جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام عزالدین رضانژاد - جامعة المصطفی

حوزه / رئیس پژوهشکده علوم اسلامی المصطفی گفت: وضع احکام ثابت و متغیر، لحاظ مصلحت و مفسدت در وضع احکام، تقدیم اهم بر مهم، نفی عسر و حرج، نفی ضرر و ضرار، اختیارات ویژه حاکم دینی و حجیت عقل و تأیید احکام عقلی از جمله ویژگی های پویایی و جاودانگی شریعت است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین عزالدین رضانژاد در نشست علمی «برداشت های نادرست از خاتمیت قرآنی» که با مشارکت کنگره بین المللی قرآن و علوم انسانی، انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه، پژوهشگاه بین المللی جامعه المصطفی و دبیرخانه انجمن های علمی حوزه برگزار شد، تصریح کرد: اگر بخواهیم در فضای فعلی به جهانیان بفهمانیم که قرآن کریم برای علوم و رشته های مختلف با ساحت های گوناگون، حرفی برای گفتن دارد، مبتنی بر این است که بگوییم قرآن کریم جاودانه بوده، نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) آخرین پیامبر الهی است.

وی در ابتدای این نشست علمی ضمن اشاره به ارتباط این نشست علمی با کنگره بین المللی قرآن وعلوم اسلامی، با بیان این که طرح کنگره بین المللی قرآن و علوم انسانی وابسته به عدم نسخ و جاودانه بودن قرآن کریم است، اظهار داشت: با فرض خاتمیت قرآنی کارایی قرآن کریم در عصر حاضر مورد سنجه قرار می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین رضانژاد با بیان این که در جهان معاصر شاهد رقابت ادیان و مذاهب با یکدیگر هستیم، افزود:  این رقابت ها ادیان توحیدی و غیر توحیدی و مذاهب مختلف اسلامی را با خود همراه ساخته است؛ با توجه به پیشرفت و گسترش اسلام در جهان، این دین در میان ادیان دیگر، از بیشترین گرایش ها از نظر کمیت و کیفیت برخودار است.

رئیس پژوهشکده علوم اسلامی المصطفی به افزایش اسلام ستیزی های استکبار جهانی و قدرت های استعمارگر با اسلام راستین اشاره نمود و  اظهار داشت: افزایش جریان های الحادی و ضد توحیدی در جهان رو به فزونی بوده، در قالب های متعدد و مختلفی پیگیری می شود.

وی با تأکید بر این که اتحاد رقبا و معارضان اصلی دین مبین اسلام، ضرورت توجه به خاتمیت قرآن کریم را دو چندان نموده است، تصریح کرد: صهیونیسم جهانی، جریان های متنوع تبشیری مسیحیت و فرقه های ضاله، دست در دست هم بر این معتقدند اگر دین اسلام دین آسمانی بود، زمانش گذشته است و دین خاتم نیست.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی دیدگاه مدعیان تکامل وحی و ادیان را مورد توجه قرار داد و اظهارداشت: تحلیل و بررسی استدلال فرقه های انحرافی در نفی خاتمیت قرآنی، که در قالب های مختلف و توسط مخالفان گوناگون پیگیری می شود، از مهمترین موضوعات این نشست علمی به شمار می رود.

رئیس پژوهشکده علوم اسلامی المصطفی به استدلال فرقه های ضاله بر خاتمیت قرآنی اشاره نمود و خاطرنشان کرد: به عنوان مسلمان و پیروان دین مقدس اسلام، اعم از شیعه و سنی که بر جاودانگی دین اسلام اعتقاد داریم، باید بحث مبسوطی در این رابطه داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین رضانژاد با تأکید بر این که اصول و گوهر همه ادیان الهی جاودانه است، تصریح کرد: علی رغم این که شریعت ها به مقتضای نیاز انسان ها متغیر هستند، در این میان احکام ثابت و جاودانه ای وجود دارد که در همه ادیان تغییر ناپذیر بوده، از اصول مشترک شریعتی تمام ادیان است.

وی در ادامه به ادله های قرآنی جاودانگی تعالیم قرآنی اشاره نمود و اظهار داشت: آیات «إنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ»(9 حجر)، «أُوحِيَ إِلَيَّ هذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَکُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ»(19 انعام)، «وَإِنَّهُ لَكِتَابٌ عَزِيزٌ  -  لَا يَأْتِيهِ الْبَاطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ  تَنْزِيلٌ مِنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ»(41 و 42 فصلت)، «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا  فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ  ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ»(30 روم)، «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ»(33 توبه) (28 فتح) و آیه «و ما ارسلناک الّاکافّة للناس»(38 سبأ) از مهمترین ادله های قرآنی جاودانگی تعالیم قرآنی به شمار می روند.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی ادله های روایی جاودانگی شریعت اسلامی را نیز مورد توجه قرار داد و یادآور شد: روایاتی از جمله این که امام باقر(علیه السلام) از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل می‌کند: «ایّها الناس حلالی حلال إلی یوم القیامة و حرامی حرام إلی یوم القیامة»(بحار: 2/260) یا امام علی علیه السلام در خطبه 198 می فرمایند: «.... و لا انقطاع لمدّته»، حتی امام باقر(ع) در پاسخ زراره از حلال و حرام الهی فرمودند: «حلال محمد(ص) حلال إلی یوم القیامه و حرامه حرام إلی یوم القیامة لا یکون غیره و لا یجیء غیره»(کافی، ج1، ص 58) همه بر خاتمیت دین مبین اسلام تصریح می کنند.

وی هماهنگی با فطرت انسانی، هماهنگی با عقل، سازگاری با علوم، سهولت و سادگی، انسجام و استحکام درونی، پاسخگویی به نیازهای معرفتی و فقهی زمان (اجتهاد)، سازگاری دین و دنیا، دفاع از اصول اخلاقی و انسانی، عدم مداخله در جزئیات، پویایی و کارآیی شریعت را از مهمترین ملاک‌های جاودانگی دین عنوان کرد.

رئیس پژوهشکده علوم اسلامی المصطفی به ویژگی های پویایی و کارایی شریعت جاودانه اشاره نمود و ابراز داشت: وضع احکام ثابت و متغیر، لحاظ مصلحت و مفسدت در وضع احکام، تقدیم اهم بر مهم، نفی عسر و حرج، نفی ضرر و ضرار، اختیارات ویژه حاکم دینی و حجیت عقل و تأیید احکام عقلی از جمله ویژگی های پویایی و جاودانگی شریعت است.

 وی در ادامه ضمن تأکید بر توجه به معیارهای فهم معتبر از قرآن کریم خاطرنشان کرد: سازگاری فهم با عقل منطقی، سازگاری فهم با فطرت انسانی، سازگاری فهم با قواعد عرف عام عقلا در زبان  محاوره، سازگاری فهم با مفاد درونی قرآن، عدم مخالفت فهم با سنت قطعی معصومان(علیهم السلام) و سازگاری فهم با روح کلی حاکم بر شریعت و قرآن، تنها برخی از معیارهای فهم معتبر به شمار می روند.

حجت الاسلام والمسلمین رضانژاد در بخش دیگری از سخنان خود ادعاهای دروغین فرقه های ضاله بابیت، بهایت و قادیانیه در رابطه با خاتمیت دین مبین اسلام را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: با طرح نبوّت جديد از سوى «باب» و پس از او، ميرزا حسينعلى نورى (معروف به بهاء)، طرفداران و پيروان آنان، درصدد تفسير و توجيه و تأويل «خاتميّت نبوّت پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) پرداختند تا به زعم خودشان، ثابت كنند در اسلام، راه رسالت و ظهور نبىّ صاحب شريعت و دين جديد، باز است و آن چه كه ختم شده، نبوّت رؤيايى و تبعى است و لذا وحى و الهام رؤيايى، وجود ندارد!

وی به برخی از استدلال های مدعیان دروغین و فرقه های ضاله در رابطه با نفی خاتمیت اشاره نمود و اذعان داشت: از اندیشمندان فرقه های ضاله در نوشتاری كلمه ى «خاتم النبيين» را بزرگ‌ترين حجاب و مانع عرفان و ايقان مسلمين که آن ها را از شاطى بحر عرفان و معرفت حضرت رحمان محروم كرده، می داند و می افزاید؛ آيه ى قرآن مجيد و احاديث، به هيچ وجه، دلالت بر عدم تجديد شريعت نمى نمايد.

رئیس پژوهشکده علوم اسلامی المصطفی در پاسخ به شیهه مطرح شده توسط فرقه های ضاله، خاطرنشان کرد: جریان های دروغین تفاسیر نادرست و ناقصی از آیات الهی دارند، چرا که با پذیرش ختم نوبت، به طریق اولی ختم رسالت اثبات می گردد و رسول کسی است که قبل از مقام رسالت مقام نوبت داشته است.

وی در ادامه به درجات و مراتب پیامبری بر اساس مبانی دینی اشاره نمود و اذعان داشت: «و لقد فضّلنا بعض النبيين علي بعض»(اسراء / 55 ) نشان دهنده این است که از دایره 124 هزار پیامبر، عده ای بر دیگران فضیلت دارند و در عرصه ای دیگر در روایتی از ابی ذر تمام رسولان از میان انبیاء الهی انتخاب شده اند.

حجت الاسلام والمسلمین رضانژاد افزود: در آیه 253 سوره بقره آمده است؛ «تلك الرسل فضّلنا بعضهم علي بعض منهم من كلّم الله و رفع بعضهم درجات» که بر فصیلت برخی از رسولان بر دیگر رسولان تصریح می کند.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی خاطرنشان کرد: قرآن کریم در آیه «قال اني جاعلك للناس اماماً»(بقره/124)  و یا آیه 73 سوره انبیاء پس از ذكر ابراهيم،لوط ،‌اسحاق ويعقوب می فرماید «و جعلنا هم ائمة يهدون بامرنا و اوحينا اليهم فعل الخيرات» که نشان دهنده وجود مقام امامت در میان عده ای از رسولان الهی است.

سخنران این نشست علمی مقام اولوالعزم را یکی دیگر از مراتب نبوت عنوان کرد و اظهار داشت: «فاصبر كما صبر اولوالعزم من الرسل»(احقاف/35) پیامبران اولوالعزم از میان رسولان انتخاب می شوند و نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) نیز از مقام ختم نبوت برخودار است.

حجت الاسلام والمسلمین رضانژاد با تأکید بر این که رسالت یکی از مراتب نبوت بوده، تمام رسولان از میان انبیاء الهی انتخاب شدند، اظهارداشت: بر اساس روایتی از نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) از 124 هزار پیامبر، 313 نفر به مقام رسالت رسیده اند؛ به نوعی تمام رسولان قبل از رسالت، نبی بودند و هستند.

رئیس پژوهشکده علوم اسلامی المصطفی معانی لغوی نبی و رسول را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: در واژه شناسی عربی نبی کسی است که وحی و خبر آسمانی دریافت می کند و هر رسولی که صاحب شریعت باشد، پیش از آن که رسول باشد، باید نبی و دریافت کننده وحی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رضانژاد در پایان با بیان این که 313 رسول به معنای وجود 313 شریعت مستقل نیست و هیچ ادعایی در این رابطه در میان اندیشمندان  ادیان الهی وجود ندارد، ابراز داشت: رسالت، مقامی برتر در میان پیامبران الهی است که بر اساس وجود شرایطی خاص خداوند متعال به برخی از انبیای الهی اعطا نموده است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha