جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
پول

حوزه/ اولین نشست بازار سرمایه اسلامی با حضور طلاب، پژوهشگران و محققان با عنوان شرکت بورس اوراق بهادار در بنیاد فرهنگی امامت در قم برگزارشد.

 به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، مجید پیره،  پیش از ظهر امروز دراولین نشست بازار سرمایه اسلامی که با حضور طلاب، پژوهشگران و محققان باعنوان شرکت بورس اوراق بهادار دربنیاد فرهنگی امامت در قم برگزار شد، با بیان اینکه شرکت بورس تهران از قدیمی ترین بورس ها و درسال 46 تاسیس شده گفت:دراین بورس سعی براین بوده که ابزارهای شرعی درمعاملات به کار گرفته شود.

کارشناس مسئول اوراق بهادار با بیان اینکه شرکت بورس از بازاهایی مانند نقد، اختیار،تبعی، صندوقهای قابل معامله، بدهی و آتی تشکیل شده است و در هرکدام از این بازرها معاملاتی خاصی صورت می گیرد، گفت: در بازار نقد به صورت روزانه سهام و حق تقدم سهام معامله می شود. سهام یک ابزار مالی است که نشان دهنده مالکیت دارنده آن دریک شرکت سهامی است. دارنده سهم درسود و زیان ناشی از فعالیت های شرکت دهنده سهیم است

وی عنوان کرد:حق تقدم سهام حقی است که دارندگان سهام در فرایند انتشار سهام جدید نسبت به سایرین در تملک آن دارند.

پیره گفت: در بازار بدهی اورقی مانند اجاره، مرابحه و مشارکت معامله می شود. اجاره یعنی ورق بهاداری است که نشان دهنده مالکیت دارنده آن دردارایی است که قراراست،اجاره داده شود.

کارشناس مسئول اوراق بهادارافزود: اوراق مرابحه یعنی سهام دار، صاحب ورق سهام و مالک می شد که قراراست به صورت عقدمرابحه دراختیار بنگاه اقتصادی قرارداده شود.

وی عنوان کرد: ورق مشارکت یعنی سهامی که نشان دهنده مالکیت دارنده است و  در سود  و ضررمشارکت دارد و قابل انتشاراست.

پیره گفت:اختیار معامله وتبعی معنایش این است قرار دادی است که درآن طرف قراداد درازاء پرداخت مبلغ معینی، حق دارد درزمان مشخصی درآینده کالای معینی رابه قیمت مشخصی معامله نماید.اختیارتبعی نوعی قرار داد اختیار معامله است که درآن ضمن یک معامله دیگر مطرح می شود و به صورت مستقل به وجود نمی آید.

کارشناس مسئول اوراق بهادارافزود: اگر در بورس قانونی جدید تصویب شود لازم است درکمیته فقهی تأیید شود واین موارد ذکر شده به تأیید کمیته فقهی بورس رسیده است.

وی عنوان کرد: بازارقرارداد آتی معنایش این است که طرفین قرارداد ملزم می شوند کالایی معینی را در زمان خاصی بخرند و بفروشند.

پیره گفت:معامله صندوق سرمایه گذاری هم نهاد مالی است ودراین نهاد افرادی که قصد خریدن سهم دارند به جای اینکه خود مستقیم سهم بخرند، پول را دراختیار خبرگان بازار قرارمی دهند و این خبرگان وکیل آنها دربازار سهام می باشند و به صورت روزانه به دارندگان سهام گزارش می دهند.

کارشناس مسئول اوراق بهادار افزود: این مسئله باعث بازار سرمایه گذاری غیر مستقیم می شود.

وی عنوان کرد: در سامانه روز گذشته بورس حدود 7 میلیون سهم دربازار نقد خریده شده و این نشان  دهند وضعیت بازار بورس کشور است.

پیره گفت: دربورس تمام تلاش است که برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی حرکت کنند. بورس اوارق بهادار در کنار سایر بازارها نظام مالی کشور راتشکیل می دهند.

کارشناس مسئول اوراق بهادار افزود: بورس می تواند از طریق اواراق برای کشورتامین مالی کند وباعث ایجاد ثبات سرمایه گذاری ازطریق سازکارهای لازم و موجب تقویت بخشی از طریف توسعه ابزارهای مالی اسلامی مانند اجاره و مرابحه شود.

40/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha