پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام شفیعی

حوزه/حجت الاسلام شفیعی دارابی با بیان اینکه دوران زندگانی امام سجاد(علیه‌السلام) سخت‌ترین و امنیتی‌ترین دوره تاریخ اسلام است، گفت: در این دوران، فضایی آلوده بر جامعه حاکم بود و جامعه از دین، ایمان، قرآن و اسلام فاصله گرفته بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام سیدحسین شفیعی دارابی روز دوشنبه در محفل عزای امام سجاد(علیه‌السلام) که با حضور اساتید، طلاب و کارکنان جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در حسینیه امام خمینی(ره) این مؤسسه برگزار شد، عنوان کرد: روز ۲۵ ماه محرم طبق نقل مرحوم شیخ مفید در «امالی»، مرحوم شیخ طوسی در «مصباح» و مرحوم کفعمی در «المصباح» مصادف با سالروز شهادت امام زین العابدین(علیه‌السلام) است.

 

دوران امامت امام سجاد(ع) بخش حساسی از تاریخ اسلام را در بردارد

مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) با اشاره به اینکه امام سجاد(علیه‌السلام) در سال ۳۸ هجری قمری در مدینه به دنیا آمدند و در سال ۹۵ هجری قمری به شهادت رسیدند، اظهار داشت: عمر مبارک امام سجاد(علیه‌السلام) ۵۷ سال بوده است که بخش حساسی از تاریخ اسلام را در بر دارد و عبرت‌ها و آموزه‌هایی در این دوران مطرح است.

وی به منزلت والای امام سجا(علیه‌السلام) اشاره و تصریح کرد: این موضوع که ما چقدر امام سجاد(علیه‌السلام) را می‌شناسیم و چه تصویری از زندگی آن حضرت در ذهن نسل دیروز و امروز جامعه وجود دارد، بسیار باعث تأسف است.

 

«ذو الثفنات»، لقب امام سجاد(علیه‌السلام)/متأسفانه نسل جدید امام سجاد(علیه‌السلام) را فقط با صبغه بکاء می‌شناسند

حجت الاسلام  شفیعی دارابی افزود: نسل گذشته امام سجاد(علیه‌السلام) را به عنوان امام بیمار می‌شناختند؛ خوشبختانه امروز این حرف کمرنگ شده است، اما نسل جدید ما امام سجاد(علیه‌السلام) را فقط با صبغه بکاء و حزن و مصیبت برای امام حسین(علیه‌السلام) می‌شناسند.

وی یادآور شد: بنا به نقل شیخ عباس قمی، عرب لقب «ذوالثفنات» به معنای «صاحب وصله‌ها» را به امام سجاد(علیه‌السلام) نسبت می‌دهند که دلایل مختلفی دارد، از جمله پیشانی مبارک امام زین العابدین(علیه‌السلام) به دلیل سجده‌های زیاد پینه می‌بست، همچنین شانه‌های حضرت وصله و پینه داشت.

مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) ادامه داد: وجود وصله بر شانه‌های امام سجاد(علیه‌السلام) نوعا به خاطر اثر غل و زنجیر بوده است، همچنین دلیل دیگر به فرموده امام محمدباقر(علیه‌السلام)، کمک به نیازمندان بود که آن حضرت هر شب و در تاریکی شب، غذا و مایحتاج فقرا را به دوش می‌کشیدند و برای آنان می‌بردند.

 

تنها حضرت علی بن الحسین(علیه‌السلام) مسمی به لقب «زین العابدین» و «سجاد» شدند

حجت الاسلام و المسلمین شفیعی دارابی در ادامه با تصریح بر اینکه ائمه معصومین(علیهم‌السلام) همه نور واحد هستند، گفت: ائمه اطهار(علیهم‌السلام) همگی «وجیها عندالله» هستند، اما شرایط زمانی و موقعیت‌های خاص موجب شد که صفت و خصلتی در زندگی هر یک از امامان(علیهم‌السلام) جلوه کند.

وی یادآور شد: همه امامان معصوم(علیهم‌السلام) اهل عبادت و تهجد هستند و در برابر عظمت خداوند متعال کرنش می‌کنند، اما در این میان، حضرت علی بن الحسین(علیه‌السلام) مسمی به لقب «زین العابدین» و «سجاد» شدند.

مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) به روایتی از پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) اشاره کرد که فرمودند: ر روز قیامت منادی ندا کند: «أیْنَ زَیْنُ الْعابِدینَ؟ کجا است زین العابدین؟» پس گویا می‌بینم که فرزندم علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب(علیه‌السلام) در آن هنگام با تمام وقار و سکون صفوف اهل محشر را بشکافد و بیاید.

 

دوران زندگانی امام سجاد(علیه‌السلام) سخت‌ترین و امنیتی‌ترین دوره تاریخ اسلام است

حجت الاسلام  شفیعی دارابی با بیان اینکه دوران زندگانی امام سجاد(علیه‌السلام) سخت‌ترین و امنیتی‌ترین دوره تاریخ اسلام است، تصریح کرد: در این دوران، فضایی آلوده بر جامعه حاکم بود و جامعه از دین، ایمان، قرآن و اسلام فاصله گرفته بود.

وی ادامه داد: مردم در زمان امامت امام سجاد(علیه‌السلام) یا به واسطه تهدید و یا تبلیغات منفی از اهل بیت(علیهم‌السلام) بریده بودند، چنانچه آن حضرت در جایی فرمودند: «وضع ما بعد از واقعه عاشورا به جایی رسید که در تمام مکه و مدینه ۲۰ نفر نبودند که دوستدار ما باشند».

 

تشدید دین گریزی در جامعه در دوران امامت امام سجاد(ع)

مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) بیان داشت: پس از واقعه کربلا، دشمن چنان جوی در جامعه ایجاد کرده بود که دین‌گریزی در میان مردم شدت یافته بود، به طوریکه امام صادق(علیه‌السلام) فرمودند: «مردم پس از واقعه عاشورا همه مردم از امامت و ولایت مرتد شدند به جز سه نفر؛ ابو خالد کابلی، یحیی بن ام‌طویل، جبیر بن مطعم سپس افرادی به آنان پیوستند و زیادتر شدند».

حجت الاسلام شفیعی دارابی یادآور شد: عواملی چون تهدید، تطمیع و تبلیغات منفی سبب فضای متشنج در آن دوران شد، اما دو عامل واقعه عاشورا و استمرار خلافت خلفای غاصب مهم‌ترین عوامل ایجاد این فضا بود.

وی یادآور شد: در دوره امامت امام سجاد(علیه‌السلام)، ۶ تن از خلفای بنی امیه از جمله یزید و عبدالملک بن مروان و طائفه زبیر بر جامعه حکومت می‌کردند که جنایات زیادی مرتکب شدند و رعب عجیبی در جامعه ایجاد کردند.

 

مردم در دوران امامت امام سجاد(علیه‌السلام) خط امامت و ولایت را گم کردند

مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) با تصریح بر اینکه مردم در دوران امامت امام سجاد(علیه‌السلام) خط امامت را گم کردند، تأکید کرد: امروز در رأس نظام جمهوری اسلامی ایران، مقام معظم رهبری(مدظله العالی) حضور دارند و مردم به ویژه افراد متدین و انقلابی باید مراقب باشند که خط ولایت را گم نکنند.

وی به کتابی از مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) تحت عنوان «پژوهشی در زندگی امام سجاد(علیه‌السلام)» اشاره کرد که رهبر معظم انقلاب با قدرت علمی و تحلیلی، ۱۴ محور مهم و کلیدی را در زندگی آن حضرت بازگو کردند.  

 

امام سجاد(ع) دل‌های مردم را به اهل بیت(ع) نزدیک کرد

مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) تصریح کرد: امام سجاد(علیه‌السلام) در دوران امامت خویش به گونه‌ای پایه‌ریزی کردند که به فرموده امام صادق(علیه‌السلام)، همان مردمی که خط ولایت را گم کرده بودند، به اهل بیت(علیهم‌السلام) پیوستند، چنانچه چند هزار محدث و دانشمند در محضر امام محمدباقر و امام جعفر صادق(علیهما السلام) تربیت شدند.

حجت الاسلام شفیعی دارابی در ادامه به ویژگی‌های امام سجاد(علیه‌السلام) از جمله زهد، تقوا و تهجد آن حضرت اشاره کرد و اظهار داشت: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در کتاب خویش، زهد، تقوا و عبادات امام سجاد(علیه‌السلام) را به زهد و تقوای امام علی(علیه‌السلام) تشبیه می‌کنند که می‌فرمودند: «اگر تمام عالم و اقالیم سبعه را به من دهند، حاضر نیستم دانه جویی را از دهان مورچه‌ای بیرون بیاورم».

 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha