جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مرتضی اشرافی

حوزه/ نشست جریان شناسی فرهنگی، دینی بوسنی و هرزگوین به همت پژوهشکده مطالعات منطقه ای پژوهشگاه بین المللی المصطفی و با حضور دکتر محمد رضا آرام، رایزن فرهنگی سابق ایران در بوسنی و هرزگوین برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر مرتضی اشرافی دبیر علمی این نشست در ابتدای این جلسه اظهار داشت: بوسنی و هرزگوین از کشورهای منطقه بالکان بوده و از شمال و غرب با کرواسی، از شرق با صربستان و از جنوب با مونته نگرو و دریای آدریانیک همسایه می باشد.

دبیر علمی نشست جریان شناسی فرهنگی، دینی بوسنی و هرزگوین افزود: وجود این کشور در منطقه جغرافیایی خاص و منابع  طبیعی ویژه خصوصا جنگل ها و مراتع، بوسنی و هرزگوین را به عنوان کشوری مهم در منطقه بالکان تبدیل نموده است.

وی با بیان این که کشور بوسنی کمربند مرزی ادیان، مذاهب، فرهنگ ها و تمدن های مختلف است، اظهار داشت: 48 درصد از مردم این کشور بوسنیایی، 37 درصد صرب  و حدود 15 درصد کروات هستند؛ در این میان 15 درصد از جمعیت کشور بوسنی و هرزگوین کاتولیک، 31 درصد ارتدوکس و بیش از 40 درصد از آن را مسلمانان تشکیل می دهند.

 اشرافی به اهمیت جریان شناسی فرهنگی دینی کشور بوسنی و هرزگوین اشاره نمود و خاطرنشان کرد: بازسازی چند فرهنگی جدیدی که در بوسنی و هرزگوین و بر اساس سه قومیت مذکور  صورت می پذیرد، سیاسی است.

وی افزود: سیاست های قومی در این کشور با ایدئولوژی های قومیت گرایانه خود صرب ها و کروات ها، بوشنیاکها را به گروه های فرهنگی تبدیل می کند، که خود اساس مشروعیت بخشیدن به این سیاست ها شدند.

 اشرافی در پایان تصریح کرد: در این نشست به دنبال بررسی مؤلفه هایی مانند نمادها، زبان، ارزش ها، هنجارها و آیین های فرهنگی و دینی بوسنی و هرزگوین در راستای جریان شناسی فرهنگی دینی این کشور هستیم؛ تا با ارائه تصویری کلی از مؤلفه های فرهنگی دینی بوسنی و هرزگوین، زمینه ای برای شناخت، فهم و توصیف جریان های مؤثر در فرهنگ و ملت بوسنی به دست آید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha