جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
عبادی

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه علم زمانی کارآمد است که با فرهنگ مناسبی همراه باشد، گفت: مشکلات امروز جهان، جهل به معنی بسیط نیست، بلکه دانشی است که با فرهنگ منحط همراه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی، امروز در دیدار با معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به ارائه توضیحاتی درخصوص جمادات و نباتات پرداخت و گفت: موجودات این عالم سلسله مراتب دارند از جمادات نباتات گرفته تا حیوانات و انسان که برای شناسایی هرکدام از اینها تعریفی و ویژگی وجود دارد که مخصوص خودشان است.

امام جمعه بیرجند با بیان اینکه انسان در هیچ قالبی نمی گنجد، زیرا ذات و فطرتش یک موجود فرهنگی است گفت: اهل دقت گفته اند که هر انسانی یک نوع است و آنهایی که دقت بیشتری می کنند می گویند این هم رسا نیست چرا که انسان هر ساعت یک نوع است زیرا ماهیت در فرهنگ قابل تغییر است و موضوع شناوری است.

وی با اشاره به اینکه علم زمانی کارآمد است که با فرهنگ مناسبی همراه باشد گفت: مشکلات امروز جهان، جهل به معنی بسیط نیست بلکه دانشی است که با فرهنگ منحط همراه است.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی با تأکید بر اینکه هویت انسان در فرهنگ مشاهده می شود، خطاب به مسؤولان وزارت ارشاد اسلامی، بیان داشت: مسؤولیت شما فوق همه مسؤولیت ها است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: هیچ کاری از هیچ جامعه ای درست نخواهد شد مگر اینکه به فرهنگ صحیح برگردد، لذا انسان باید قبل از هر چیزی شناسایی شود.

امام جمعه بیرجند به سخنان معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد پیرامون بودجه اندک بخش فرهنگی این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: زمانی که مسأله فرهنگ که از امورات اصلی است ته صف قرار گیرد کارها درست نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی با اشاره به اینکه هنر به فعلیت رساندن استعدادها است، بیان داشت: هنر به معنای علمی جایی قابل انطباق است که هنرمند بتواند پرده ای از صدها پرده که بر ماهیت بشر خوابیده است بردارد و استعدادهای انسانی خود را بروز دهد.

وی با بیان اینکه متأسفانه تحریک مسائل حیوانی را به اسم هنر ثبت می کنند، اظهار داشت: هنر واقعی آن است که سبب بروز استعداد شود لذا هنر واقعی را کسانی انجام دادند که توانستند از فلز زنگ زده عرب جاهلی، ابوذرها بسازند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: انسان با تعریف خودش که موجود فرهنگی است و هنر با تعریف خودش که پرده برداری از استعدادهای نامتناهی این موضوع است جایگاه عظیم انسان را مشخص می کند.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی تصریح کرد: خداوند مکتب انسان را فرهنگی آفریده و تمام دین اسلام  فرهنگ است و مشکلات جامعه در سایه فرهنگ حل می شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان داشت: اسم دین، انقلاب، روحانی و جسمانی، دردی را دوا نمی کند، هزار و ۴۰۰ سال است که اسلام را یدک می کشیم، ولی درد ما درمان نشده است، زیرا به فرهنگ درست دین و اسلام عمل نکرده ایم.

امام جمعه بیرجند خطاب به مسؤولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: مسؤولیت بزرگی بر عهده شما گمارده شده است، زیرا هویت انسان در این نقطه شناخته می شود.

وی خاطرنشان کرد:همه تخصص ها مشروط به فرهنگ است و اگر این گره باز نشود، هرگز مشکلات بشر حل نخواهد شد.

 فعالیت یک هزار موسسه قرآنی در کشور

در ادامه این جلسه معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد شش معاونت دارد که معاونت قرآنی از جمله آنها است.  

کاراندیش مروستی افزود: در حوزه موسسات قرآنی مجوز دار از 300 موسسه به یک هزار موسسه رسیده و از دو هزار موسسه در حوزه قرآنی حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگی هم 80 هزار جلد کتاب به چاپ رسیده که باعث افزایش کیفیت و کمیت کتابخانه های عمومی شده است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: به دلیل تکثر فعالیت های فرهنگی در حوزه فرهنگ اعتبار اختصاص یافته به این حوزه خیلی کم و حدود سه تا سه و نیم درصد از اعتبارات دولت است.

کاراندیش مروستی خاطر نشان کرد: به دلیل عدم وجود مرکز هماهنگی و احساس خلاء در این زمینه متاسفانه اعتبارات فرهنگی به جایی نمی‌رسد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha