جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دکتر عباس صالحی

حوزه/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فلسفه و حکمت اسلامی در عرصه فرهنگ و هنر می تواند امتداد یابد، «طرح واره» و پیش نویس اولیه‌ای را در این زمینه ارائه کرد تا مجموعه های مربوطه نسبت به تکمیل آن اقدام کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، دکتر سید عباس صالحی، در اختتامیه نخستین اجلاس مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی، در مجتمع فرهنگی اقامتی ولایت در مشهد با بیان اینکه فلسفه و حکمت اسلامی در عرصه فرهنگ و هنر می تواند امتداد یابد، «طرح واره» و پیش نویس اولیه‌ای را در این زمینه ارائه کرد تا مجموعه های مربوطه نسبت به تکمیل آن اقدام کنند.

وی با بیان اینکه هنر و فرهنگ با حکمت نقطه تلاقی دارد که می تواند سودمند باشد، ابراز کرد: گفتگوی اصحاب فلسفه با هنر و فرهنگ مهم می‌باشد و در عرصه داخلی موجب ارتباط‌گیری فلسفه‌های فرهنگ، تمدن، تاریخ و ادبیات می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفتگوی میان اصحاب فلسفه و شاعران و رمان نویسان را مثال زد که می تواند در بعد ادبیات تاثیرگذاری بیشتر و جدی تر داشته باشد.

صالحی، فلسفه و هنر را ارتباطی دیگر دانست و توضیح داد: به طور مثال تئاتر از نسل قابل توجهی از جوانان برخوردار است که گفتگوی اصحاب فلسفه با آنان می تواند موثر باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه بازی ها را متنوع و تاثیرگذار و گفتگوی اصحاب فلسفه با حوزه کودک و نوجوان را شاخه ای دیگر دانست و با توجه به شکل گیری شاکله‌شان در این دوره از زندگی، ارتباط یادشده را مهم خواند.

مدیر مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه مشهد اظهار کرد: امروز ده ها کتاب به زبان فارسی برای این قشر هست ولی ارتباطی میان اصحاب فلسفه با فعالان عرصه کودک و نوجوان برقرار نشده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه رسانه و فضای مجازی را شاخه دیگر در تعامل با فلسفه عنوان و خاطر نشان کرد: «فلسفه فضای مجازی» و «فلسفه» و «فضای مجازی» از دامنه های متنوع برخوردار است که ارتباط طرفین می تواند سازنده و موثر باشد.

صالحی با اشاره به 40 برنامه خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شعار آن را «گفتگو»، «حقوق» و «هویت فرهنگی» عنوان و ابراز کرد: یکی از تعاملات جدی، گفتگوی اصحاب رسانه و هنر و فرهنگ می باشد که مجمع عالی حکمت اسلامی می تواند در این زمینه اقدام کند.

وی به عرصه تعامل با جهان اشاره و بیان کرد: باید بستری برای ارتباط و گفتگوی فلسفه و حکمت اسلامی با غرب، شرق، جهان اسلام و ادیان و مذاهب ایجاد کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گرایش به گفتگو در دوره اخیر این وزارتخانه را قوی تر از پیش ارزیابی کرد و گفت: مجمع عالی حکمت اسلامی می تواند بحث گفتگوی فلسفی و حکمی با دنیا را دنبال کند و این سرمایه را دست کم نگیرید.

صالحی به شبیخون و تهاجم هویتی امروز از سوی دشمنان اشاره و تاکید کرد: فلسفه در حوزه نظریه پردازی برای هویت، هویت سازی و الگوسازی در سبک زندگی می تواند اقدام کند که یک منبع جدی و امیدوارانه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: شاخه های دیگر هنر و دانش نیز موثر است اما بخش قابل توجه آن به کمک فلسفه اسلامی مربوط می باشد.

مدیر مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه مشهد، شاخه فلسفه حقوق فرهنگی را مهم و شکل گیری آن را به واسطه فلسفه و حکمت اسلامی دانست و اظهار کرد: آزادی اندیشه، تنوعات صنفی و قومی و...  را نسبت این دانش در بعد حقوق فرهنگی می توان بررسی کرد.

وی بازخوانی میراث فلسفی و حکمی را مهم عنوان کرد و فلسفه و حقوق عمومی به معنای ارتباط آن با اجتماع و مردم در زمینه اخلاق را مثال زد و گفت: حقوق عمومی و مباحث فرافرهنگی، محیط زیست، کودکان، سالمندان و... از دیگر مواردی است که فلسفه می بایست با آن ارتباط داشته باشد.

صالحی در مثال دیگری طلاق با عواملی مانند فردگرایی و نظام تربیتی را مورد توجه قرار داد که فلسفه می تواند در این عرصه وارد شود.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ دینی با فلسفه همراه است و همانطور که علامه طباطبایی اقدام کرد، این دانش می بایست در خدمت فرهنگ دینی باشد، تاکید کرد: امروز به صدها علامه نیاز داریم زیرا فرقه ها، اندیشه ها و شبهه های جدید شکل می گیرد که باید پاسخ داد.

گفتنی است، نخستین اجلاس دو روزه مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی با حضور شخصیت ها و صاحب نظران این مجمع، روز گذشته با پیام حضرت آیت الله جوادی آملی در مجتمع فرهنگی ولایت در مشهد آغاز شد و امروز با جمع بندی نظرات حاضران به کار خود پایان داد.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha