شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام سبحانی نیا

حوزه/عضو هیئت‌علمی دانشگاه قرآن و حدیث گفت: باید به فضای مجازی به‌عنوان یک فرصت نگاه کرد و از طریق آن ارزش‌ها و عقاید خود را به جوامع دیگر صادر کرد.

به گزارش خبرنگاری خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام سبحانی نیا امروز در دوازدهمین پیش نشست  علمی کنفرانس بین‌المللی ظرفیت شناسی و تأثیرگذاری فضای مجازی در ارتقای آموزش‌های دینی با عنوان «ظرفیت فضای مجازی در مقابله با تهاجم فرهنگی» که در موسسه دارالحدیث قم برگزار شد، اظهار داشت: تهدیدهای فضای مجازی به‌مثابه ویروس‌های آلوده‌کننده  و بیماری‌زایی هستند که در بدنه جامعه رخنه کرده، بنابراین برخورد با این تهدیدها نیز باید قاطعانه باشد. 

وی با اشاره به انواع راهکارهای مقابله در برابر  تهدیدهای حاصل از فضای مجازی گفت: ازجمله راهکارهای ممکن در این زمینه؛ مقابله فیزیکی و جبری با آن است که در قالب محدودسازی و جلوگیری از اشاعه محتوای غیراخلاقی، فیلترینگ و برخورد با متخلفان است که در برخی مواقع نیز لازم است و گریزی از آن نیست. 

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه قرآن و حدیث اضافه کرد: کنترل برخی از آسیب‌های ناشی از فضای مجازی در اختیار استفاده‌کنندگان از آن نیست که در این شرایط ایمن‌سازی و مقاوم کردن در برابر این آسیب‌ها می‌تواند مؤثر باشد. 

حجت‌الاسلام سبحانی نیا سازگاری با فضای مجازی را یکی از راهکارهای مقابله با این فضا دانست و تصریح کرد: سازگاری در امور مختلف یک برهان عقلی است که البته به معنای تسلیم و مرعوب شدن در برابر انواع تهاجمات حاصل از آن نیست بلکه سازگاری با فضای مجازی به معنی انعطاف‌پذیری در موارد قابل‌هضم و اصلاح دیدگاه‌های قابل‌بازنگری و مقاوم‌سازی بسترهای داخلی در برابر آسیب‌های این پدیده است که نتیجه آن صیقل خوردن فضای مجازی و کنترل تهدیدات ناشی از آن است. 

وی معضل تهاجمات اخلاقی فضای مجازی را موردتوجه قرارداد و تصریح کرد: تهاجم اخلاقی و نشان گرفتن حیا و عفاف عمومی جامعه، تهاجمات اعتقادی و نشر گسترده شبهات دینی در حجم وسیع و تهاجم بر باورها و سنت‌های قومی و ملی سه تهدید بزرگ فضای مجازی در حال حاضر است.

حجت‌الاسلام سبحانی نیا عنوان کرد: همان‌گونه که در فقه پویا با حفظ اصول و معیارهای کلی استنباط‌ های جدید استخراج می‌شود در اخلاق کاربردی نیز با حفظ اصول و معیارهای کلی مباحث جدیدی را می‌توان پی‌ریزی و استخراج کرد که به ایمن‌سازی جامعه در برابر آن منجر خواهد شد.

وی ادامه داد: بسیاری از سایت ها و کانال‌های شبکه‌های اجتماعی با برنامه‌ریزی‌های قبلی و پشتوانه‌های قبلی عقاید و اخلاق عمومی جامعه را مورد هجمه قرار داده‌اند که باید در برابر آن مقابله واقعی صورت بگیرد.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه قرآن و حدیث فضای مجازی را یک فرصت دانست و تأکید کرد: باید به فضای مجازی به‌عنوان یک فرصت نگاه کرد و از طریق آن ارزش‌ها و عقاید خود را به جوامع دیگر صادر کنیم که نیازمند 4 مؤلفه مهم سرعت عمل، محتوای غنی و قوی، گستردگی فراوان به همراه  پهنای باند وسیع و  زیبایی و جذابیت عناصر اصلی تبدیل کردن فضای مجازی به یک فرصت مؤثر در زمان کنونی است که سبب می‌شود میزان تأثیرگذاری در آن بیشتر از میزان تاثیر پذیری شود.
وی بابیان تهدیدها و آسیب‌های مهم فضای مجازی خاطرنشان کرد: پایمال شدن حریم خصوصی در ابعاد مختلف، ایجاد  ناهنجاری‌های اخلاقی، تزلزل بنیان خانواده، ترویج عقاید و اعتقادات غلط و منحرف، اعتیاد به فضای مجازی که به‌صورت متوسط هر فرد روزانه 160 بار آن را مورد بازدید قرار می‌دهد، بلوغ زودرس کودکان از طریق ایجاد پایگاه‌های غیراخلاقی و اتلاف بزرگ‌ترین سرمایه زندگی یعنی عمر شریف انسان ازجمله تهدیدهای مهم این فضاست.
انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha