شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
درس اخلاق

حوزه/ استاد اخلاق حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: در قرآن کریم به طور خاص و ویژه به زیّ بانوی مسلمان اشاره شده است تا با سایر زنان متفاوت باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» نخستین جلسه درس اخلاق ویژه طلاب مراکز تخصصی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با موضوع «زیّ طلبگی با الگوگیری از نمونه‌ها و الگوهای تربیتی و اخلاقی عاشورا» روز یکشنبه در حسینیه امام خمینی(ره) این مؤسسه برگزار شد.

در این جلسه، معصومه گل‌گیری، استاد درس خارج احکام بانوان به بیان مقدمات بحث زیّ طلبگی پرداخت و اظهار داشت: طلبه جمع طالب و به معنای فردی است که دانش دین را طلب می­کرده و در این معنا تعیّن پیدا کرده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه کلمه «زیّ» به معنای پوشش و رفتار ظاهری است، افزود: مجموعه گفتار، رفتار و اندیشه فرد طلبه باید همانند سایر طلاب از صدر اسلام تا کنون به گونه‌ای باشد که هر  که او را می‌بیند، بگوید: «هذه طالبه؛ این شخص طلبه است».

خانم گل گیری با بیان اینکه همه صنف‌ها باید زیّ خودشان را رعایت کنند، تصریح کرد: در اسلام برای هر قشری آداب و دستوراتی آمده، از جمله امام صادق(علیه‌السلام) برای صنف شیعیان پیشنهاداتی دارند، به عنوان مثال این روایت که «به گونه‌ای میان مردم معاشرت کنید که حتی آنهایی که در مذهب شما نیستند، وقتی شما را می‌بینند بگویند این فرد جعفری است»، منسوب به امام جعفر صادق (علیه‌السلام) است.

وی به چند روایت از نشانه­ های مؤمن اشاره کرد و بیان داشت: در روایات، مؤمن همان شیعه است و بخش‌هایی از کتب روایی به صفات مؤمنان که شعیه را متمایز می‌کند، اختصاص دارد.

استاد درس خارج جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در پاسخ به این سؤال  که چرا افرادی از سایر ادیان و مذاهب با وجود علاقه‌ای که به امام حسین(علیه‌السلام) و حضرت عباس(علیه‌السلام) دارند، اما شیعه نمی‌شوند؟، عنوان کرد: این افراد برای اهل بیت(علیهم‌السلام) احترام ویژه‌ای قائل هستند، اما فرقی بین رفتار ما شیعیان و خودشان(غیرشیعیان) نمی‌بینند که به اسلام راغب شوند، زیرا طرز فکر، پوشش، تعامل و... همه مثل هم است.

خانم گل گیری یادآور شد: در قرآن کریم به طور خاص و ویژه به زیّ بانوی مسلمان در جامعه اشاره شده است تا با سایر زنان متفاوت باشد.

وی افزود: درسوره مبارکه احزاب به مسأله حجاب به طور مستقیم پرداخته شده است، به طوریکه زنان با این شیوه پوشش، متفاوت از غیرمسلمانان و کنیزان می­شدند.

استاد اخلاق حوزه علمیه خواهران در ادامه به اهمیت علم اشاره کرد و اظهار داشت: اولین چیزی که در کتاب­های روایی ما پس از عقل و جهل به آن اشاره شده، موضوع علم است و در باب اهمیت علم، معرفی عالم و متعلم و اینکه عالم در پیشگاه خدا چه منزلتی دارند، روایات زیادی وجود دارد.

خانم گل گیری گل گیری با اشاره به آیه ۹ سوره مبارکه زمر، گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید: «قُلْ هَلْ‏ يَسْتَوِي‏ الَّذينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذينَ لا يَعْلَمُونَ إِنَّما يَتَذَكَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ؛ بگو آیا کسانی که می‌دانند با کسانی که نمی‌دانند یکسانند؟! تنها خردمندان متذکّر این مطلب هستند»؛ این آیه نشان می‌دهد که عالم و غیرعالم با هم مساوی نیستند.

وی ادامه داد: از چهار سوره سجده‌دار در دو سوره قلم و نجم به طور مستقیم سخن از علم به میان آمده و در دو سوره دیگر به طور غیرمستقیم به موضوع علم پرداخته است.

 استاد درس خارج جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در پایان پرسشی تحت عنوان چه ارتباطی بین آیه‌های سجده و موضوع پیرامون علم در این سوره‌های مبارکه وجود دارد؟، مطرح کرد تا زمینه برای ادامه موضوع در جلسات آینده باشد که پاسخ به این سؤال مقدمه بحث زیّ طلبگی است.

 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha