سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
معاون آموزشی دانشگاه قم

حوزه/ دکتر غلامعلی قاسمی گفت: مسئله میانمارتنها جایی است که بین شرق و غرب اتحاد است و کشورهای شرقی و غربی برای منافع خودشان وارد این مسئله نمی‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، دکتر غلامعلی قاسمی در همایش بررسی حقوقی فجایع ضد انسانی علیه مسلمانان در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم با اشاره به وضعیت مسلمانان میانمار گفت: مسلمانان میانمار در حدود 6 میلیون نفر هستند و در منطقه‌ای در حد یک استان در اقلیت زندگی می‌کنند.

وی بیان کرد: ریشه حوادث اخیر به زمان استقرار برمه از انگلستان بازمی‌گردد که به مسلمانان این کشور در آن سال تابعیت میانمار داده نشد.

معاون آموزشی دانشگاه قم گفت: مسلمانان میانمار نه سند تابعیت دارند و نه سند شهروندی و این منشأ بسیاری از تبعیض‌ها علیه آنها است.

وی تصریح کرد: مسلمانان میانمار به تبع نداشتن تابعیت، حق مالکیت در زمین، استخدام در دولت، تردد در داخل کشور بدون اجازه و ... را ندارند.

قاسمی گفت: حتی بیگانگان هم در یک کشور دارای حقوقی هستند ولی دولت میانمار مسلمانان را مهاجر غیرقانونی می‌داند که یک‌مرتبه‌ای پایین‌تر از بیگانگان مقیم است.

وی عنوان کرد: با هماهنگی بین دولت، ارتش و تندروهای بودایی به مسلمانان حمله شده و روستاهایشان به آتش کشیده می‌شود تا آنها را مجبور به کوچ کنند.

معاون آموزشی دانشگاه قم گفت: این وقایع تنها توسط رسانه‌های کشورهای مسلمان منتشر نشده است بلکه کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل هم این مطالب را ثبت کرده است.

وی ابراز داشت: در حقوق بین‌الملل حمله به نژاد و یا قومی برای کوچ اجباری به عنوان مصداقی برای نسل کشی و جنایت علیه بشریت شمرده می‌شود.

قاسمی گفت: حدود 550 هزار نفر از مسلمانان میانمار آواره شده و تعداد بسیاری از آنها در بنگلادش ساکن شده‌اند که مشکلات بسیاری دارند؛ کمک‌های بشردوستانه‌ای برای آنها فرستاده شده است ولی کافی نیست.

وی بیان کرد: به ظرفیت‌های بین‌الملل به جز برخی از این کمک‌ها امیدی نیست به این دلیل که سازمان‌های بین‌المللی تحت نفوذ قدرت‌های جهانی هستند و حتی مسئله میانمار در شورای امنیت وارد شد ولی تنها یک بیانیه صادر شد.

معاون آموزشی دانشگاه قم گفت: وقتی شورای امنیت می‌خواهد شان مطلبی را پایین بیاورد و خود را درگیر آن نکند بیانیه صادر می‌کند.

وی تصریح کرد: مسئله میانمار جایی است که بین شرق و غرب هم اتحاد است و کشورهای شرقی و غربی برای منافع خودشان وارد این مسئله نمی‌شوند.

قاسمی گفت: کشورهای اسلامی جلسه‌ای در نیویورک برگزار و گروه تماسی ایجاد کردند که با دبیر کل و دیگر افراد دیدار و گفتگو کنند ولی فعلاً از این گروه تنها یک بیانیه چند ماده‌ای صادر شده است.

وی عنوان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند راه حل این است که کشورهای اسلامی فشار سیاسی و اقتصادی بر میانمار وارد کنند ولی وضعیت کشورهای اسلامی در شرایط خوبی نیست و همه درگیر مسائل دیگر هستند.

معاون آموزشی دانشگاه قم گفت: نخست وزیر کشور میانمار خانمی است که سابقه حقوق بشری دارد ولی جالب اینجاست که در برابر همه این اتفاقات سکوت کرده و هیچ موضعی تاکنون نگرفته است.

وی ابراز داشت: در مورد مسئله بحرین غیر از سرکوب و اتفاقات دیگر، مهم‌ترین مسئله که جنبه حقوقی می‌تواند داشته باشد سلب تابعیت از معترضین است.

قاسمی گفت: تابعیت حق اساسی هر شهروندی است که اگر نداشته باشد در احقاق حق، رأی دادن، آموزش و ... مشکل پیدا می‌کند و تمامی اقداماتی که آل خلیفه انجام می‌دهد در تعارض با حقوق بشر است.

وی بیان کرد: وقتی یک رهبر مذهبی از تابعیت محروم می‌شود کل مردم از حق مراجعه به او محروم می‌شوند ولی قدرت‌ها مانع بحث در این مورد می‌شوند، آل خلیفه مزدور وارد کرده و به آنها شناسنامه می‌دهد تا در این کشور توازن مذهبی را تغییر دهد.

معاون آموزشی دانشگاه قم گفت: مسائل رخ داده در یمن و بحرین با حقوق بشر در تعارض است و دفاع ایران از مردم این کشورها هیچ تعارضی با استانداردها و معیارهای جهانی نداشته است.

وی مطرح کرد: رفتار عربستان در یمن آنقدر جنایت‌کارانه عمل کرده‌اند که سازمان ملل ناچار می‌شود اسم این رژیم را در ردیف کشورهای کودک کش بیاورد.

قاسمی گفت: در سال 91 نیز که عده‌ای از ورود ما به سوریه مخالفت می‌کردند در سخنرانی‌ها گفتم که اگر تروریست بد است و تکفیری‌ها خطرناکند و زن و بچه‌ها را می‌کشند اقدام جمهوری اسلامی و سپاه در مقابله با این جریان خطرناک خدمت به بشریت است.

وی ابراز داشت: دفع خطر هزینه دارد و تنها با آخرانی ممکن نمی‌شود؛ اگر داعشی ها از بین نمی‌رفتند و می‌مانند همه را در منطقه نابود می‌کردند.

معاون آموزشی دانشگاه قم گفت: حدود 70 سال دولت عراق دست رژیمی خطرناک و وحشی بود و صدای کسی در نمی‌آمد ولی در دولت کنونی که شیعیان سهم کمی در دولت دارند و جوانان شیعی در برابر داعش که خون بسیاری از اهل تسنن را ریخته‌اند خون خود را داده‌اند، عده‌ای ادعا می‌کنند که شیعیان می‌خواهند سلطه مذهبی ایجاد کنند.

وی گفت: تقریباً دو سال است که مقامات کردستان مرتب به عربستان، امارات و اسرائیل سفر کرده‌اند و حالا که داعش به نتیجه‌ای نرسید پرونده جدیدی درست کرده‌اند که مانند داعش به نتیجه نمی‌رسد ولی هزینه درست می‌کند.

قاسمی عنوان کرد: از لحاظ حقوق بین‌الملل جدا شدن از یک کشور تنها در صورت تحت استعمار بودن، تبعیض نژادی و اشغال مجاز است ولی یک استان از یک کشور حق جدا طلبی ندارد.

وی گفت: مطالعه جهان اسلام نشان می‌دهد که هرکجا پاک‌سازی قومی و تبعیض نژادی بوده است مانند بوسنی، فلسطین و میانمار یک طرف آن مسلمانان بوده‌اند.

معاون آموزشی دانشگاه قم بیان کرد: ایجاد سازمان‌های غیردولتی برای کمک به مسلمانان مظلوم یکی از راهکارهاست؛ در بنگلادش کسانی می‌توانند کمک برسانند که سازمانی غیردولتی هستند چون به اسم دولت نیست مانع آنها نمی‌شوند.

وی گفت: شیعیان قبل از جمهوری اسلامی وضعیت مناسبی نداشتند ولی با پیروزی انقلاب اسلامی شیعیان لبنان از آن وضع به این قدرت منطقه‌ای رسیده‌اند؛ نظام اسلامی دارای برکات بسیاری است و برای حفظ آن باید تلاش کنیم و باید از فکرهای کوچک و بی‌ارزش بیرون بیاییم و فریب نخوریم.

قاسمی ابراز داشت: اگر عده‌ای در ایران حسرت اصلاحات عربستان عقب مانده را بخورند نشان دهنده عقب ماندگی است.

وی گفت: محور و سنگ بنای قدرت نظام اسلامی امامت و ولایت است و این ولایت است که نظام را حفظ کرده است و بارها شاهد بوده‌اید که در خطرات با یک تشر وارد می‌شوند و داخل را متحد کرده و به دشمن خارجی سیلی می‌زنند.

معاون آموزشی دانشگاه قم بیان کرد: ولایت باید حفظ و تقویت شود و همچنان با عزت پیش رود تا دشمنان سرجایشان بنشینند و مسلمانان از گرفتاری‌ها دور شوند.

انتهای پیام/313/30

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha