پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام لک زایی

حوزه/رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: مهمترین مسئله پیش روی امروز جهان اسلام و بلکه از جهتی تمام جهان مسئله انحطاط امنیتی است؛ در میان علوم اسلامی رویکرد حکمی و حکما در پاسخ به نیاز های عموم بشری و از جمله امنیت از ظرفیت بیشتری برخوردار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» حجت الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی شب گذشته در نشست ترویجی امنیت از دیدگاه آیت الله جوادی آملی که در دانشگاه باقر العلوم(ع) برگزار شد، اظهار داشت: مهمترین مسئله پیش روی امروز جهان اسلام و بلکه از جهتی تمام جهان،  مسئله انحطاط امنیتی است، در میان علوم اسلامی رویکرد حکمی و حکما در پاسخ به نیاز های عموم بشری و از جمله امنیت از ظرفیت بیشتری برخوردار است.
وی با بیان ابزار های تامین امنیت بین‌الملل اضافه کرد: برای تامین امنیت سه سطح وجود دارد که شامل اعتصام به حبل الله،سنت رسول اکرم (ص) و عترت و دعوت همگان به امنیت و سفارش اخوت ایمانی از مهمترین ابزار های تامین امنیت در سطح مسلمین است.
حجت الاسلام والمسلمین لک‌زایی خاطر نشان کرد: پرستش خدا و نفی شرک، نفی رژیم ارباب رعیتی و تاسیس رژیم ربانی از مهمترین ابزار های تامین امنیت در بین موحدین است. 
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان ابزار های تامین امنیت در بین غیر موحدین تصریح کرد: نفی ستم و ستم پذیری ، منع هرگونه رابطه غیر عادلانه با کافران، وجوب و بایستگی رعایت پیمان و فطرت مشترک انسانی از مهمترین ابزار های تامین امنیت در سطح غیر موحدین است.
وی تاکید کرد: از نظر نو رئالیسم ها اصل بر ناامنی است و از این رو نیز هیچ تعهدی بر ایجاد امنیت بین‌المللی ندارند و هدف آنها صرفا انتقال مراکز ناامنی به مناطق دورتر است. 
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان عقیده لیبرال ها در مورد امنیت بین‌المللی تاکید کرد: از نظر این گروه تا وقتی که دولت ملت ها وجود دارد تحقق امنیت امکان پذیر نیست و از این رو نیز ممکن برای ایجاد امنیت کشور خود امنیت سایر کشورها را از بین ببرند. 
حجت الاسلام والمسلمین لک‌زایی با اشاره به چالش های امنیت در کشورهای جهان سوم عنوان کرد: مهمترین مشکل تهدید کننده  امنیت در کشورهای در حال توسعه احتمال شورش مردم در برابر خودکامگی های حاکمان مستعبد حاکم بر آنهاست. 
وی با بیان جایگاه  تامین امنیت از نظر آیت الله العظمی جوادی آملی ابراز کرد: دو نوع مکتب در زمینه امنیت بین‌المللی وجود دارد که به الگوی امنیت متعالیه و متدانیه تقسیم می شود که در بسیار از اصول معرفتی و عملی در مقابل یکدیگر قرار دارند که مهمترین شاخصه مکتب متدانیه در مبحث امنیت بقای دنیوی امنیت است در حالیکه در نگاه متعالیه امنیت بقای دنیوی در کنار بقای اخروی دارای اعتبار است. 
حجت‌الاسلام والمسلمین لک‌زایی اضافه کرد: انسان در مکتب متعالیه،  بسنده به ذات نیست در حالیکه ملاک مکاتب اومانیستی بر خود بسندگی انسان است که این نقطه شروع تمایز بین مکاتب الهی با نحله های مادی است چرا که مکتب الهی به وابستگی انسان به وحی و اولیای الهی اعتبار ویژه قائل است در حالیکه مکاتب مادی بر محوریت و اصالت انسان متکی است. 
وی ادامه داد: ملاک تامین امنیت بین‌الملل در مکاتب الهی عمل به احکام الهی در قالب عقل و وحی  است که شامل منابع معرفتی ، مبانی ، مواد و مکاتب است که هر کدام شامل دو بخش متعالی و متدانی می شود. 
حجت الاسلام والمسلمین لک‌زایی با بیان تفاوت نگاه به مسائل کلان امنیت بین نگاه الهی و سکولار به مسئله امنیت تاکید کرد: در نگاه الهی امنیت ممکن ناچیز ترین امور در صدر باارزش ترین مباحث امنیتی قرار گیرند که نمونه های تاریخی آن مانند وجود  تار عنکبوت در مقابل غار ثور در حفظ جان رسول مکرم اسلام و از پا درآوردن نمرد توسط یک پشه از نمونه های عینی آن است اما در بسیاری از مکاتب مادی انسان محور است و به پدیده های دیگر به شکل مستقل نظر نمی شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha