پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
 فضای مجازی

حوزه/ پیش نشست آنلاین حضوری و مجازی ابزارها در آموزش مجازی به همت پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی و با همکاری مرکز همکاری های علمی و بین المللی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دانشگاه مجازی جامعه المصطفی، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، چهاردهمین پیش نشست آنلاین حضوری و مجازی ابزارها در آموزش مجازی، "اولین کنفرانس بین المللی ظرفیت شناسی و تاثیرگذاری فضای مجازی در ارتقاء آموزشهای دینی" برگزار شد .

مهندس یحیی عیوضی، دبیر علمی این نشست با اشاره به وجود پیشرفت در فناوری اطلاعات و نفوذ وسایل ارتباط از راه دور، گفت: ابزار ها و روش های آموزش نیز دچار تحول شده اند. تحول این ابزار ها و روش ها در جهتی است که هر فرد در هر زمان و هر مکان بتواند با امکانات خودش و در بازه زمانی که خودش مشخص می کند مشغول یادگیری شود.

وی ادامه داد: بنابراین باید ابزارهای مورد استفاده در فضای مجازی و آموزش های از راه دور مبتنی بر مدیریت اطلاعات و سازماندهی منابع علوم اسلامی و انسانی باشد.

کارشناس مدیریت دانش و نظام های اطلاعاتی پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی تصریح کرد: در همین راستا پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی از سال 1371 در زمینه مدیریت و سازماندهی موضوعی اطلاعات و منابع اسلامی و طبقه‌بندی اصولی و اساسی آنها، بر مبنای استانداردهای علمی و پیشرفته روز، فعالیت خود را آغاز کرد و با توجه به ظرفیت‌های موجود، دستاوردهای چشمگیری در زمینه مدیریت اطلاعات اسلامی داشته و تا کنون بیش از 35 مرکز علمی - پژوهشی داخلی و خارجی را در قالب تفاهم‌نامه‌هایی به سمت استفاده از این دستاورد‌ها سوق داده است.

مهندس عیوضی در پایان ضمن معرفی نمونه های ابزارهای بومی پژوهشکده گفت: نمونه ای از ابزارهای تولید شده پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی را در مؤسسه تبیان، کتابخانه الفبا و کتابخوان همراه پژوهان و ... مورد استفاده قرار داده است.

در ادامه مهندس کریمی کارشناس ارشد پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی به ارائه موضوع پرداخت. وی ضمن ارزیابی میزان تأثیر ابزارها در آموزش مجازی  به ویژه نقش بانک های اطلاعاتی،‌ کتابخانه دیجیتال به بکارگیری روش های جدید ارزیابی دانشجویان مبتنی بر آموزش مجازی در مقایسه با روش های ارزیابی سنتی بمنظور ارتقاء کیفیت آموزش اشاره نمود و افزود: برخی موارد مثل بررسی روش های گوناگون بکارگیری آموزش مجازی در تدریس بمنظور ارتقاء کیفیت آموزش، بکارگیری روش های آموزش مجازی در مراکز دانشگاهی و محیا بودن زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری و فرهنگی مورد نیاز در این راستا، بکارگیری روش های جدید ارزیابی دانشجویان مبتنی بر آموزش مجازی در مقایسه با روش های ارزیابی سنتی بمنظور ارتقاء کیفیت آموزش، پارامترهای تأثیرگذار در ارزیابی ابزارهای فضای مجازی در این بحث جایگاه تعیین کننده ای دارد.

مهندس کریمی درباره پارامترهای تأثیرگذار در ارزیابی ابزارهای فضای مجازی  گفت: 21 پارامتر در این حوزه نقش بسزا و تعیین کننده ای دارد مانند : زمان، مکان، سرعت، ذخیره و بازیابی، دسته بندی و سازماندهی و مدیریت، شخصی سازی، امنیت، مراجعه مجدد، مقبولیت، رعایت استاندارد، استفاده مجدد، اشتراک گذاری، هزینه، ارزیابی و مشاوره، مشارکت، فعالیت های گروه، سهولت انتقال در عین یکپارچگی مطالب (Portability)، انسجام مطالب و تنوع کاربرد (Versatility)، تبادل بینابین مطالب با یکدیگر (Interactivity)، پشتیبانی از امکانات مالتی مدیا (edit Capability) ، سهولت کار و اجرا (Useability).

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موانع و چالش ها و دیدگاه سنتی سازمان ها و مدیران نسبت به آموزش مجازی و فقدان مهارت های مدیریت و نظارتی اشاره کرد و افزود: هزینه های تحمیل شده به سازمان براخی خرید و توسعه تکنولوژی لازم، نبود اطمینان به زیرساخت های مختلف مخابراتی و ارتباطی، عدم بکارگیری فناوری مورد نیاز در سازمان و عدم حمایت ملی از آموزش مجازی که باعث عدم ورود به بازار منطقه ای و بین المللی است. کارشناس ارشد پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی در ادامه ابزارهای آموزش مجازی را مطرح نمود و گفت: مواردی مثل وبلاگ های شخصی، چند رسانه ای (یوتیوب،‌ سه بعدی، شبیه سازی،‌ انیمیشن)، کتابخانه های دیجیتال (E-book یا کتاب الکترونیکی، ابزارهای تعاملی (ویدیو کنفرانس / دانشگاه های مجازی / کلاس از راه دور)، پایگاه های مدیریت اطلاعات، ویکی ها، شبکه های اجتماعی، موتورهای جستجو از ابزارهای این حوزه میباشند.

مهندس کریمی در تعریف کتابخانه های دیجیتال با اشاره به تعریف عملیاتی فدراسیون بین المللی کتابخانه دیجیتال تصریح کرد: کتابخانه دیجیتالی، موسساتی هستند مشتمل بر کارکنان متخصص که به منظورانتخاب، سازماندهی،‌ دسترسی فکری، ارائه، تفسیر، توزیع، حفظ یکپارچگی و تضمین تداوم مجموعه های دیجیتالی، منابعی را تهیه می کنند.

 وی در پایان جلسه ضمن جمع بندی نهایی افزود : معادل فرض نمودن کتابخانه های دیجیتالی و پایگاه های اطلاعاتی فقط به عنوان مجموعه دسته بندی شده و دیجیتال شده از منابع و اطلاعات به همراه ابزارهای مدیریت نمی تواند در امر یادگیری سودمند باشد. اگر آن را محدود به یک نظام ذخیره و بازیابی نماییم متضرر خواهیم شد چرا که از کارکردهای بنیادی کتابخانه ها و پایگاه های اطلاعاتی اعم از مدیریت اطلاعات و سازماندهی اطلاعات،‌ مجموعه سازی، خدمات مرجع، آموزش مهارت های اطلاعاتی و انتخاب مواد مناسب و از همه مهمتر حضور عامل انسانی و کارشناسان متخصص را نادیده گرفته ایم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha