاهی به تاریخچه این اثر ماندگار

بنا به گزارش بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی مسیر حرکت امام رضا (ع) از مدینه به مرو (مشهد مقدس) در سال ۱۹۵ هجری شمسی برابر با هشتم ربیع الاخر سال ۲۰۱ هجری قمری در مسیر حرکت آن حضرت از مدینه به مرو ، مسجد بیرون ابرکوه بصورت چند روز و حتی یک هفته منزلگاه امام رضا (ع) بوده که به قدوم مبارک آن حضرت متبرک شده است.

مسجد بیرون ابرکوه منزلگاه هشتمین امام شعیان (ع) از جمله آثار تاریخی ابرکوه است که بسیار مورد احترام مردم این شهرستان و دیگر شهرها و حتی گردشگران داخلی و خارجی که از جاده طریق الرضا رهسپار مشهد مقدس هستند است.

این مسجد که درنزدیکی مرکز شهر در مسیرجاده ابرکوه به یزد و شیراز واقع شده است ، شامل دو ایوان با حیاط مرکزی می باشد.

مسجد بیرون ابرکوه

کتیبه کاشی معرق درسه رشته خط به عرض تقریبی ۶۵ سانتیمتر به رنگ های سفید و آبی بر پیشانی سر در ورودی مسجد نصب شده که از آن اطلاعات تاریخی به دست می آید و خط نسخ آن از انواع خطوط کتیبه های مورد توجه دوران تیموری در قرن نهم هجری، پانزدهم میلادی است.

بنا به مصوبه شورای فرهنگ عمومی ابرکوه ، روز ۱۷ آبان سال ۱۹۵ هجری شمسی به عنوان تبرک قدوم امام رضا (ع) به این شهرستان اعلام شده و این روز به عنوان روز ابرکوه است.

مردم ابرکوه با ذکر صلوات خاصه حضرت امام رضا (ع) ، چاووش خوانی ، مداحی و قرائت شعر در وصف ثامن الحجج (ع) هرسال، روز ۱۷ آبان را در آیین با شکوهی خاطره استقبال سالروز ورود حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) در سال ۱۹۵ هجری در سفر مدینه تا مرو گرامی می دارند.

گفتنی است، مسجد بیرون، منزلگاه امام رضا (ع) در ابرکوه با شماره ۲۱۷۰ در فهرست آثارملی ایران به ثبت رسیده است.

 انتهای پیام/313/23

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha