شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر نوائی

حوزه/ دومين نشست از سلسله جلسات گفتمان سياسي در حوزه علميه خراسان، با عنوان «نقش حوزه هاي علميه در تحولات سياسي تاريخ» در مدرسه عالی نواب مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر نوائی در دومين نشست از سلسله جلسات «گفتمان سياسي در حوزه علميه»، با عنوان «نقش حوزه هاي علميه در تحولات سياسي تاريخ» که در مدرسه عالی نواب برگزار شد، به نقش حوزه‌های علمیه در تاریخ سیاسی اسلام و تشیع پرداخت و ابراز کرد: در کنار بررسی تحولات عمده سیاسی تاریخ تشیع، باید رویدادهای مورد نظر رهبری و آینده‌ نگری‌های اسلام را طراحی و تنظیم و راهبرد‌هایش را عملیاتی کنیم در غیر این‌صورت حوزه‌های علمیه با شکست مواجه می‌شوند.

معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه تشیع در راستای شکل گیری تحولات مهم تاریخی از اصولی بنیادین بهره برده، گفت: در این راستا دو آموزه مهم یعنی امامت و مباحث مربوط به آن مانند انتظار و فلسفه امامت و همچنین مسئله عدل و عدالت، باعث شد تا تشیع در تاریخ به عنوان پایگاه‌ اساسی انقلاب‌‌ها مطرح شود و در این راستا قیام‌ها، تحولات و حرکات بزرگی چون حکومت‌های آل بویه و فاطمی به برکت روح شیعی به وجود آمد.

وی تأکید کرد: اندیشه انقلابی و مبارزاتی تشیع باعث شد تا قبل از آغاز دوران غیبت و در عصر امامت، حرکات و قیام‌های بزرگی به ویژه پس از واقعا  عاشورا به وجود بیاید؛ در این زمان تحولاتی چون قیام توابین، قیام زید و قیام ابوسرایا که به رهبری علمای دین و نه در جهت منافع شخصی بلکه در راستای رضای اهل بیت(ع) ایجاد شدند.

حجت الاسلام والمسلمین نوائی ادامه داد: یکی از دستاوردهای این قیام‌ها در عصر امام، ایجاد پشتوانه مالی قدرتمند و سازمان یافته به واسطه تشویق به پرداخت خمس به امام و یا به منصوبین امام بود؛ در این زمان موضوع وکالت و نیابت امام پایه ریزی و در زمان امام جواد(ع)، امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) تکمیل شد. در این زمان امام حسن عسکری(ع) شیعه را دوران غیبت هدایت کرده و از نقش علمای شیعه به عنوان مرزبانان اسلام و مسلمین در برابر شیطان سخن می‌گفتند.

وی با اشاره به این‌که علما در طول تاریخ تشیع را حفظ کردند و به برکت تعالیم آن‌ها شخصیت‌های برجسته‌ای چون شیخ مفید، شیخ صدوق و شیخ طوسی در اسلام پیدا شدند، تأکید کرد: ساختار حوزه‌های علمیه به لحاظ نظری، کاربردی و عملی در وهله نخست یک ساختار سیاسی است؛ در این میان دین را هم اگر تحلیل کنیم، پی می‌بریم که دین همان سیاست است.

معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان با بیان این‌که دکترین شیعه تأکید می‌کند علمای تشیع باید راه سلطه بر اسلام را مسدود کنند، تصریح کرد: تفکر ایجاد حوزه‌های علمیه سیاسی و انقلابی مختص زمان حال نیست، بلکه حوزه مبارزاتی و انقلابی و حوزه دینی و سیاسی در گذشته و در خراسان، بیهق، ری، حلب، طرابلس و دمشق شکل گرفته است.

نقش علما در تحولات سیاسی

معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان در ادامه به بررسی و بیان نقش علما و حوزه‌های علمیه در تحولات سیاسی تاریخ مانند نقش روحانیت در مقابله و رام ساختن مغول‌ها، جنگ‌های ایران و روس، مبارزه علیه انگلیس و استعمار، جنبش تنباکو، مشروطه،‌ کشف حجاب و واقعه مسجد گوهرشاد پرداخت.

وی با بیان این‌که روحانیت شیعه همواره در حال مبارزه بوده، گفت: در این میان فعالیت‌های امام خمینی(ره) به ویژه دستاورد ایشان در مورد حکومت اسلامی و ولی فقیه در تاریخ بی‌سابقه است؛ رهبر معظم انقلاب نیز در کنار صفاتی چون علم درایت، اجتهاد، دوراندیشی، دشمن شناسی، اخلاص و طهارت، دارای هوش وسیعی هستند که دنیا را متحیر خود کرده است.

انتهای پیام۳۱۳/۲۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha