جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مرکز تحقیقات زنان

حوزه/ مرکز تحقیقات زن و خانواده، مجموعه ای است پژوهشی-حوزوی که به مطالعات بنیادی و کاربردی در حوزه مسائل زن و خانواده با اولویت نظریه پردازی و الگوسازی دین مدارانه می پردازد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، مرکز تحقیقات زن و خانواده از سال 1377 از سوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران راه اندازی شده است.

این مرکز، مجموعه ای است پژوهشی-حوزوی که به مطالعات بنیادی و کاربردی در حوزه مسائل زن و خانواده با اولویت نظریه پردازی و الگوسازی دین مدارانه می پردازد.

مرکز تحقیقات زن و خانواده با پایبندی به ارزش های اساسی اسلامی با محوریت مکتب اهل بیت(ع) و تعهد به حفظ و توسعه انقلاب اسلامی برای پاسخگویی به نیازهای جامعه علمی و مراکز وظیفه مند داخلی و خارجی در موضوعات زن و خانواده فعالیت های خود را در عرصه های: «تولید و بازتولید دانش و مفاهیم معطوف به اعتلای جایگاه زنان و خانواده در ابعاد فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی»، «تربیت و توانمند سازی منابع انسانی با اولویت مشارکت هم افزا با جامعه هدف»، «پشتیبانی از مطالعات و پژوهش های اسلامی حوزه زن و خانواده» و «ارائه خدمات کاشناسی به جامعه هدف» سامان می بخشد.

این مرکز در چارچوب اساسنامه جدید خود با چهار گروه پژوهشی شامل گروه های فقه و حقوق، مطالعات اجتماعی، مطالعات نظری و تربیت و روانشناسی پس از اجرای یک برنامه پنج ساله، در حال آغاز برنامه پنج ساله دوم جهت دستیابی به چشم انداز 15 ساله و شروع مرحله جدید فعالیت های خود به عنوان یک «پژوهشکده» می باشد.

هیأت امنای این مرکز شامل: حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی (رئیس حوزه های علمیه خواهران و رئیس هیأت امنا)، حجت الاسلام زیبایی نژاد (رئیس مرکز تحقیقات و دبیر هیأت امنا)، آقای ساجدی، سرکار خانم علاسوند و حجج اسلام علیرضا امینی، سید حسن ربانی، محمد تقی سبحانی نیا، حمید پارسانیا، مسعود آذربایجانی و دکتر محمد تقی کرمی می باشد.

یکی از ره آوردهای این مرکز تحقیقات زن و خانواده آثار و تولیدات آن می باشد که 38 کتاب را تألیف یا ترجمه نموده است؛ کتاب هایی همچون: «روانشناسی جنسیت»، «مرجعیت زنان»، «جنسیت و زبان قرآن»، «اذن ولی در ازدواج باکره»، «زن در اسلام»، «مادری در نگاه دینی و عینیت اجتماعی»، «مأخذشناسی فمینیسم»، «اشتغال زنان»، «زن در نگاه روشنفکران»، «درآمدی بر نظام شخصیت زن در اسلام»، «نظام اسلام و مسئله روسپیگری» و ...

همچنین کتاب های: «شروط ضمن عقد ازدواج»، «قانون و فتوا نسبت سنجی و فرآیند شناسی تبدیل فتوا به قانون»، «پوشش زن در اسلام» و ... از جمله کتبی است که در این مرکز در حال تألیف می باشد.

آثار این مرکز در همایش ها و جشنواره های گوناگون، برگزیده نیز شده که می توان از کتاب های: «فمینیسم» (نوشته سرکار خانم رودگر)، «جایگاه خانواده و جنسیت در نظام تربیت رسمی» (نوشته حجت الاسلام زیبایی نژاد) و «زن در اسلام 2» (نوشته سرکار خانم علاسوند) نام برد.

مرکز تحقیقات زن و خانواده هر ساله بررسی علمی یکی از مسائل و نیازهای مربوط به حوزه زن و خانواده را در قالب بیانیه ای تحلیلی با جامعه نخبگانی کشور در میان می گذارد که در این راستا 13 بیانیه تحلیلی منتشر شده است.

دو فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات جنسیت و خانواده از جمله نشریات این مرکز است تاکنون چهار شماره از این نشریه منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha