چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام نورموسوی

محقق و کارشناس حوزوی گفت: بی شک یکی از بهترین راه ها برای اصلاح سبک زندگی ، تاسی به سیره و گفتار نورانی ائمه اطهار(ع) به خصوص حضرت سجاد(ع) است.

حجت الاسلام و المسلمین سید جواد نورموسوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ضمن تسلیت سالروز شهادت مظلومانه امام زین العابدین(ع) با اشاره به شخصیت معنوی این امام همام ابراز داشت: هر انسان دارای دو شخصيت است که شامل شخصيت حقيقي و شخصيت حقوقي می شود و در این بین آنچه كه مهم است شخصيت حقيقي افراد است.

وی افزود: هرگاه در جامعه‌اي شخصيت حقوقي حاكم شود آن جامعه به فنا خواهد رفت؛ چه آن که حقیقتاً شخصيت امام حسين (ع) یک شخصيت حقيقي است و ما در روایت داریم که "سيد القوم خادمهم."

وی اضافه کرد: برخلاف شخصيت حقوقي که در آن خطا زياد است، در شخصیت حقیقی خبری از كبر و غرور نيست؛ به این دلیل که مشاهده می کنیم شخص دارای ثروت  به خاطر ثروتش مغرور می شود؛ مال و منال دارد و به خاطر آن تكبر مي‌كند؛ نه به خاطر شخصیت حقیقی اش.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در ادامه با بیان این که امام سجاد(ع) در اوج مظلومیت و فشار حکام بنی امیه توانست مردم را با درس های مهم مکتب و دانشگاه سیدالشهدا(ع) آشنا کند، گفت: انسان‌هايي كه شخصيت حقيقي دارند خودشان را فداي جامعه مي‌كنند تا جامعه زنده باشد، همچون سیدالشهدا(ع) که همه چیزش را در راه خدا فدا کرد تا دین و آئین جدش رسول خدا(ص) باقی بماند و حال آن که شخصيت‌هاي حقوقي، ديگران را فدا مي‌كنند تا خودشان زنده بمانند و این مسأله یکی از تفاوت های شخص حقیقی با شخص حقوقی است.

وی یادآور شد: حضرت صادق (ع) می فرمایند که جدم امام سجاد(ع) خطاهاي غلامان و کنیزها را مي‌نوشت و وقتي خطا مي‌كردند آنها را تنبيه نمي‌كرد؛ بلكه تربيت مي‌كرد؛ این در حالی است که متأسفانه برخی از ما ياد گرفته ايم اگر كسي كوچكترين خطايي كرد بلافاصله با او برخورد ‌كنيم و اين برخورد بلافاصله معني‌اش آن است كه به او مجال نداديم، شايد اگر مجال مي‌داديم خودش را درست و اصلاح مي‌كرد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی بیان داشت: شهادت امام سجاد(ع) بهانه است كه ما زندگي اين امام را ورق بزنيم و مطالعه بكنيم تا بدانیم که اين امام ما در زندگي چه كرده كه از ایشان به عنوان رهبر و پیشوای خود یاد بگیریم و سبک زندگی مان را بر اساس آموزه های حضرت و دیگر ائمه هدی(ع) اصلاح کنیم.

وی گفت: گفتار نورانی حضرت، سیره و رفتار ایشان همه اش برای ما بزرگترین درس است که راه سعادت را بپیماییم و با زندگی خوب در این دنیا، زمینه عاقبت به خیری خود در برزخ و قیامت را فراهم کنیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha