سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حوزه هامبورگ

حوزه/ ۵۰ طلبه از شش کشور اروپایی آلمان، اتریش، هلند، بلژیک، فرانسه و سوئیس در دو بخش برادران و خواهران در حوزه علمیه هامبورگ تحصیل می کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حوزه علمیه هامبورگ که از سال 1392 کار خود را آغاز کرده، اکنون با حدود 50 طلبه برادر و خواهر از کشورهای مختلف اروپائی، پنجمین سال تاسیس خود را شروع کرده است. بی شک این حوزه مبارکه، در آینده­ای نزدیک به اذن و مشیت الهی و به عنایات ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بسان خورشیدِ پر فروغِ اسلام ناب محمدی(صلّی الله علیه و آله و سلم)، در سرزمین غرب پرتو افکن خواهد بود و گفتمان انقلاب اسلامی، امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی(دام ظله العالی) را در قلب اروپای مرکزی توسعه خواهد داد.

 

حوزه علمیه هامبورگ

این حوزه علمیه، که دارای مجوز سه رشته کاردانی ادبیات و معارف، کارشناسی معارف و کارشناسی فقه و معارف از دانشگاه متبوع خود است، با بهره­مندی از 10 استاد ثابت و پاره وقت، به فعالیت مشغول است. طلاب جدید الورود این حوزه در دوره پیش حوزه، دروسی مثل زبان فارسی، قرآن کریم، احکام شرعی و عقاید اولیه را می­ خوانند. پایه های حوزوی یک تا پنج نیز دروس متداول حوزوی مثل فقه، اصول، ادبیات عرب، منطق، کلام، فلسفه و غیره را از محضر اساتید بهره­مند می­شوند. همچنین در کنار دروس اصلی، دوره­های ویژه ادبیات فارسی، محاوره زبان عربی، فنون تلاوت قرآن کریم با بهره­مندی از اساتید مجرّب، مهارت­های سخنرانی، تدریس و نویسندگی، فعالیت­های ورزشی، آشنائی با کار تشکیلاتی، هنر آموزی و آشنائی با برخی مهارت­های شغلی، از دیگر برنامه این حوزه، برای طلاب اروپائی آن است.

در حوزه علمیه هامبورگ، علاوه بر دروس علمی و مهارتی، برنامه­ های تهذیبی زیادی نیز در دستور کار قرار دارد. درس عمومی اخلاق بر اساس کتاب شریف منیة المرید شهید ثانی(رضوان الله تعالی علیه) در روزهای شنبه، جلسه توسل به اهل بیت(علیهم اسلام) در روزهای سه شنبه، حضور در برنامه دعای ندبه روزهای جمعه مسجد امام علی(علیه السلام)، حضور در نماز جمعه هامبورگ، برگزاری نماز جماعت در تمام وعده­ ها، خواندن دعای عهد پس از نماز صبح و حلقه روزانه قرآن کریم از جمله برنامه ­های ثابت تهذیبی این مرکز است.

همچنین این مجموعه، برنامه شاگردپروری و ارتباط دائم با طلاب را در دستور خود داشته و قصد تربیت نسلی از طلاب فاضل و اثر گذار در قلب اروپا را دارد. مدل تربیتی این حوزه بر پایه مسئولیت شناسی و ایجاد محبت طرفینی بین استاد و شاگرد شکل گرفته است.

حوزه علمیه هامبورگ

در طول چهارسال گذشته مجموعه برنامه­ های حوزه علمیه هامبورگ، در محل مسجد امام علی(علیه السلام) این شهر برگزار می­ شد. اما شوق جوانان شیعه اروپائی برای تحصیل در علوم دینی به گونه ای بود، که فضای موجود در این مسجد، پاسخگوی این کار نبود و برای تامین فضای مناسب آموزشی و پژوهشی باید فکری می­شد. به این ترتیب، ساختمان اختصاصی حوزه علمیه هامبورگ با حمایت­های مرجعیت عالی شیعه، علی الخصوص حضرت آیت الله خامنه­ ای (دام ظله العالی) و مساعدت مؤمنین خیّر، با همت و تدبیر حجت الاسلام والمسلمین رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ و رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه خریداری شد.

بر این اساس، مراسم آغاز پنجمین سال تحصیلی حوزه علمیه هامبورگ آلمان و افتتاح ساختمان اختصاصی آن، در روز شنبه 14 اکتبر 2017 مصادف با 22 مهرماه 1396، در محل ساختمان جدید آن برگزار شد. در این برنامه، مسئولین مراکز اسلامی اروپا، روحانیون و فضلای مقیم آلمان، هئیت مدیره مجمع اروپائی بانوان شیعه و همچنین برخی از خیّرین، مومنین و خانواده طلاب حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم پس از قرائت قرآن کریم، حجت الاسلام و المسلمین دکتر ترابی مدیر حوزه علمیه هامبورگ، به ایراد سخنرانی و ارائه گزارشی از مجموعه اقدامات این حوزه در طول چهار سال اخیر پرداختند. وی در خصوص راه­ اندازی حوزه علمیه گفت: «آنچه به دور از هر گونه غلّو و مبالغه، می ­توانم بگویم آن است که: خدا خواست؛کرد و شد؛ یعنی اراده فرمود و مشیت خود را محقق کرد و در نتیجه آنچه باید بشود به زیبایی محقق شد.»

حوزه علمیه هامبورگ

مدیر آکادمی اسلامی آلمان با بیان این مطلب که حوزه هامبورگ در سال 1392 با پنج طلبه شروع به فعالیت کرد، گفت: حوزه علمیه هامبورگ در سال گذشته بیش از 30 طلبه از شش کشور اروپایی (شامل آلمان، اتریش، هلند، بلژیک، فرانسه و سوئیس) در دو بخش برادران و خواهران به صورت جداگانه داشت. امسال نیز بیش از 20 نفر ثبت نام جدید انجام داده اند که دو نفر ایشان از کشور سوئیس به این مجموعه اضافه شده­ اند. سپس ایشان یادآور شدند در حال حاضر، 6 نفر از طلاب، اشتغال به کتاب شریف شرح لمعه و اصول فقه دارند. همچنین کلاس هفتگی خارج فقه برای اساتید در این حوزه برگزار می­شود.

پس  از سخنرانی ایشان جمعی از طلاب اروپائی به اجرای برنامه پرداخته و به سوالات علمی مدیر حوزه در علوم فقه، اصول فقه، کلام و ادبیات فارسی به زبان­های فارسی، آلمانی، هلندی و فرانسوی پاسخ دادند. پس از این برنامه نیز، تعدادی از مدعوین خاص این مراسم شروع به ایراد سخنرانی کوتاه کرده، تصور خود از تاسیس این حوزه در قلب اروپا را بیان کردند و از شکل گیری آن ابراز خوشحالی نمودند. اسامی و سمت این سخنرانان عبارت است از:

ــ حجّت الاسلام و المسلمین خلیل زاده، مدیر هیئت رئیسه IGS

ــ حجّت الاسلام و المسلمین دکتر محسن زاده، مدیر مرکز اسلامی امام علی (ع) وین

ــ جناب آقای سیّدین، سرکنسول ج. ا. ایران در هامبورگ

ــ حجّت الاسلام و المسلمین طباطبایی، امام مرکز التراث برلین

ــ حجّت الاسلام و المسلمین مکّی، مدیر مرکز اسلامی پاریس

ــ حجّت الاسلام و المسلمین سید شمشاد رضوی، به نمایندگی از اتحادیه علمای پاکستانی

ــ حجّت الاسلام و المسلمین اسرافیل دِمیر تَکین، به نمایندگی از علمای ترک

ــ حجّت الاسلام و المسلمین شیخ رُبِیعی، به نمایندگی از علمای عراقی مقیم آلمان

ــ حجّت الاسلام و المسلمین بدیعی، از کشور بلژک

ــ حجّت الاسلام و المسلمین معلم زاده، به نمایندگی از علمای افغان

ــ جناب آقای حاج مولود یوکسِل، به نمایندگی از خیّرین ترک مقیم آلمان

ــ جناب آقای حاج صلاح الدین کوچ، به نمایندگی از خیّرین کرد مقیم آلمان

ــ حجّت الاسلام و المسلمین کمیلی، استاد اخلاق از تهران

ــ سرکار خانم تَرکیان، به نمایندگی از مجمع اروپایی بانوان پیرو اهل البیت(علیهم السلام)

حوزه علمیه هامبورگ

در خاتمه این برنامه نیز حجت الاسلام والمسلمین رضا رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ و رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه به ایراد سخنرانی پرداخت و ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام سجاد(علیه  السلام) از مراجع عظام تقلید علی الخصوص حضرت آیت الله خامنه­ی(دام ظله العالی) و حضرت آیت الله سیستانی (دام ظله العالی) که حمایت بی دریغی در شکل گیری این حوزه داشتند تشکر به عمل آورد.

وی ضمن ارزشمند شمردن فرصت پیش آمده برای منطقه و کل اروپا، تاسیس حوزه را موقعیتی مناسب جهت معرفی اسلام بر پایه عقلانیت و معنویت، بر محور شریعت و با رویکرد اعتدال دانست.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی در پایان سخنان خود از همه خیرین از ملیت­های مختلف (ایرانی، افغان، ترک، کرد، پاکستانی، عرب و ...) ، همچنین از حضور همه تشکلها و جمیعت ها از هیئت رئیسه و اعضای اروپایی علما و تئولوگ های شیعه، از اعضای هیئت رئیسه اتحادیه مراکز شیعه در آلمان، اتحادیه علمای ترک در اروپا، اتحادیه علمای پاکستانی در اروپا، مجمع بانوان اروپائی پیرو اهل البیت(علیهم السلام)، شورای علمای IGS ، شورای مسلمانان و نیز همه شرکت کنندگان از اقشار مختلف برای حضور خود در مراسم پنجمین سال تحصیلی و نیز افتتاح ساختمان اختصاصی حوزه علمیه هامبورگ تشکر و قدردانی کرد.

گفتنی است، در حاشیه این مراسم، نمایشگاهی از مجموعه کتاب­های چاپ شده توسط مرکز و آکادمی اسلامی به زبان آلمانی برقرار شد و از سه اثر جدید این مرکز رونمائی گردید. همچنین بخشی برای معرفی پایگاه­های اینترنتی این مرکز مثل سایت فصلنامه الفجر (http://www.al-fadschr.com) و پایگاه حوزه علمیه هامبورگ (http://www.islamische-akademie.de) وجود داشت که در این قسمت نیز، از سایت مجله salam kinder (سلام بچه­ ها) این مرکز به آدرس (http://www.salamkinder.de) که ویژه استفاده کودکان و به زبان آلمانی طرح ریزی شده است، رونمائی شد. علاوه بر اینها، نمایشگاهی نیز از دستآوردهای حوزه علمیه در طول سنوات اخیر در محل ساختمان جدید برپا شده بود.

 
 
حوزه علمیه هامبورگ
 
حوزه علمیه هامبورگ

حوزه علمیه هامبورگ

حوزه علمیه هامبورگ

حوزه علمیه هامبورگ

حوزه علمیه هامبورگ

حوزه علمیه هامبورگ

حوزه علمیه هامبورگ

حوزه علمیه هامبورگ

حوزه علمیه هامبورگ

حوزه علمیه هامبورگ

حوزه علمیه هامبورگ

حوزه علمیه هامبورگ

حوزه علمیه هامبورگ

حوزه علمیه هامبورگ

حوزه علمیه هامبورگ

حوزه علمیه هامبورگ

حوزه علمیه هامبورگ

حوزه علمیه هامبورگ

حوزه علمیه هامبورگ

حوزه علمیه هامبورگ

حوزه علمیه هامبورگ

حوزه علمیه هامبورگ

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha