پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دیدار مدیر حوزه های علمیه با آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/ در دیدار مدیر حوزه های علمیه، معاونین پژوهش و آموزش و جمعی از فضلای حوزه با حضرت آیت الله مکارم شیرازی، تدریس مسائل مستحدثه در کرسی های فقه معاصر بررسی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، در این دیدار حضرت آیت الله مکارم شیرازی ضمن اشاره به اهمیت تدریس مسائل مستحدثه در کرسی های درس خارج بر ضرورت آن تاکید کردند و گفتند: اهتمام و جدیت در تدریس مسائل مستحدثه برای رفع نیازهای فقهی جامعه و هم نظام، و هم اثبات جامعيت اسلام براي هر زمان و هر مكان حائز اهمیت است. و حوزه های علمیه باید پاسخگوی مسائل جدید مستحدثه باشد و عدم پاسخگویی به منزله نقص مذهب است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ضمن بیان موانع و  مشکلات تدریس مسائل مستحدثه بر لزوم تدریس مدرسین زبده وصاحب صلاحیت لازم در تبیین و واکاوی این گونه مباحث اشاره کردند و تاکید کردند: تدریس مسائل مستحدثه باید به اساتید درس­ های خارج ریشه دار سپرده شود؛ ضمن اینکه ورود و خروج این درسها باید با یک اصول و انضباط لازم انجام شود و باید نرم افزارها، شیوه ها و محتواهای لازم برای اساتید محترم تهیه شود.

ایشان در ادامه ضمن پیشنهاد راه اندازی نشریه ای درباره مسائل مستحدثه گفتند: مجله ای راه اندازی شود که در آن  مسائل مستحدثه و جدید بیان و در اختیار اساتید قرار گیرد تا گفتمان سازی لازم ایجاد شود و راهكارها نشان داده شود.

این مرجع تقلید افزودند: با توجه به اينكه اسلام يك دين جهاني و جاوداني است، بايد پاسخگوي همة نيازهاي فقهي مردم جهان در هر نقطه كه زندگي مي كنند، و حتي در مناطق قطبي و سفرهاي فضايي و مانند آن باشد، خوشبختانه علماي بزرگ ما در گذشته نيز پيوسته نسبت به مسائل مستحدثه حساس بودند و براي پاسخ به آنها مشورت مي كردند و در بعضي از نوشته هايشان حاصل اين تلاش ها و كوشش ها منعكس است.

خاطر نشان می شود: در ابتدای این دیدار آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه ضمن بیان سیاستهای مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، اهتمام مدیریت به سنت های حوزوی و مباحث تحولی  را ازاولویت های مرکز مدیریت برشمرده و سپس درباره  گفتمان سازی در باب مسائل مستحدثه و راه اندازی کرسیهای درس خارج مسائل مستحدثه بیاناتی ایراد کرد.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین میر معزی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گزارشی از اقدامات انجام شده در معاونت پژوهش درباره تدریس مسائل مستحدثه ارائه کرد.

وی ضمن بیان پیشینه پی­گیری­های مرکز مدیریت حوزه درباره مسائل مستحدثه اجرای طرح تدریس مسائل مستحدثه در کرسی­های درس خارج را از مطالبات مدیرحوزه دانست و گفت: مطالعات این طرح از خردادماه سال جاری توسط معاونت ­های پژوهشی و آموزشی در حال انجام است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه در ادامه ضمن اشاره به دیدار با حدود 30 نفر از اساتید درس خارج صاحب نام حوزه افزود: در این دیدارها ضمن استقبال اساتید از تدریس مسائل مستحدثه پیشنهادهای راهگشایی در باب راه اندازی کرسی های فقه معاصر ارائه شده است.

حجت الاسلام و المسلمین میر معزی در ادامه به برخی از قدامات انجام شده در معاونت پژوهش  اشاره کرده و گفت: طرح راه اندازی مجمع عالی فقه، تاسیس کتابخانه مسائل مستحدثه، تدوین موضوع شناسی مسائل مستحدثه فقهی و تدوین پرونده‌های علمی از دیگر فعالیت های دردست اقدام معاونت پژوهش است.

 

 

۳۱۳/۳۲

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha