پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام محمد کاویانی- پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: متاسفانه هنوز با سبک زندگی مطلوب فاصله زیادی داریم و باید با تکیه بر مولفه های سبک زندگی دینی این فاصله و خلأ را پر کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین  محمد كاوياني در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که مقام معظم رهبری در سال های اخیر یکی از دغدغه های جدی شان ، ناظر به سبک زندگی دینی است، اظهار داشت: پس از بیانات رهبر معظم انقلاب در سال 91 در استان خراسان شمالی مبنی بر لزوم توجه به ایرادات سبک زندگی جامعه ما و لزوم اصلاح آن ، این مقوله به یکی از مهم ترین مباحث مطرح در فضای کلی جامعه به خصوص در رسانه ها و نیز فضای مجازی تبدیل شده که همین توجه نیز فی نفسه ارزشمند است.

وی افزود: واقعیت تاسف باری که وجود دارد این است که سبک زندگی بخش قابل توجهی از مردم ما چندان منطبق با سبک زندگی اسلامی نیست.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین بیان داشت: البته وقتی سخن از سبک زندگی به معنای یک اصطلاح رایج در علوم انسانی می شود، مقصود شیوه نسبتاً ثابتی است که انسان به کمک آن به حل مسایل زندگی اش پرداخته و به این وسیله تا حدودی زیادی به اهداف مورد نظر دست می یابد، به طوری که حتی نوع لباس پوشیدن افراد می تواند نمایانگر گوشه ای از سبک زندگی او باشد.

وی گفت: بنده به شخصه تفسیر موسعی از این مفهوم دارم ضمن این که باید توجه داشت این عنوان کلی در شاخه های مختلف علوم انسانی همچون جامعه شناسی ، مدیریت ، علوم پزشکی و حتی با نگاهی خاص در علوم سیاسی نیز مطرح است.

حجت الاسلام و المسلمین کاویانی همچنین با بیان این که در مفهوم سبک زندگی ما ابتدا از "هست ها" و "نیست ها" سخن به میان می آوریم و پس از آن به سراغ باید ها و نباید ها می رویم، خاطرنشان کرد: آنچه قابل توجه است این که متاسفانه سبک زندگی ما آن طور که باید و شاید مطلوب نیست هر چند شاید بهتر از دهه های قبل باشد اما بی گمان از منظر آموزه های دینی، ایده آل نیست به طوری که به طور قطع می توان گفت سبک زندگی بخش عمده ای از مردم ما به طور کامل منطبق با سبک زندگی اسلامی نیست.

وی یادآور شد: از سویی در میان طیف سنی جوان و میانسال جامعه ما در حال حاضر تلقی غالب این است که زندگی هر چقدر مصرفی تر و پر زرق و برق تر باشد ، زندگی بهتری است و حال آن که نسل های قبل به این شکل نمی اندیشیدند و این مساله به وضوح نشان می دهد که ما چندان در ارایه یک الگوی اقتصادی مناسب اسلامی در جامعه موفق نبوده ایم که باید در این باره دست به یک آسیب شناسی دقیق بزنیم.

وی افزود: در جامعه اسلامی بر اساس آیه قرآن نباید کم فروشی باشد، همان طور که نباید اسراف کاری، ربا خواری ، مال یتیم خوردن وجود داشته باشد. در جامعه اسلامی باید امانت داری و راست گویی در حد بالایی باشد اما شما ببینید آیا در جامعه ما واقعا این طور است؟! در بحث اقتصادی نیز در دین ما به قرض الحسنه دادن و هدیه دادن به یکدیگر بسیار سفارش شده ولی سوالی که مطرح است این که آیا ما در این خصوص اوضاع خوبی داریم!؟

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: البته از این نکته کلیدی هم نباید غافل شد که به هر حال در حکومت دینی فقط تکالیف فردی مطرح نیست بلکه رسالت نهادهای اجتماعی نیز بسیار حایز اهمیت است ، چه آن که در تحقق سبک زندگی مورد نظر همه نهادها و ارگان های حکومتی و دولتی نقش بسزایی دارند به عنوان مثال در بخش آموزشی نهادهایی چون مهد کودک ها، خانواده ، آموزش و پرورش ، حوزه و دانشگاه و رسانه های جمعی و نیز ادارات دولتی تصمیم گیر و یا تصمیم ساز به سهم خود نقش دارند.

وی افزود: در این میان اگر به معنای واقعی کلمه سبک زندگی اسلامی الهام گرفته از آیات و روایات در جامعه ما به درستی به مرحله اجرا در آید، بی شک بسیاری از نابسامانی ها و معضلات اخلاقی و فرهنگی و اجتماعی مرتفع شده و یا کاهش محسوس پیدا می کند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی در خاتمه سخنان خود ابراز داشت: سبک زندگی مولفه های بسیاری دارد که تحقق همه آن ها به طور کامل و منسجم در جامعه و در باور افراد زمان بر است ، اما به هر صورت چنانچه عزم و اراده ملی از رده های بالای حاکمیتی کشور در این باره وجود داشته باشد و همه نهادها هم کار خود را به درستی انجام دهند می توان اُمید داشت که مثلاً ما پس از بیست یا سی سال دیگر، سبک زندگی بهتر و مطلوب تری داشته باشیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امین IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    0 0
    با سلام و تحیات کاش جایی باشه که سبک زندگی اسلامی را به تفصیل و کاربردی بیان کنه و یا اگر هست اطلاع رسانی بشه با تشکر