پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت‌الاسلام سید میثم مؤمنی

حوزه/ یک خطیب حوزوی با بیان اینکه" هیئت" باشگاه تمرین و آماده‌سازی برای منتظران ظهور است، گفت: روضه‌های خانگی بهترین محل ترویج سبک زندگی مؤمنانه است.

حجت‌الاسلام سید میثم مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در سمنان، با اشاره به ویژگی‌های مجالس عزاداری سیدالشهدا (ع) اظهار داشت: روضه‌های خانگی سال‌ها بهترین محل ترویج سبک زندگی مؤمنانه بوده است و علما و بزرگان زیادی توصیه به برگزاری این جلسات کوچک می‌کردند و ما را از غفلت از آن‌ها نهی می‌کردند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: آیت‌الله قاضی (ره) در رابطه با مجالس و روضه‌های خانگی فرمودند که «در عزاداری و زیارت حضرت سیدالشهدا (ع) مسامحه نکنید، روضه هفتگی ولو دو سه نفر باشد، اسباب گشایش امور است» و پرداختن به اموری که خانواده‌ها در زندگی روزمره خودشان با آن درگیر هستند اولویت اول محتوای این جلسات است.

وی با بیان اینکه مجالس خانگی روضه علاوه بر بسترهای تربیتی فوق‌العاده‌ای که برای فرزندان ایجاد می‌کند مقوم مناسبات فامیلی و تحکیم‌بخش بنیاد خانواده‌ها است، افزود: سبک زندگی مهاجم غربی سعی کرده است با توسل به چیدمان و مساحت منازل آپارتمانی با تشکیل این جلسات مخالفت غیرمستقیم کند، اینکه تصور کنیم ترویج این مدل از معماری آپارتمان‌ها که برگزاری جلسات روضه خانگی را سخت می‌کند اتفاقی است، ساده‌لوحی در تقابل با دشمن است.

نقطه آسیب روضه‌های خانگی گرایش به انحرافات عامدانه و خرافات جاهلانه به نام دین است

حجت‌الاسلام مؤمنی خاطرنشان کرد: تکلف، سخت‌گیری و چشم و هم‌چشمی در مقدمات و پذیرایی را باید از این جلسات حذف کرد و به ساده‌ترین اشکال ممکن برگزار کرد و عدم اقبال سخنرانان و مداحان مطرح و باسواد به جلسات کوچک خانگی اتفاق خوبی نیست و باید برای آن تدبیر کرد و نقطه آسیب این جلسات گرایش به انحرافات عامدانه و خرافات جاهلانه به نام دین است.

وی با بیان اینکه نباید یادمان برود که روضه‌های خانگی در زمان رضاخان قلدر که ممنوعیت و محدودیت برای مساجد و حسینیه‌ها ایجاد کرده بود حلقه اتصال و حفظ دین مردم بود، گفت: باید احتیاط کرد که جلسات روضه خانگی با تمام شرافتی که دارد مانع حضور ما در مساجد نشود، باید با برنامه‌ریزی هوشیارانه از این ظرفیت فوق‌العاده معنوی و اجتماعی استفاده کرد.

این خطیب حوزوی تصریح کرد: دلیل عدم تحقق «دولت اسلامی» پس از «انقلاب اسلامی» که منجر به «تمدن اسلامی» بشود فقدان شخصیت‌هایی در طراز حضرت ابوالفضل العباس (ع) کنار امام مسلمین است و امام صادق (ع) در غالب زیارت‌نامه حضرت عباس (ع) ابعادی اکتسابی از شخصیت ایشان را معرفی کرده‌اند که در یک نظام تربیتی منسجم می‌توان به بازتولید آن پرداخت.

نبود تسلیم، تصدیق، وفا و نصیحت در رجال سیاسی خسارت بزرگ به اجرای تئوری حکومت اسلامی است

وی با بیان اینکه اسلام تشریفاتی که زاییده اسلام دروغین معاویه‌ای است هدفش دور کردن ما از مدل‌های عملیاتی شخصیت‌های دینی‌مان است، افزود: تسلیم، تصدیق، وفا و نصیحت نسبت به خلف صالح نبی (ص) چهار ویژگی بارز علمدار کربلاست که نبود آن در هرکدام از رجال سیاسی رده یک انقلاب اسلامی خسارت بزرگی به اجرای تئوری حکومت اسلامی امام خمینی (ره) وارد می‌کند.

عدم تصدیق نسبت به امام جامعه در رفتار برخی سیاسیون مشاهده می‌شود

حجت‌الاسلام مؤمنی با بیان اینکه امروز به‌وضوح می‌توانید عدم تصدیق نسبت به امام جامعه را در رفتار برخی سیاسیون رده اول نظام مشاهده کنید، همان‌هایی که تسلیم زبانی غیر صادقانه در بیانشان موج می‌زند، بیان کرد: تجلی روحیه وفاداری و نصیحت (نصح) در شخصیت حاج قاسم سلیمانی بارقه‌ای از خصوصیات رفتاری علمدار کربلا نسبت به ولی‌الله است و متولیان و دلسوزان نظام تربیتی باید شخصیت اسوهٔ پیامبر اکرم (ص) و اهل‌بیت (ع) را از پشت ویترین‌های ساخته جهل و غفلت ما خارج کنند و روی میز کار قرار بدهند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه ارائه سیره عملی اهل‌بیت (ع) با زبان روز و هنرمندانه در غالب محصولات متنوع خیلی نقص داریم، گفت: یکی از آفات زاویه دید ما به مباحث ظهور توجه بیش‌ازحد به تحقق شرایط ظهور در جامعه و دیگران است درحالی‌که عالم درون منتظر امام زمان (عج) باید حائز شرایط خاصی بشود.

سلوک طلبگی تمرین رنج بردن از رنجش‌های امام زمان (عج) است

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه «خودسازی» طلبگی ما اگر به نیت یاری امام عصر (عج) باشد در ذات خودش «دیگر سازی» ایجاد می‌کند، تصریح کرد: سلوک طلبگی در این است که ما تمرین کنیم از چیزهایی رنج ببریم که امام زمانمان از آن‌ها در رنج است و برای چیزهایی بسوزیم و خرج بشویم که او برای آن‌ها می‌سوزد و انتظار هزینه شدن ما را دارد.

وی با بیان اینکه رضایت از وضع موجود مساوی با سکون وعدم پیشرفت است و باید توقعمان را از خودمان بالا ببریم تا ظرفیت‌هایمان به‌صورت حداکثری فعال شود، افزود: «سواد مهدی» مقدمه «مهدی باوری» و غایت این سیر «مهدی یاوری» است، این پله‌ها را باید با دقت و سرعت طی کرد و اگر بر مبنای روایات و منابع معتبر برای خود و دیگران از مزایای زندگی ذیل سایه حکومت مهدوی تصویرسازی کنیم اشتیاق به ظهور را افزایش داده‌ایم، این باور باید ایجاد بشود که فرج مولایمان فرج ماست.

نباید ذکر «مهدی بیا» هایمان از سر عادت و بدون تمنای صادقانه باشد

حجت‌الاسلام مؤمنی با بیان اینکه رویش و شکوفایی در زمان دولت حضرت حجت (عج) آن‌قدر فراوان و زندگی در پناه آن مولا آن‌قدر شیرین است که توصیف آن حتی غیرمسلمان‌ها را به آن حضرت مشتاق می‌کند، گفت: نباید «مهدی بیا» هایمان از سر عادت و بدون تمنای صادقانه باشد والا انتظارمان لقلقه زبانمان می‌شود و اشک نشانه تمنای صادقانه در طلب حضور حضرت است، خدا آخرین برگ برنده‌اش را در عالم رو نمی‌کند مگر اینکه منتظران صداقتشان را به او ثابت کنند.

هیئت باشگاه تمرین و آماده‌سازی برای منتظران ظهور است

این خطیب حوزوی با اشاره به این مطلب که اینکه می گوییم هیئت باشگاه تمرین و آماده‌سازی منتظران امام زمان (عج) است به این معناست که در بستری که به بهای خون حضرت سیدالشهدا (ع) به وجود آمده باید خودمان را برای تمنای حضور و مودت با اماممان تربیت کنیم و برای حضور حضرت حجت (عج) تنها «محبت» داشتن به او کافی نیست، دوستان حضرت باید به مقام «اطاعت» ارتقا پیدا کنند، تحقق حکومت مهدوی نیاز به شیعه به معنای «پیرو» دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha