جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ درس اخلاق آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی بر لزوم التزام هرچه بیشتر طلاب در مباحث اخلاقی به منظور نشر معارف اسلامی با رفتار و کردار نیک تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت‎الله مکارم شیرازی چهارشنبه شب در اولین جلسه درس اخلاق ویژه طلاب و خانواده‌های آنها که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع)قم برگزار شدبا ذکر این مطلب که درس اخلاق باید در حوزه توسعه یابد گفتند: یکی از آسیب های عرصه اخلاق، رشد معنویت های انحرافی است و اگر این دروس اخلاق با استفاده از آیات و روایات و دانش اصیل دینی بیان نشود، محلی برای رشد این انحرافات خواهد شد.

ایشان با اشاره به اهتمام رهبر انقلاب به درس اخلاق در دروس حوزوی خود افزودند: بنده نیز طی سالها در روزهای چهارشنبه به طرح مباحث اخلاقی در درس می پردازم.

این مرجع تقلید در ادامه به سه دلیلی اشاره کردند که از الزامات توسعه اخلاق در حوزه است و گفتند: طلاب و مبلغان و خانواده‎های آنها برای مردم اسوه و الگو هستند و اگر یک طلبه با رفتار خوب خود در جامعه حاضر شود، قطعا به نشر مبانی اسلام در جامعه کمک خواهد کرد.

ایشان یادآورشدند: قرآن کریم در آیاتی به اهمیت مساله حسن خلق پیامبر در نشر اسلام تاکید دارد؛ از مهمترین مباحثی که خداوند در قرآن کریم بیان می کنند، مساله معجزه اخلاقی پیامبر است؛ در ماجرای فتح مکه و گفتار و رفتار کریمانه ایشان با دشمنان، باعث شد که فوج فوج مردم به اسلام بگروند.

ایشان با اشاره به آیه 159 سوره آل عمران گفتند: خداوند متعال مساله اشاره دارد که نقش مهم رفتار و خلق حسن پیامبر در جلب مردم به اسلام چه تاثیرات مهمی داشته است؛ دعوت به اسلام با رفتار نیک و حسن خلق از مهمترین روش‎های تبلیغ است.

معظم له یادآورشدند: وقتی آماری مبنی بر اینکه 30 درصد طلاق‎ها در یک ساله اول زندگی انجام می‎شود به این معنی است که هنوز بسیاری قدرت بخشش و عفو و گذشت را ندارند؛ این موارد اخلاقی است که پایه زندگی را محکم می‎کند.

ایشان خاطرنشان کردند: مساله دومی که ضرورت اخلاق را گوشزد می کند؛ آن است که اگر کسی می‎خواهد به سیر الی الله و سلوک معنوی برسد باید اخلاق پایبند باشد؛ در روایات نیز بیان شده است که حسن خلق تا چه حدی در تعالی روح و معنویت نقش دارد.

وی گفت:پیامبر اکرم(ص) بیان فرمودند که انسان با اخلاق حسن به مراتب و منازل معنوی بار ارزش می رسد، حتی اگر در عبادت نیز ضعیف باشد؛ یا در کلام دیگری فرمودند که در روز قیامت اخلاق خوب ترازوی اعمال را سنگین می‎کند؛ امام صادق(ع) نیزفرمودند که پاداش حسن خلق به اندازه پاداش مجاهدت فی سبیل الله است.

حضرت آیت‎الله مکارم شیرازی یادآورشدند: مساله سوم آن است که آیات و روایات و کلام حضرات معصومین بر این امر دلالت دارد که پیشرفت در کار و روزی نیز به واسطه اخلاق محقق می شود؛ اخلاق سرمایه اصلی زندگی انسان است؛ امام علی(ع) نیز فرمودند که اخلاق خوب گنج روزی است؛ اخلاق خوب باعث موفقیت در کار و زندگی است.

معظم له در پایان مساله حسن خلق را مساله ای چند بعدی ذکر کردند که شامل جمیع اخلاقیات است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha